Bygga Longboard!

Bruz

Ny medlem
Bygga Longboard!
Köpte i förrgår en Sector9 S93 och har nu insett att longboard är det absolut coolaste och skönaste man kan syssla med. Så jag gick in här på freeride för att se om det var vanligt bland skidåkarna. Då fick jag se att folk även har lyckats med att göra egna longboards! Så nu tänker jag också göra det. Jag skulle vilja ha tips på exakt vilka träslag som ni har använt och rekommenderar, och om det måste förstärkas med glasfiberväv eller något sådant. Går det typ bra att bara dra och köpa 10-15 mm mahogny utan att behöva förstärka. Jag vill höra hur ni har gjort. Ge gärna mer ingående tips på hur jag ska bära mig åt under själva processen. När det gäller truckar så har jag förstått att Randall R2 eller vad de heter är bäst, eller? Mycket tacksam för svar!

Bygga Longboard!
Jo där står det hur man gör, men jag vill veta hur det blir och hur man ska göra för att det ska bli som bäst.
---> "Jag skulle vilja ha tips på exakt vilka träslag som ni har använt och rekommenderar, och om det måste förstärkas med glasfiberväv eller något sådant. Går det typ bra att bara dra och köpa 10-15 mm mahogny utan att behöva förstärka. Jag vill höra hur ni har gjort."

Bygga Longboard!
Jag brukar använda mig av lönn eller björk. Ädel trä ska funka det med har jag hört men det är dyrt,tungt och svårt att få tag på. Om du måste förstärka beror ju helt på hur du vill ha flexet i brädan.

jo randall 2 truckarna är riktigt fina till det mesta.men om du ska satsa på att åka 60 knyck och uppåt kanske Randal StreetLuge Competition trucken kan va nått eller annars fixa en ny king pin till r2:an

schyssta sulor till brädan kan jag rekommendera Kryptonics eller Abec 11

kolla in www.longboard.se för brädor,hjul,truckar och annat.

highvalley den 5:e juni! Kom dit! www.sideways.se

Ha en bra sommar!

Bygga Longboard!
jag ahr bara skissat upp min hittills men hade tänkt att precis som du köpa lite tjockare plywood (14-16mm), lägga den o blöt, pressa i form men inte förstärka den. det verkar ju vara några som byggt egna här, hade varit kul att höra om deras resultat.

Bygga Longboard!
Ok tack så mycket för svaren. Jag tror att jag ska använda den här killens teknik: www.toothless.be.tf
Han lägger inte brädorna i blöt utan formar två plywoodskivor samtidigt som limmar ihop dem. Det verkar ganska intressant. Mer förslag är välkomna!

Förresten, jag hade tänkt att köpa truckar från www.longboard.se. Randall RII, och då undrar jag om man får två truckar för det angivna priset (700 kr) eller får man bara en?

Bygga Longboard!
har också kollat på toothless, verkar mycket jobb med hans teknik bara...
hade tänkt mig min bräda som ett budgetprojekt, 700 spänn för ett par truckar är lite styvt, var kan jag hitta begagnade? eller några kanske lite sämre men även lite billigare?

Bygga Longboard!
Kolla på longboard.nu där har dom ett köp och sälj forum. annar kan du köpa några mindre bra truckar på longboard.se i deras shop. Weapon of choice

men ett tips är ju att köpa bra grejer på direkten så du slipper köpa ett par randal II och ny lager och hjul när du upptäcker skönheten med longboarding.

Tillbaka
Topp