Bygga om hårtork till portabel pjäxtork.

Grillo

Medlem
Tjena alla.
Har ett litet projekt jag tänkte prova, mest för att se om det går att göra på ett bra sätt eller inte.
Fick en beg. hårtork av en tjejkompis, som köpt en ny (ingen aning om varför då den här fungerar fortfarande).

Det jag tänkt är att tillverka någon sorts slangaddapter som man kan sätta fram på torken.

Vet att argumentet för att inte använda hårtork är att dom ofta blir överhettade, men jag tänkte koppla om lite i den så att jag antingen tar bort värme funktionen helt, eller så att man bara kör på svag värme.

Vad tror ni? Kan det funka?

Vet att en massa tråkiga människor kommer att skriva att det går lika bra med tidningspapper osv. men det skiter jag i, gör det lite på kul också. Och det är ju rätt coolt att kunna ha med en egen pjäxtork till Alperna ;P

Shine on // Grillo

Senast ändrad:
skit i om vi tror att det skulle gå eller ej! TESTA :D kul att prova liksom! och om det funkar så är det ju grymt :P
just go for it! :D

om du tar bort värmen så blir de ju ganska onödigt att ha den!

men de verkar ju sjuukt coolt! bara att ta fram hammaren och sågen och börja fixa!

du får gärna posta lite bilder så man får se hur de blev sen? :)

Ska ta lite bilder på vägen, så får ni se.

Tänkte mer om den kunde funka som fukttransportör om man kör utan värmen, men jag såg nu att den här har nått värmeskydd, så den går inte över 57 grader. Så det blir till att göra addapter och leta slang.

Tvivlar på dina kunskaper i elektronik men du kan ju alltid prova, glöm inte att jorda dig när du testar sen!

Nä men ska jag vara ärlig blir det nog väldigt svårt att utföra. Funkar ju faktiskt lika bra med ett varmt element att ställa innerskon på. Sen är det ju inte bara problem med att själva torken själv blir varm utan om man även ska stänga in den i en blöt pjäxa så blir det ingen bra kombination...

Men vad vet jag, någon utbildad elektriker borde kunna ge ett mer utförligt svar.

Inte för att vara tråkig men var försiktig! Vet inte hur mycket du kan om el och sånt. Förhoppningsvis mer än mig. Jag öppnade en mixer (köksredskapet inte ljudredskapet) en gång för att försöka göra den kompatibel med 230V istället för 110 eller vad det är dom har i staterna. Slutade med att jag höll på att bränna ner halva köket.

Vet inte hur många varv i minuten den snurrade innan den brann upp men jag har aldrig hört något accelerera så sjukt snabbt...

Eftersom du dessutom kommer använda torken under en längre tid oövervakad så blir risken för olycka ännustörre. Snacka med en elektriker!

Lycka till! Bilder uppskattas alltid!

Jeffa

Eftersom du verkar vara ute efter "coolheten" så tycker jag du ska köpa en riktig pjäxtork. Jag rekomderar dom som blåser luft. Såna man lägger i pjäxan kan förstöra formgjutna sulor om man har otur.
thermicare_refresher.jpg

sådan har jag.
De är ju säkrare med en riktig också eftersom man ofta har på torken under natten och det är ju inte så kul om ditt hemmabygge startar en pjäxbrand.

Senast ändrad:
Tjo, har varit med om liknande fast till hockey utrustnig. Det jag gjorde var att du tar typ avlopps-rör inte av största typen alltså utan dem relativt smala sen så använder du en ca 1 meter långt sån som det går att "koppla" eller fästa andra avolopps rör till och kopplar på satt det blir 4 "utsläpp" plus ett femte med "huvudröret" sen är den klar. :) de övre är nu för att släppa ut varmluft (så du slipper överhettning) eller så kan du hänga hanskarna där också:P

försöker göra en bild då detta var über svårt att förklara... (svensk ig hejhå hejdå för min del):P haha

(hårtork)
| |
__| |__
__ __
| |
__| |__
__ __
| |

Jag jobbar som industrimekaniker, så lite hum om el har jag nog. Om inte så går jag bara till elektrikerna i verkstan brevid. Men tack för omtänksamheten ;P

Tänkte dessutom testa den på jobbet under några timmar innan jag släpper lös den i nån lägenhet eller liknande.

borde de inte va lättast att ha typ damsugar rör fasst större? så kan du böja dom hur du vill.
va bara ett litet tips

Niklas_Borg sa:
Eftersom du verkar vara ute efter "coolheten" så tycker jag du ska köpa en riktig pjäxtork. Jag rekomderar dom som blåser luft. Såna man lägger i pjäxan kan förstöra formgjutna sulor om man har otur.
http://www.therm-ic.com/uploads/media/thermicare_refresher.jpg
sådan har jag.
De är ju säkrare med en riktig också eftersom man ofta har på torken under natten och det är ju inte så kul om ditt hemmabygge startar en pjäxbrand.
Jo, jag har inte tänkt att bygga en sån som värmer pjäxan tills den torkar. Inte av en hårtork.
Ang. (fick sjuka robocop flashar av nån anledning) bilden så verkar den lite pretto om jag ska vara helt ärlig.

En hårtork blir gärna överhettad och lägger då av för en stund.
Torkade textiler förut och höll man den för nära något dog den helt enkelt.

Tror det är viktigt att luften går runt på något vis och inte bara stannar av och täpper till den nya varmluften som vill fram.

felix sa:
En hårtork blir gärna överhettad och lägger då av för en stund.
Torkade textiler förut och höll man den för nära något dog den helt enkelt.

Tror det är viktigt att luften går runt på något vis och inte bara stannar av och täpper till den nya varmluften som vill fram.
Därför jag tänkte att slang var bra, smal nog så att luften kan flöda ut igenom skaftet på pjäxan.

Go for it! tänker också bygga en skotork av hårtork, det borde ju bli grymt effektivt! Har den bara ett schysst värmeskydd (stänger av sig när den blir för varm) så borde det inte vara några som helst problem..!

Har idag tagit isär torken för att se lite grann hur den ser ut inuti. Inte spec kompicerat så moddar bör inte bli så svårt. Håller även i skrivandestund på att testar värmeskyddet. Kommer att göra detta flera gånger under ombyggnationen för att säkerställa att den inte brinner upp.

Nu råkade man ju jobba på Sandvik och tillhöra avdelningarna som berördes av varsle på 900 pers, så snart kanske man inte har ett jobb heller :(

Shine on // Grillo

aah, aldrig bra med nedskärningar..:/ men ifall du blir utan kneg kan du börja utveckla pjäxtorkar på heltid för försäljning..:)

Tillbaka
Topp