Cerro Catedral Argentina

Cerro Catedral Argentina
Har varit i Bariloche - Cerro Catedral. När vi åkte var det tämligen episkt, tre meter snö över tio dagar, så detta färgar ju naturligtvis mitt omdöme.

Men ja, vad ska man säga. Kör nån slags adhocstil här och rapar upp saker jag kommer på allt eftersom:

- Skogsåkningen är riktigt fin, jämnhalvbrant och lagom gles.
- Puderhetsen påtaglig ala st anton eller andermatt, men inte extrem ala chamonix et al.
- Ganska välutvecklat ställe som aktivt jobbar för att få igång liftarna och har viss serviceanda.
- När dom öppnar upp högzon så se till att tura upp i "la laguna" och köra några laps där.
- Tänk på att liftwaffena här har dålig koll på lavinsäkerhet och öppnar upp zoner mer på känn än om det faktiskt är säkert eller inte.
- Berget är ganska lågt och klimatet ganska milt, så det kan regna halvvägs upp och snön vara ganska tung.
- Är ni ute efter skog är det rätt ställe, är ni ute efter högalpint så kolla las lenas. Eller, kolla in det hursom, åker man till andra sidan jordklotet kan det va skoj att kolla två orter, även om det är ett dygns resande med buss emellan.

- Åk till argentina! Det rockar som fan, det är fan värt att åka hit bara för det makalösa köttet och vinet!

Om du har nå mer specifika frågor är det bara att fråga.

Cerro Catedral Argentina
Tjena,
Jag var i Argentina i juli 2007 och tog en tripp till Catedral och Bariloche. Modernt liftsystem som med fallhöjd ungefär som Åre. Fantastisk natur. Liftkortpriserna och hyra av skidor var ungefär som i Sverige, kanske lite billigare. Det är inte direkt medelklassfolk som åker skidor så priserna är där efter. Vi flög från Buenos Aires och inte direkt billigt, då nästan 2000kr t.o.r. Tar ca 2 tim. Planen med Aerolinas Argentinas var inte de fräschaste med gamla DC-9or.

Skidåkning i pisterna var bra med kall och fin snö. Gjorde inte så mycket off-pist turer men hajkade iväg några korta turer kring La Laguna liften vilket var rätt okay. Liften var dock inte igång utan fick gå hela vägen och den såg inte ut som den var i användbart skick. Tror dock det finns lite mer om man söker lite mer aktiv än jag gjorde då. Man undrar dock vad som finns i fjällräddning om det händer något typ lavin eller om man är för långt utanför systemet. I själva liftsystemet fanns inte så mycket off-pist. Finns en park mitt i systemet med en stollift som servar parken. Vädret var kring -15 när vi kom men sen höll det sig kring -10 på morgonen och -5 på dagen.

Ibland får man skratta en hel del. Dom flyger in hela grupper Brasilianare som knappt sett snö. Skickar in dom i en hyrbutik och alla kommer ut i samma mundering. Dom håller mest till längs ned och åker pulka och har afterski. Med det finns också en hel del som är bra på skidor.

Vi bodde i Barloche och inte i uppe i Catedral. Det går bussar regelbundet i mellan även om det rätt ofta var riktigt knökigt fullt med folk på bussarna. Fanns gott om restauranger i olika prisklasser. Gå till någon parilla och käka kött och rödtjut. Argentinarna är världsmästare på kött och grilla, grymt gott!! Sen finns massor av annan bra mat bl.a. bra italienska restauranger.

Det underlättar om man kan spanska då Argentinarna är urusla på engelska. Inte ens i turistinformationen uppe i baken kunde dom engelska. I övrigt är Argentina ett skönt land. Missa inte supercoola Buenos Aires. Massor av sevärdheter, schysta restauranger och barer. Grymt nattliv som knappast börjar för midnatt men å andra sidan inte slutar för än solen går upp:cool:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp