Checka in skidor med ovadderad skidbag?

freddan91

Medlem
Köpt en skidbag som är ovadderad och bestär av slitstarkt polyster. Men skidorna känns inte direkt skyddade från stötar pga att den saknar vaddering.

Sk ”Skid Sleeve”

Är det en dum idé att checka in skidorna på flyget med en sån väska?

Är du rädd om laggen kan du dra lite extra bubbelplast och några gamla strumpor på dem. Flygbolagen är ganska brutala i hanteringen av skidor. Å andra sidan har jag bekanta som bara svept in i sträckplast för att på det sättet få ner vikten och få med fler par skidor.

Det är inga problem. Skidor tål mycket stryk, du åker väl på dom eller är det några samlarklenoder från förr som absolut inte får röras?
Jag har aldrig ägt en vadderad skidväska och flugit med skidor massvis med gånger i den billigaste skidbag man kan hitta. Flygplatspersonalen har inte lyckats åstadkomma mer än någon reva i bagen.

Ifjol var ett tragiskt åt i vårt hushåll då den nästan 20 år gamla skidbaggen på hjul i mjukttyg gav upp. Eller nåja på tåg o buss kan man ta den men ej flyg…här slängs inget. Skämt åsido det är inga problem. Vi har haft en i polyester i som sagt 20 år och x resor senare gav den upp då kanterna skärt igenom tyget pä lite väl många ställen. Å då har vi jämt haft typ 2 par skidor å en bräda i den. Det är brädorna som är the bad guy. Kolfiber stavar skulle jag inte lägga i den dock.

Skidorna tål mycket. Men ett tips kan vara att spänna fast ditt ryggskydd runt bindningen om du vill ha lite extra skydd.

OK. Tack för tipset. Så får det bli runt mina nya dyrgripar v,8 då det bär iväg till Frankrike. Hade tänkt bubbelplast först. Men detta känns mycket bättre.
Liggunderlag är ett bra tips. Har dock övergått till en billig yogamatta istället för liggunderlag. Perfekt att använda när man stretchar på kvällarna.

Har använt en sådan skidbag massor av gånger och aldrig varit några problem. Men bubbelplast låter inte helt fel heller, kanske använder det också nästa gång :)

Tillbaka
Topp