CMH - är det ngt att ha?

kappakomplett

Aktiv medlem
CMH - är det ngt att ha?
Hörde talas om det här CMH, det är tydligen ngt slags heliskiing i Amerika eller så, ja det var en bekant,
Thomas "guldbyxan" Pettersson som tipsade mig. Men jag har inte lyckats hitta ngt om det i svenska tidningar eller så.
Är det för exklusivt? Är det bra, ngn som känner till det??

CMH - är det ngt att ha?
MrHotDog sa:
Åka Skidor har haft ett reportage per år sen tidningen kom ut på 70-talet. Finns ett i senaste numret.
Kanske var lite oklar där, jag menar alltså inte helikopterskidåkning i allmänhet, där tror jag säkert att det finns material om även i svenska skidtidningar. Men om jag förstod Thomas "GB" Pettersson rätt så är det här med "CMH" ett specifikt företag. Det kan väl knappast ha varit på tapeten så mycket?

CMH - är det ngt att ha?
tumblr_mfm1x5H5Vp1qas5xlo1_500.gif

CMH - är det ngt att ha?
Heliskiing ska vara nått exlusivt för bövelen! Så glöm Kanada och CMH http://www.heliskigreenland.com/index.html
På Grönland kan man på första parkett se hur klimatet påverkas av lyxturism! Först en lite rundtur längs kusten och spana efter strandade valrossar och drunknande isbjörnar och sen upp i bergen för lite skön cornskiing! #aconvenienttruth

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
Lowe71 sa:
Heliskiing ska vara nått exlusivt för bövelen! Så glöm Kanada och CMH http://www.heliskigreenland.com/index.html
På Grönland kan man på första parkett se hur klimatet påverkas av lyxturism! Först en lite rundtur längs kusten och spana efter strandade valrossar och drunknande isbjörnar och sen upp i bergen för lite skön cornskiing! #aconvenienttruth
Fantastiskt, så fin skidåkning i videon också! Det verkar billigt, 9 500 per person för en hel vecka.

Men jag tror inte det var det här "GB" menade, han hade åkt med ngt som hette CMH, det var tydligen ett litet gäng
som hade varit där, "GB", Johan "The Mariner" Svensson och några andra.
Så frågan kvarstår väl, är det ngn som sitter på lite info om CMH?

CMH - är det ngt att ha?
Hade missat filmen, den var grym! Såg att dom körde på första modellen av K2 AK Launcher, fantastisk skida!

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
kappakomplett sa:
Fantastiskt, så fin skidåkning i videon också! Det verkar billigt, 9 500 per person för en hel vecka.
9500. Grönland är ungefär dubbelt så dyrt som Alaska.

Tycker heliåken i Alaska är för korta. Oftast får man bara 800-900 meter per lyft. Någon som har koll på Grönland erbjuder? Jag vill gärna få åtminstone 1500, gärna 2000 meter, på ett åk (Eller ännu mer! Vad är egentligen världens längsta "vedertagna" rutt, dvs någon som åks regelbundet och man kan ta sig upp till relativt enkelt, dvs i närheten av en väg i närheten av en flygplats och med med lift/heli/några timmars turande för att komma åt. Och som inte är en transportsträcka eller består till 50% av firningar.)

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
la_grave sa:
kappakomplett sa:
Euro!!! Det förklarar saken! Är det här CMH lika dyrt månne, "GB" är ingen miljonär, men jag har hört att han gärna spenderar lite om det är drömskidåkning i sikte.
Åker CMH i Alaska?

CMH - är det ngt att ha?
la_grave sa:
kappakomplett sa:

Tycker heliåken i Alaska är för korta. Oftast får man bara 800-900 meter per lyft. Någon som har koll på Grönland erbjuder? Jag vill gärna få åtminstone 1500, gärna 2000 meter, på ett åk (Eller ännu mer! Vad är egentligen världens längsta "vedertagna" rutt, dvs någon som åks regelbundet och man kan ta sig upp till relativt enkelt, dvs i närheten av en väg i närheten av en flygplats och med med lift/heli/några timmars turande för att komma åt. Och som inte är en transportsträcka eller består till 50% av firningar.)
Satsa på ett helidrop på Mt Currie, Pemberton, 2000 fallhöjd. Har du tur kanske det blir tillåtet med heliskiing i Norge snart!

CMH - är det ngt att ha?
la_grave sa:
kappakomplett sa:

Kan inte svaret på din fråga. Men jag blir lite fundersam när du tycker att 800-900 fallhöjdsmeter är för kort?
I ospårad, djup snö verkar det som. Själv så slår mjölksyran till efter ca 75 fallhöjdsmeter och efter 75 till måste jag stanna, ser mig själv som rätt vältränad ändå...Varför längre, om åket är en dröm, och du snart får göra om det igen?

CMH - är det ngt att ha?
jannes sa:
la_grave sa:
kappakomplett sa:

Kan inte svaret på din fråga. Men jag blir lite fundersam när du tycker att 800-900 fallhöjdsmeter är för kort?
I ospårad, djup snö verkar det som. Själv så slår mjölksyran till efter ca 75 fallhöjdsmeter och efter 75 till måste jag stanna, ser mig själv som rätt vältränad ändå...Varför längre, om åket är en dröm, och du snart får göra om det igen?
Det är väl en teknikfråga. Antar att jag åker energieffektivt. Svänger inte så mycket. Vanligaste åket jag gör är från 3200 till 1750 på, för det mesta, väldigt ojämnt underlag. Klarar jag utan stopp och utan att drabbas av mjölksyra, ens sista åket på eftermiddagen.

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
kappakomplett sa:
MrHotDog sa:
Åka Skidor har haft ett reportage per år sen tidningen kom ut på 70-talet. Finns ett i senaste numret.
Kanske var lite oklar där, jag menar alltså inte helikopterskidåkning i allmänhet, där tror jag säkert att det finns material om även i svenska skidtidningar. Men om jag förstod Thomas "GB" Pettersson rätt så är det här med "CMH" ett specifikt företag. Det kan väl knappast ha varit på tapeten så mycket?
Jo, det är faktiskt så att ÅS mer eller mindre har haft ett CMH-reportage per år sedan 70-talet.

Har du frågor om CMH så brukar de hålla sektmöte på Stureplan vid den här tiden varje år. En intressant tillställning med inflygna överstepräster (leadguider), symboler för att visa vilka som är frälsta. Har man åkt med dem tidigare så får man en pin i entrén och förväntas hjälpa till att locka ytterligare folk till frälsning. Kolla med CMH Nordic när de ska köra sitt höstpepp. Om inte annat är det gratis bubbel...

Lowe71 sa:
Like!

Mountain_Man sa:
Bell 212 eller Bell 407? Vad är bäst?

/MM
Mi-8!

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
la_grave sa:
jannes sa:
la_grave sa:

Det är väl en teknikfråga. Antar att jag åker energieffektivt. Svänger inte så mycket. Vanligaste åket jag gör är från 3200 till 1750 på, för det mesta, väldigt ojämnt underlag. Klarar jag utan stopp och utan att drabbas av mjölksyra, ens sista åket på eftermiddagen.
Ahaa det förklarar saken! Själv kör jag riktigt hårt, mycket framåt å bakåt volter etc. Har hållit på med det här i trettio år drygt. Å om man kör så aggressivt som jag gör så klarar man sig rätt bra med 800-900 fallhöjdsmeter. Men sk. gubbkörning så klarar jag det med utan syra någonstans förutom i drinken på afterskin (kolsyra alltså) :D
Ironi och självdistans samt en gnutta ödmjukhet.....

Senast ändrad:
CMH - är det ngt att ha?
centralbyrakraten sa:
kappakomplett sa:
MrHotDog sa:
Jo, det är faktiskt så att ÅS mer eller mindre har haft ett CMH-reportage per år sedan 70-talet.

Har du frågor om CMH så brukar de hålla sektmöte på Stureplan vid den här tiden varje år. En intressant tillställning med inflygna överstepräster (leadguider), symboler för att visa vilka som är frälsta. Har man åkt med dem tidigare så får man en pin i entrén och förväntas hjälpa till att locka ytterligare folk till frälsning. Kolla med CMH Nordic när de ska köra sitt höstpepp. Om inte annat är det gratis bubbel...

[...]
Dra mig baklänges!

Va kul det låter med lite bubbel på Stureplan också, det får bli,
tyvärr har jag ju ingen pin, ("GB" kommer förstås att gå runt och briljera med sin!),
men det kanske går att låna?
Åsså får jag be herr MrHotDog om ursäkt.
Han kom ju med info direkt.

Men det lät faktiskt för otroligt!
Jag menar varför skulle en svensk skidtidning skriva om ett och samma heliföretag varje år i över 30 år?
Det kan ju bara inte stämma?

CMH - är det ngt att ha?

@MM:
Bell 212, utan tvekan! Arbetshästen, beprövad från tusen strider, sympatiskt 2-bladig rotor vilket ju ger det riktigt ÄKTA helisoundet, man tar aldrig fel - en Huey på ingång! Med demonterad sidobeväpning, riktig lätt att komma i och ur också!

Mi-8, tung klockren konkurrent ...nej egentligen inte! Den tar ju nominellt 24 pers plus ett spann hundar och minst 4,7 renar (...utan horn förstås men ändå)och en skjuten björn hängades under i slinget. Styrautomat? Glöm det! Här är snubben i högersätet just snubben i högersätet. Visserligen oftast halvfull, men vaff-n grejen flyger ju nästan av sig själv! Kan köras på allt från lacknafta, till möbelpolish, valolja utblandad med diesel. Vi snackar utility vehicle 110%, vi snackar charm!

UH-60 (Black Hawk, ni vet) vore ju kul som bergslift. Kör nån operatör den måntro?

CMH, ja. Det är känt. Sen tusen artiklar...

Dags att jobba lite kanske... :)
Eder,
Ace DG

CMH - är det ngt att ha?
http://www.friflyt.no/Ski/Klare-for-heliski-i-Narvik
Ännu ett lovvärt intiativ! Här kommer det erbjudas rejäla fallhöjder rakt ner i fjorden med avslutande räkfrossa. Anders Bergwall och hans alltmer grånande bergsguideskollegor har gjort business av att flyga omkring aprika människor i skandinaviens sista vildmark. Att dom nu får chansen att sprida föroreningar över ett ännu större landområde gör det nog än mer exklusivt! Kanske är det Bergwall som tillslut står som segrare i Haglöfs koldioxidkamp 2013?

Tillbaka
Topp