CoreUpt BTD till en åkare modell större?

latty

Ny medlem
Tjenare freeride!
Jag är på jakt efter ett par skidor som ska fungera till en åkare som pendlar runt 100 pannor... alltså ett par storlekar större än de flesta på det här forumet!

Lite basic stats:
vikt: som sagt, pendlar runt 100.
erfarenhet: Har mest åkt med föräldrarna någon vecka om året, och lite ströhelger här och var. Har de senaste åren börjat åka mer själv och med polare etc, så det är nog snarare 2-3 veckor om året som det åks, dock mest i sverige, och delvis i alperna.
Åkstil: Hatar mig själv lite när jag skriver detta, men typ aggresivt, alternativt med ganska mycket kraft bakom, kommer nog automatiskt när man är större än er nudlar... Ska för övrigt försöka minska ett par siffror till vinter/vår.

Jag har i mitt sökande kommit fram till att jag skulle nog behöva gå upp mot 120mm för att få något flyt i det vita guldet, har ett par scott p3 som används till övrig pist etc, så det jag är ute efter är ett par mer renodlade puderlagg.
Har fastnat lite för CoreUPT Born to drop, de verkar sjysta med rätt bredd etc, har försökt hitta färdiga recensioner om dem, men har inte lyckats det minsta, och speciellt inte ut ett perspektiv som liknar mitt.
För att göra de ännu bättre ur min synvinkel så har dem ett helt överkomligt pris! Det jag då undrar är om de har sämre kvalité än andra märken?
5350 med bindning på garaget är helt OK tycker jag!

http://alpingaraget.se/sv/product/1448/coreupt-born-to-drop-m-look-dld-15

Jag har bara lite funderingar runt bindningarna, Look DLD 15, jag har googlat mig galen om dem, och inte hittat ett dugg.

Det jag vill ha från forumet är oraklenas åsikt på det hela, kan det här vara något för mig?

Haha..så du ska alltså närma dig nudelvikt :P
OnT:
BTD är ju en bra bred skida som antagligen är relativt styv (får smeka dom nästa helg) då Candide tävlade på FWT med dom.
Det är några här på freeride som faktiskt har provat dom när de hette Hands up eller Richard Permin Promodel.

Look DLD15 (eller Dildo 15 som egentligen heter) är helt enkelt bara en Px15 med ett mer passande namn :P

PNyberg sa:
Haha..så du ska alltså närma dig nudelvikt :P
OnT:
BTD är ju en bra bred skida som antagligen är relativt styv (får smeka dom nästa helg) då Candide tävlade på FWT med dom.
Det är några här på freeride som faktiskt har provat dom när de hette Hands up eller Richard Permin Promodel.

Look DLD15 (eller Dildo 15 som egentligen heter) är helt enkelt bara en Px15 med ett mer passande namn :P
Börja närma mig nudelstatus ja, men inte på något sätt bli nudel!

Kontaktar dig efter nästa helg för ett utlåtande alltså..

Den har mycket spann men är oki i alla fall i puder. Enkelt och snabbt utlåtande från mig efter ett par dagars åkning... Kommer inte ihåg hur styv den var riktigt..

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Den har mycket spann men är oki i alla fall i puder. Enkelt och snabbt utlåtande från mig efter ett par dagars åkning... Kommer inte ihåg hur styv den var riktigt..
Så att den är "Slight tailrocker and tip rocker" är inte helt sant?

Førsta intryck av BTD:
Førsta tanken som slog både mig och Jarle var att den ser ut som en jibbigare variant av Black Diamond Megawatt (mest pga tipshapen...o snarlika mått).
Flexet kændes dock styvare æn MW och hade bra kræm under foten. Tipen var hårdare æn vad jag førvæntat mig och tailen var ngt mjukare. Med det sagt så ska det æven tillæggas att det ær bara den rockade delen som ær mjuk och resten har ett bra flex før "hård" åkning.
Vill man ha en skida som flyter och kommer kænnas kvick som attan så tror jag att man hittar otroligt rætt i den hær skidan...æven om man væger kring 100kg :)

PNyberg sa:
Førsta intryck av BTD:
Førsta tanken som slog både mig och Jarle var att den ser ut som en jibbigare variant av Black Diamond Megawatt (mest pga tipshapen...o snarlika mått).
Flexet kændes dock styvare æn MW och hade bra kræm under foten. Tipen var hårdare æn vad jag førvæntat mig och tailen var ngt mjukare. Med det sagt så ska det æven tillæggas att det ær bara den rockade delen som ær mjuk och resten har ett bra flex før "hård" åkning.
Vill man ha en skida som flyter och kommer kænnas kvick som attan så tror jag att man hittar otroligt rætt i den hær skidan...æven om man væger kring 100kg :)
Tack för den beskrivningen! Gjorde att jag "råkade" beställa ett par.....

Tillbaka
Topp