Costa Rica Tips :)

fiffileijnen

Ny medlem
Hej!

Jag och en jobbarpolare har bestämt oss för att dra till Costa Rica i September
planerna e att vara där i 2 mån och lära oss surfa, varken jag eller den andre har surfat innan,

har läst på internet att under sep-okt e det monusn period, undrade om det var nån där ute som skulle kunna på ett ungefär berätta hur mycket och hur ofta det regnar då,

Läser man på internet står det inte riktigt specifikt om nederbördsregn och så,

om det finns andra som har lite bra tips på platser/saker man MÅSTE göra när man e där vore de Grejt,

www.monoski.se

Tjenare!

Jag och 2 vänner var där och surfade 2 veckor i slutet av april, ganska precis innan regnperioden skulle till att börja som jag förstått det. Jag kan dock inte kommentera hur det ser ut i sept-okt men jag kan kika med en bekant som jag tror vart där då.

Vi gjorde västkusten från Jaco upp till Tamarindo med ett antal stopp på vägen. Det finns många riktigt coola ställen på vägen med god variation av surf, mat, uteliv och boende.
Min favorit vad det gäller surf var Tamarindo för att vågorna var relativit stora men snälla. Coolaste byn var Mal Pais/Santa Theresa. Resans miss var vår trip till staden La Fortuna som "sägs" ha en aktiv vulkan precis bakom staden. Vi såg dock aldrig toppen av den eller någon tillstymmelse till lavautbrott under de 2 dagar vi var där.

2 månader är gott om tid för att lära sig surfa och se stora delar av det fina landet så Ni kan förmodligen hinna med både väst- och östkusten. Vilket för oss in på nästa del, transport. Vägarna i CR är riktigt urusla, Norges vägar håller världsklass jämfört med deras. Åka buss är billigt men tidsdödande och ger inte samma möjligheter (t.ex. stanna och surfa lite på ett ställe som ser bra ut, köpa frukt eller vad som helst) som när man åker egen hyrd/köpt jeep, för jeep rekommenderas starkt.

Vi hyrde en liten Suzuki Jimny i 2 veckor med en förare över 25 år för 500 USD, med fria mil. SKa Ni dock vara där i 2 mån. tjänar Ni nog på att köpa en begagnad jeep i San Jose, huvudstaden. Ni kommer förmodligen att flyga in till SJ, försöka ta Er därifrån samma dag, staden är riktigt snuskig och ganska kriminell, samtidigt som motellpriserna är högre där än bara några timmars resa från SJ. Jaco som är en rätt skön stad, dock väldigt exploaterad, har bra surf och ligger bara ca 3 timmar från SJ.

Kommer inte på något mer konkret nu men hör gärna av dig om du har ytterligare frågor om dittan eller dattan.

/Mvh Andreas

Tjenare fiffileijnen!

Först vill jag gratulera till att du just valt att åka till centralamerika för att lära dig surfa. Du kommer lära dig snabbt för där finns alla möjliga nivåer.
Att åka i September med regnperiod är inga problem. Visst det regnar, men det brukar vara på kvällarna typ en timme. Den verkliga nackdelen är att swellet inte är lika konsistent (vågornas storlek och period varierar) just då, men det spelar inte så stor roll om du är nybörjare. Dessutom slipper du trängas med tusentals dryga amerikaner...

På hösten är det stillahavskusten som gäller om du ska surfa. Det finns en uppsjö av bra orter att bo och surfa på - med höjdpunkter som Santa Teresa och riktiga rövhål som Jaco. Har ni tänkt att köpa surfbräda i centralamerika eller har du innan? Det enda Jaco är bra för är att det finns bra utbud av just detta. Ett bra första stopp för att införskaffa utrustning innan ni åker vidare. Gamla Chuck's är det bästa stället att köpa på - det finns många som kan lura på dig fel brädor annars i Jaco.

La Fortuna är, vad än Lima-Ko, säger ett grymt vackert ställe. Om vädergudarna är med dig får du se en aktiv vulkan (tänk dig den typiska vulkanen i en tecknad serie) som sprutar lava som en fontän. Grymt! Prova Canopy-tours också - linbana mitt ute i skogen: Tänkt dig att åka i 60 km/h förbi ett vattenfall med 300 m ner till marken.

Det finns tonvis av nationalparker som man kan härja i om man gillar sånt. Annars har östkustens Puerto Viejo grymt soft stämning.

Oj - och sen tycker jag att ni ska överväga att åka till Nicaragua. Billigt, trevliga människor, skitbra surf och mycket mer orört. Panama med Bocas Del Toro är nästan ett måste när ni är där nere.

Shit - har mycket, mycket mer att skriva, men orkar inte. Skicka mig ett meddelande om du vill veta något mer.

Hare gött!

Tack för svaren.

dom e verkligen guld.

Jag och min respolare snackade lite om att vi skulle inte veta för mycket innan resan
vi tänkte ta det som det kommer men många av era tips e ju värdefulla, vi ville mest veta om vädret under september, och det verkar ju som att vädret inte var så farligt ändå :D

vi ska ta till oss era tips om platser och så ska vi försöka göra så vi tar oss till dessa ställena,
men som jag har lärt mig e att planera inte för mycket för då kan mycket skita sig :P

Om det e nått så vet jag var jag kan vända mig tack

Tamarindo är överreklamerat och söndertrampat av alla turister efter Endless Summer-filmerna. Satsa på något mindre.
Annars kan jag tipsa om Nicaragua

Tillbaka
Topp