COVID - Antigen eller PCR-test?

psortti

Aktiv medlem
Jag har precis haft Covid (nu frisk och symptomfri) och åker till Schweiz på onsdag den 19/1.

På Arlanda finns ett antal olika aktörer som erbjuder både Antigen-och PCR-test, där PCR-testet är betydligt dyrare… Det finns gott om lediga tider så jag planerar att testa mig samma dag som jag åker.
Enligt reglerna för Schweiz skall man antingen kunna visa upp ett negativt antigentest som inte är äldre än 24h, eller ett PCR-test som inte är äldre än 72h.

Finns det någon anledning att välja det dyrare PCR-testet?

Hade köpt ett hemmatest på apoteket, om det visade negativt hade jag känt mig lugn att ta PCR.
Baserat på vad? Läste du vad jag skrev? Finns många bekräftade fall av folk som är tillfrisknade där antigentest gett negativt medan PCR gett positivt resultat flera veckor efteråt. Om jag visst att jag haft viruset nyligen och var beroende av ett negativt resultat skulle jag göra allt jag kunde för att undvika PCR. Är ju dessutom dyrare som påpekat.

För de som inte vet: snabbtesten är baserade på antigendetektion.

Antigen ger fler falskt negativa, PCR fler falskt positiva. Mängden får du nog läsa på om.

Vad vill du helst? Vara säker på att du inte smittar, eller uppfylla ett krav för att kunna åka skidor oavsett vad?

Tillbaka
Topp