Jag charmades av idén med plattor och investerade i en uppsättning, tyckte det lät smidigt och ekonomiskt.
Har dock övergett dem helt nu, trots de fördelar som finns är det något grundläggande som blir lidande, väldigt lidande, skidåkningen, känslan och kontrollen.
Jag kan inte peka direkt på problemet, bara försöka förmedla känslan av att skidorna helst fortsätter rakt fram vid hård belastning. Det känns som att sullängden på pjäxorna ökat till dryga halvmetern, responsen från skidorna försvagas och kontrollen likaså. Vid lugnare åkning är effekten inte lika markant, gäller även vid telisåkning.
Frågan är egentligen vad man ska ha dem till, ska du köra telis på dem måste du ju ändå ha en ny uppsättning bindningar och pjux, varför inte satsa på ett par schysta lagg i samma veva? Du får ut otroligt mycket mer av åkningen med två kompletta utrustningar istället för en halvtaskig kompromiss som enbart ser till att du blir lidande, ur alla aspekter.
Jag lärde av mitt misstag, fick betala dryga tusenlappen för ihärdigt skruvande och blåa fingrar i en vecka, innan jag insåg vad som måste göras, skaffade mig nya lagg samt varma torra händer! Inget jag ångrar...
Skulle du ändå vilja testa har jag ett gäng plattor som liknar schweizerostar åt dig...