Dakine - Fall Line Double 190cm?

Blide

Medlem
Undrar helt enkelt om måtten stämmer till 100%? Har ett par EHP 193 som jag lurar på om de går ner i ett 190 fodral från Dakine...

Någon med erfarenhet på området?

Senast ändrad:
Mina 190-lagg går precis ned med lite pillande. Jag TROR du får ner ett par 193, men det kommer nog strama lite och du kommer nog få packa annorlunda för att klara uträckningen, men det bör gå. Var kommer du köpa fodralet? I butik? För då kan du ju prova med ett par av deras skidor...

Annars rekommenderar jag 2-metersväskan starkt. Den är enorm!

Squad 191 pro går ner, men det är inte mer heller. En polare knör ner obsethed 189 i mitt gamla 190cm nu, (189:an är i själva verket ungefär 193 långa. typ.) Men man får slita lite i fanskapet. Inte helt optimalt direkt.

Nej, 200cm versionen är versionen som gäller anser jag. I.a.f. för min del. Att man ska få ner pjäxorna i 190cm versionen är ett skämt... (i.a.f. om man har så stora fötter som jag har) :P

Senast ändrad:
om jag lånar tråden lite: jag har lite problem att hitta ett värdigt fodral till mina två meter långa puderlagg. vad köpa?? det jag har är ett skiiiiitsnyggt rödlilagrönt 90-talsfodral eftersom det är det enda som passar. nån som vet nåt bra? dakines tvåmetersväska är säkert bra, men den är ju snudd på för stor...!

Ville bara säga till de som går och undrar att ett par EHP 193 går ner fint i Dakine fodralet för 900 spänn på Intersport... Får ner de laggen plus Thug 181 och ett par Head pistskidor, men sen är det fullt.

jag har nyss bestællt fall line double 170 cm. kan uppdatera de hær inlægget om 2 veckor nær jag har fått den.

Du köpte alltså Fall Line Double? Det är bra kämpat att få ned så mycket, jag brukar iofs. vilja få ner mina pjäxor och med pjäxor och två par skidor är det smockat! Då blir skidorna lite lidande med tanke på hur de måste placeras...

phhille026 sa:
jag har nyss bestællt fall line double 170 cm. kan uppdatera de hær inlægget om 2 veckor nær jag har fått den.
ja, nu har jag fått den. fast de blev en 190. jag fick ned :

ett par 158cm's skidor.
ett par spk.
ett ryggskydd.
ett par brallor
ett par brillor
en hjälm
lite underställ
ett par stavar

sen var det ganska fullt. =) jag kan rekomedera väskan hååårt! den är hur bra som hellst. den är inte hård undertill hela vägen så att det är dina skidor som håller den rak så att den inte viks på mitten eller nåt sånt,.

Senast ändrad:
Reste senast med ett par VCT189, TM 182 och Rossi 175 i en Double line 190.
fyllde resterande plats med underställ (en hel del faktiskt), handskar och stavar.
La även i mitt gamla fodrade blizzard fodral för att få hem det.

Hur packar ni egentligen?

Jag fick ner (quiverändringar sen dess):

1 par Lotus 120, 190cm
1 par Scratch BC 185cm
1 par pjäxor
stavar, 125cm
1 skidställ
4 par strumpor
3 underställ
typ 4 lager 2-plagg
1 ryggskydd
lavinutrustning
Ev lite vallagrejer

För att lyckas skruvade jag bort bromsarna på Lotusarna och la de platt som ett golv, därefter placerades BC:na ståendes på vardera sida så att alla belag är utåt sett. Sedan placerades en pjäxa ovanför Lotusbindningarna, och en nedanför, ung. i höjd med de fickor som finns på väskan. Det går inte att packa pjäxorna i fickorna, de måste ligga löst i, jag har testat. jag har bara 26.0-pjäxor och det är på håret att det sedan går att få ihop väskan. Efter pjäxorna la jag stavar i mitten och fyllde ut resten av väskan med övrigt skit.

Skidor platt mot väskans sidor, och pjäxor snett liggandes ovanpå de skidor som ligger platt.

Ni som har koll på skidfodral, är det möjligt att trycka ner en snowboard och ett par skidor i "Fall Line Double".

1 par trouble maker 182
1 Ride DH 155, ca 25 i midjan.

Eller skulle det behövas en gigantisk bag för detta? Någon som kör med bräda och skidor i samma? Vilken väska har ni i så fall?

victorvictor sa:
Ni som har koll på skidfodral, är det möjligt att trycka ner en snowboard och ett par skidor i "Fall Line Double".

1 par trouble maker 182

Eller skulle det behövas en gigantisk bag för detta? Någon som kör med bräda och skidor i samma? Vilken väska har ni i så fall?
Har inte provat, men tar du av bindningarna på brädan kan det funka.
Annars är 200cm fodralet bombsäkert. Det käkar allt.

vad jag vet har 190-fodralet ersatts av ett 195-fodral. 200 finns förstås fortfarande kvar dock.

men jämför man concourse 200 cm double och fall line 195 cm double är det ju bara fem cm som skiljer, samt fyra cm på bredden, dock hela 800.- i pris.

Nojlas sa:
victorvictor sa:

1 par trouble maker 182

Har inte provat, men tar du av bindningarna på brädan kan det funka.
Annars är 200cm fodralet bombsäkert. Det käkar allt.
Ok, blir till att åka och klämma på och undersöka dessa gigantiska fodral för att se hur det ligger till!

Fick ner följande i mitt Concourse dubbel (vet inte vad det är för skillnad på Concourse & Fall Line riktigt) 185 cm när jag skulle hem från Val d'I i våras:

Ett par pjäxor
164 cm K2 parklagg
179 (182) cm K2 Nancy
en snowboard utan bindningar
två par stavar
två skidjackor
ett par skidbyxor
fyra underställ
sex par skidsockar
ett ryggskydd
ett par converse
tre pocketböcker
ett par jeans
typ fem-sex t-shirtar
mössor, vantar etc
fem shotglas
två luvtröjor
en stulen parkeringsplatsskylt från vm-veckorna (souvernir 65x25 cm)
diverse underkläder

slutsats: det går garanterat ner en snowboard och ett par skidor i vilket som helt av dubbelfodralen från dakine.

och pjäxfacken funkar för 24.0-pjäxor med lite våld.

Heddious sa:
Fick ner följande i mitt Concourse dubbel (vet inte vad det är för skillnad på Concourse & Fall Line riktigt) 185 cm när jag skulle hem från Val d'I i våras:

Ett par pjäxor
164 cm K2 parklagg
179 (182) cm K2 Nancy
en snowboard utan bindningar
två par stavar
två skidjackor
ett par skidbyxor
fyra underställ
sex par skidsockar
ett ryggskydd
ett par converse
tre pocketböcker
ett par jeans
typ fem-sex t-shirtar
mössor, vantar etc
fem shotglas
två luvtröjor
en stulen parkeringsplatsskylt från vm-veckorna (souvernir 65x25 cm)
diverse underkläder

slutsats: det går garanterat ner en snowboard och ett par skidor i vilket som helt av dubbelfodralen från dakine.

och pjäxfacken funkar för 24.0-pjäxor med lite våld.
Helt stört fan! =D

Om man är dum nog att ta med sig 3 stycken par skidor på flyget vilken skibag måste jag då köpa? Är det 200cm versionen från dakine som gäller?

Tjabo180 sa:
Om man är dum nog att ta med sig 3 stycken par skidor på flyget vilken skibag måste jag då köpa? Är det 200cm versionen från dakine som gäller?
vet inte om man får ner te skidor i ett dubbelfodral, åtminstone förutsatt att det sitter bindningar på. om jag inte missminner mig har dakine ett fodral för fyra par skidor också. eller om de slutat göra det kanske...

Jag måste instämma med alla tidigare. Prioriterar du utrymme så gäller 2-metersvarianten. I min mening värd var enda krona. Kolla följande lista på vad som gick ner i min på väg hem från Colorado denna säsongen (står på engelska för innehållsförteckning till transportbolaget) :

Skiis:
Völkl Kuro 185 with Marker Duke
Völkl Sanouk 193 with Salomon STH16
K2 Public Enemy 174 with Look PX12

Boots:
Nordica Supercharger
Dalbello Krypton

2 pairs of Nike shoes
AKAI Teleford shoes
Peak Performance gloves
Hestra Vertical Cut gloves
Oakley Icon pant + Jacket
Back protector Icetools Spine Jacket
Sweet Protection Flight Suit L
Fjällräven Expedition jacket
Quicksilver Jacket + Pants
Peak Performance Fleece
Black Diamond Climbing Skins
Black Diamond Super Tour Probe
Tracker
First layer
Burton Tall Tee
Yoki hat
Kask hat

Nån som testat att stoppa ner 3 par skidor i ett Fall Line Double fodral? Tror ni att det går? :)

Jag har fått ner tre par skidor, ett par 190cm GS-skidor, ett par 165cm SL-skidor ett ett par 181cm parkskidor. Jäklar vad det var mycket metall i mitten av väskan! 3 par skidor går, speciellt om man kan lägga ett par skidor med bromsarna avmonterade i botten som "golv". Jag pressade ju ner två par raceskidor med grova och höga plattor, det gjorde det knappast enklare och det var verkligen bindning mot bindning i väskan, men det gick. har du "vanliga" skidor utan plattor, typ puderlagg och parklagg, då är det inga problem så länge de ryms på bredden/längden.

Säger såhär: kanske.
Jag har fått ner EHP 193, Thug 181 (utan bindning iof) och ett par Head pistlagg och på hemvägen utbytta mot ett par Armada ARG i mitt dakine, men då fick jag sparka igen det...
Så det beror helt på vilka skidor du vill ha med. Frågan är vilket fodral man skall skaffa den dagen plånboken mäktar med ett par DPS 120 202cm?

Någon som kan lägga upp en bild och en beskrivning om hur ni packar? Har just införskaffat ett Double 190 cm och när ja lägger i ett par Dynastar Big Trouble 189 (?) och ett par Amplid Antidogma 182 (?) så tycker jag det blir lite tajt vid bindningarna.
Så som sagt lite bilder och en beskrivning vore till stoor hjälp för min del.

Jag suger på att packa, jag vet.

Edit: Hittade hur man gör med hjälp av min kära vän Google, men jag förstår fortfarande inte hur vissa får ner 3 par lagg så det vore intressant att se.

//M

Senast ändrad:
Seglivat tråd :-)

Jag lägger två av paren på högkant, "skavfötters" så att säga, då är inte bindningarna i vägen.
Skall du sen klämma in ett tredje par kan du ta isär dem och lägga ovanpå, men blir väl tajt... En möjlighet skulle vara att montera inserts eller dynaduke-plattor på alla sina skidor, då går det säkert ner 4-5 par haha.

Hej!

Hur är Concoursen om man nu bara vill ha på 2 par feta skidor i den + stavar?
Alltså inte massa annat som pjux etc, är den helt åt skogen för stor & sladdrig då?
Har Pontoonen 189 & Coomban 188...

Tacksam för svar.

// Kricke

Senast ändrad:
Den blir lätt stor och sladdrig om den inte fylls till bredden med grejer. Försvisso är ju dina skidor så pass långa att det inte bör bli mycket "häng" runt handtaget, men ändå. Varför bara packa 2 skidor när du har oceaner av plats:)?

Vad har flygbolagen (SAS) sagt till er om att packa annat än skidor i bagen?
Jag åker med Langley till Serre på lördag, kan jag proppa min Dakine full eller bara packa ned ett par skidor?
Enligt resebyrån får jag ha en skidbag med ett par skidor i samt en pjäxbag.

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Den blir lätt stor och sladdrig om den inte fylls till bredden med grejer. Försvisso är ju dina skidor så pass långa att det inte bör bli mycket \\\"häng\\\" runt handtaget, men ändå. Varför bara packa 2 skidor när du har oceaner av plats:)?
Tack för svar!
Är väl mest det att jag har en bra TNF-duffel där pjux, kläder, hjälm etc. går ner perfekt.
Anledning att jag vill ha Concoursen är för att mina skidor får plats bra i den. :-)
Skulle egentligen vilja ha den något mindre (Fall Line Double), men den verkar bara finnas i 190cm?

Någon som vet, såg nått om en Dakine 195cm-version, det vore perfa för mig.

Senast ändrad:
Ehp 193 i Fall line Double190 går som sagt alldeles utmärkt. Jag packade dessutom mina pjäxor, Crispi Evo, i "småfacken", la ner ryggskydd, knäskydd bredvid skidorna. Flygbolaget, SAS, sa ingenting.

Har ännu inte fått tag i Fall Line-fodralet, men testade polarens fodral i helgen.
Utan några större problem gick mina Pontoon 189 & hans Hardside 188 ner + stavar.

Så nu gäller det att hitta ett fodral oxå, verkar dock vara slut överallt.

// K

Hur stor är fall line? Vill inte ha någon jätteväska.

Jag har skidfodral idag, ett man slänger upp på axeln. Men mina 190 Katana går inte i.

Jag behöver egentligen inte ha en så stor väska , men gillar det med hjul starkt!! Köper jag för stort?

Jag fick i 2 par skidor(Katana 184 & Line Prophet 179, pjäxor och hela säsongspackningen i ett fall line double 190. Rätt rymligt.

Kul att denna tråd kommer upp igen men är det någon som har erfarenhet av att flyga med dessa gigantiska fodral i dessa dagar när flygbolagen är riktigt uppsträckta när det gäller att ta betalt för övervikt? Har ett Concourse double sedan många år som rymde typ allt. Dock fick jag en uppläxning för ett par år sedan med en saftig överpris-peng för att jag hade två par lagg. Flygbolagen är väldigt tydliga numer med att de bara är ett par skidor i fodralen.

Tacksam för tips och tricks på hur man får med 2 par skidor på flyget utan att bli duktigt över-fakturerad.

jej-je sa:
Kul att denna tråd kommer upp igen men är det någon som har erfarenhet av att flyga med dessa gigantiska fodral i dessa dagar när flygbolagen är riktigt uppsträckta när det gäller att ta betalt för övervikt? Har ett Concourse double sedan många år som rymde typ allt. Dock fick jag en uppläxning för ett par år sedan med en saftig överpris-peng för att jag hade två par lagg. Flygbolagen är väldigt tydliga numer med att de bara är ett par skidor i fodralen.

Tacksam för tips och tricks på hur man får med 2 par skidor på flyget utan att bli duktigt över-fakturerad.
flyg med bolag som har 23kg-gräns på skidbagage? har kuskat runt med mitt dubellfodral med ett par pon2oons och ett par automatic's i, både i europa och utanför. inga problem. Flög med Swiss air, Norwegian och air Berlin om det gör någon skillnad ;)

Pojkar och Flickor. Jag skall vara tydlig:

Jag söker ett fodral för mina Katana 190Cm .

All respekt, men jag vill inte veta vad ni fick plats med och inte gällande resor gjorda för 20 år sedan med ett annat fodral än det jag efterfrågar?:) :)

Jag åker alltså med ett par. Jag åker med Iceland AIR som tar 23 PLUS 23 . alltså inga problem

Men är det väldigt likt concourse? eller är det avsevärt mindre?

Kommer att köra skidor, stavar, kanske pjäxor, underställ och skor i dem. kommer det eka i den?

Tackar för svaret Von-vettet och ber om ursäkt till författaren om den upplever att sin tråd blivit kapad.

Dock är det hyffsat relevant att veta vad man får flyga med och inte samt till vilket pris. Är nämligen också på jakt efter nytt skidfodral då jag kommer behöva ta hem skidor till Sverige för första gången på ett par år. Man vill ju gärna få med sig två par skidor för att hedga sannolikheten för fel quiver. Samtidigt vill man inte pröjsa en fem-hunka per incheckning för att man är för dåligt påläst eller har "fel" utrustning.

Flyger nästan alltid med SAS eller Swiss och det är väldigt ofta de kör "operated" av varandra vilket gör det lite extra klurigt. Kan även tänka mig att de flesta svenskars skid-incheckningar sker just hos dessa bolag. Min tolkning av det som nämns är att man slipper pröjsa för skidorna under förutsättning att du bara checkar in ett bagage och att de inte väger mer än 23 kg. Skulle du dock behöva checka in en sportbag plus skidor är det 12 kg som gäller för skidor samt pjäxor och att de måste packas separat samt att du måste betala fast pris utifrån vilken zon du reser.

SAS skriver även "Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral". Om detta stämmer är det inte många fodral i denna tråd som funkar att använda när man flyger med dem. Dessutom ryker möjligheten att bara checka in ett bagage då det blir svårt att få in annan nödvändig utrustning i ett "singel-fodral".

Sidospår: Visst vore det trevligt om alla bolag inom Star Alliance (där bl.a. SAS, Swiss och Lufthansa ingår) hade samma regler gällande skidbagage? Inte minst med tanke på att Swiss hör till de schysstaste och SAS är bland de mest fyrkantiga och hopplösa när det kommer till skidfodral med hjul (oavsett vikt). Codeshare kan bli ett elände, som ovan nämnt.
Har f.ö. aldrig haft några problem med att få med mig två par lagg – så länge jag pressat ner dem bägge i ett "vanligt" tunt fodral utan hjul. Samma lagg (obs bara skidor+stavar inget annat = väl inom viktgränsen) i dubbelfodral på hjul = tvärstopp.

On topic: OP, en sak du kanske skulle kunna testa är att slå en pling till någon butik som saluför skidfodralet du är nyfiken på samt Katana 190 (eller någon ännu längre skida) och fråga om de kan prova åt dig. Alternativet är att någon på forumen gör dig samma tjänst, men det verkar ju inte finnas någon i den här tråden som har den setupen..

makeasound sa:
Pojkar och Flickor. Jag skall vara tydlig:

Jag söker ett fodral för mina Katana 190Cm .

All respekt, men jag vill inte veta vad ni fick plats med och inte gällande resor gjorda för 20 år sedan med ett annat fodral än det jag efterfrågar?:) :)

Jag åker alltså med ett par. Jag åker med Iceland AIR som tar 23 PLUS 23 . alltså inga problem

Men är det väldigt likt concourse? eller är det avsevärt mindre?

Kommer att köra skidor, stavar, kanske pjäxor, underställ och skor i dem. kommer det eka i den?
Concourse är helt klart en större väska. Framför allt är extrafacken mycket rymligare på den. Fall line är mer behändig jämfört med monstret concourse.

Jag tror fall line blir bra för dig. Det viktiga är att ha något i som stabiliserar upp hela väskan (ett par skidor) då den annars är ganska mjuk och sladdrig. Jag brukade köra ett par skidor, stavar, pjäxor och sängkläder i den. Alldeles lagom.

Tillbaka
Topp