Dåligt Knä

Dåligt Knä
Jag har (stora) problem med mitt knä. Efter flera sommrar med mycket cykling speciellt mtb uppför (uphill), har mina ben blivit mycket bra tränade. Tyvärr har inte mitt knä hållit samma tempo i träningsgrad, så jag blir trött i knäna och inte bena när jag åker slalom. Är det någon som har nåt tips om hur man tränar upp sina knän på bästa sätt?
Tacksam för svar!

MVH Axel

Dåligt Knä
sånna dära långa gummi band som man typ knyter fast i nått och sen drar knät från så de får belastning ska vara bra, jag kör själv med sånna , min faster tipsa om det för hon är nått sånt här tränings grejs utbildad.

Dåligt Knä
det är svårt att träna själva knät. det är lättare att träna upp lårmusklerna. på detta sätt så avlastas knät och lårmusklerna tar smällen istället.

gissar på att du vet hur man tränar upp lårmusklerna.

Dåligt Knä
Tack för svaren!! Jag ska prova sådana gummiband! Angående lårmusklerna är det inget fel på dem efter drygt 200 träningsmil på cykel i sommar...:)
När man tränar med sådana gummiband, hur gör man då för att träna knät? Jag tycker mer det låter som en övning du tränar benen med...

//Axel

Dåligt Knä
jag har ingen aning hur det går till men det skule vara bra.
du ska dra benet i 4 olika riktningar och du få ju vända dig om så du står och drar benet utåt, svårt att förklara, sen så ska du gå längre bort hela tiden så att hummibandet spänns med och det blir jobbigare.

Dåligt Knä
Jag_alskar_skidor sa:
Tack för svaren!! Jag ska prova sådana gummiband! Angående lårmusklerna är det inget fel på dem efter drygt 200 träningsmil på cykel i sommar...:)
När man tränar med sådana gummiband, hur gör man då för att träna knät? Jag tycker mer det låter som en övning du tränar benen med...

//Axel
Cykling är inte jättebra för att utveckla styrka i låren, däremot uthållighet. Jag tycker du borde köra lite knäböj med vikter på gymmet typ två dagar i veckan och fortsätta cykla.

Dåligt Knä
Enbart cykling som träning inför skidåkning är inte helt optimalt, som gurrra skrev så ger det uthållighet men inte den råstyrka du behöver till skidåkningen så lägg till en del löpning och lättare styrketräning om du nu inte är helt vuxen än

Dåligt Knä
Om du har problem med knät borde du söka upp en sjukgymnast, de har bättre lösningar än vad som kan ges här. Men en balansplatta som är väldigt rund nertill, kanske 15 minuter om dan i några månader skulle nog hjälpa dig.

Dåligt Knä
Sjogras sa:
Om du har problem med knät borde du söka upp en sjukgymnast, de har bättre lösningar än vad som kan ges här. Men en balansplatta som är väldigt rund nertill, kanske 15 minuter om dan i några månader skulle nog hjälpa dig.
Instämmer!!
Om du bara är 14 år bör du snacka med sjukgymnast först och se vad hon rekommenderar för träning.

Dåligt Knä
Vad menar du med att du blir trött i knäna? Gör det ont i dem?
Det kan vara överbelastning...för säg att du inleder med att cykla flera mil på en dag så blir det för mycket.. Du är oxå så ung så det kan vara växtsmärta.
Allsidig träning är bra men framförallt tycker jag du ska ta dig till en sjukgymnast på en gång...innan du börjar experimentera med träning! Good luck!

Dåligt Knä
Tack för alla bra svar!!
En sådan balansplatta är snart införskaffad!

Angående att gå på gym, så får man inte gå på gym innan man är 15-16 år, dom kollar leg och allt, så du kan aldrig smita förbi :( Angående benstyrkan du får av cykling måste jag säga att det bara gäller landsvägsåkning, inte MTB som jag mest kör...
Och nej, jag får inte ont i knäna, jag blir bara så trött i dem, och då orkar man inte böja på dem tillräckligt, och ser ut som en pinne i backen :)

Dåligt Knä
Hej Axel!
Pluggar själv till sjukgymnast och som alla tidigare rekomenderar jag starkt att du tar kontakt med en sjukgymnast. Eftersom du är så ung så behöver det inte alls vara att du är otränad snarare tvärtom att du har tränat för mkt och kanske fått schlatter. Det kan också vara att vissa muskler är för stramma vilket drar knät snett och ger smärta. Så sök hjälp innan skadan blir värre.

Lycka till

Dåligt Knä
Det bör ju inte vara schlatter, om det inte gör ont...

Hade det i drygt två år, och kunde knappt genomföra en hel match el träning i fotbollen... Gick till en sjukgymnast och genom träning och stretching försvann det ganska snabbt... Det är ju en ganska tydlig smärta relativt djupt inne knät liksom.

Gå till en sjukgymnast ganska kvickt, och få det utrett så du kan börja träna upp det el vad det nu är som behövs göras.

Lycka till

Dåligt Knä
Tack för svaren!
Anledningen till varför jag inte ännu uppsökt en sjukgymnast, är att det inte gör ont (inte slatter altså). Om det hade gjort ont hade jag gått direkt, men som det är nu, blir jag bara trött i knäna, känns som att jag får mjölksyra i dem typ.
Jag snackade lite med min tränare, och han trodde att det var pga. att jag hade gått upp den stora klingan (haft för höga växlar) för tidigt på cykelsessongen. Enligt honom skulle man vänta med detta tills på sommaren, då man cyklat minst 75 mil. Så som det ser ut nu ska jag bara träna upp knät lite, och hoppas på att det bara är ett problem som snart går över! Det skulle kunna vara nåt med å växa att göra, då jag växt ett par dm på väldigt kort tid.

//Axel

Dåligt Knä
Växer du så mycket kan du ta det lite lugnt oxå =) Men det jag kan säga är att det inte är knäna i sig du blir trött i, jag tror det är musklerna. De tilsammans med ledband stabiliserar knäet. Det är i musklerna du får mjölksyra.
Men annars låter det bra..ta det lite chill så går det nog bra o be gärna nån som verkligen kan om träningsråd!

Dåligt Knä
Ta det lite lungt, hur gör man det? Kan du skriva mer utförligt hur detta ska gå till? :) Skämt å sido, det kanske skulle vara nåt, typ köra 10mils pass på cykeln i stället för 20mils? Att det skulle vara bena jag blir trött i tvivlar jag själv på, men det är nog därför att jag tränat dem så extremt mycket, så att man inte vill se att problemet ligger där. Antagligen är det någon mindre muskel man blir trött i, som man inte tränar när man cyklar... Angående det, vet någon nån bra träningsform där du tränar samma muskler som vid skidåkning (att träna på sommaren)
Tacksam för nya svar och för de svar jag hitils fått!!!

//Axel

Dåligt Knä
Om du kör 200 mil under hela sommaren, 20 mil varje cykelpass under en hel sommar(jun-jul-aug), så betyder det att du av ca 90 dagar tränar 10 dagar totalt. Det är mindre än ett träningspass i veckan. Du skulle då kunna köra två-tre pass i veckan, och dra ner på mil/träningspass.

Och tråkigt för föräldrar och vänner, som aldrig får träffa dig. (edit: det får de ju visst göra, efter varje träningspass hardu ju mer än en veckas vila) Om du kör 20 mil, snitthastighet på 25 kmh så betyder det att varje träningspass tar 8 timmar.

Senast ändrad:
Dåligt Knä
du har inga muskler i knäna så det är svårt att bli trött i dem... Antingen är du bara klen (skojja) eller så är du lite svag i de stabilisernade musklerna, framsida lår (kvadriceps), baksida lår (hamstring), insida och utsida (abduktorerna och aduktorenrna).

Jag rehabar själv en korsbandsskada just nu och vet att det suger, så skit i vad du tror och sök upp en sjukgymnast innan du pajjar dig själv!

/Tobbe

Dåligt Knä
Jag vet att det inte finns några muskler i knäna, och att man teoretiskt sett inte kan bli trött i dem, men jag blir ändå det av någon anledning... Jaja, får väl ta och gå till en sjukgymnast ändå och se vad dom säger om det...

MVH Axel

Dåligt Knä
Glukosamin is the shit. Glukosamin smörjer dina leder så att dom mår bättre. Finns att köpa på apoteket tror jag eller kanske i hälsokostaffärer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp