dbskis puderskida

dbskis puderskida
Om ni har några frågor om skidorna så passa på att ställa dem. Vi vill ha all feedback och tankar som ni kan tänkas ha. Tanken är att vi ska vara så pass små att vi kan behålla kontakten med gräsrötterna. Fire away!!

dbskis puderskida
Jaa, självklart! Men visst är det lite roligt med felskrivningar ibland ;)
Hoppas jag får testa laggen i deras rätta miljö!

dbskis puderskida
Om man får gå efter vad som sägs på websidan så ser det ju jäkligt bra ut. Coolt att göra en riktig puderskida, dom ser rätt råa ut. Verkar som om konstruktörerna har kollat en hel del på hur swallow-snowboards är shapade: en bred lång nos och ordentlig pintail + förstås splittail. Själv är jag väl inte helt övertygad om fördelarna med splittail men i övrigt ser shapen helt rätt ut. Som det står på sidan så är det bra att ha mycket skärning framtill på skidan för att komma in i svängen. Sen gör ju en rejäl pintail att man kan kontrollera och variera svängradien på ett helt annat sätt än med bredare bakändar. Coolt också att man kan välja vilken flex man vill ha på skidorna. Egentligen är det ju helt sjukt hur få valmöjligheter vi skidåkare har när det gäller breda offpistskidor, jämför bara med snowboardmarknaden.

Ro hit med ett par!

dbskis puderskida
RRagge, numera SpOnkan, skriver att han har testat dom (...modell?), men han har inte varit inne på FR nu på ett tag. Annars hade vi säkert haft ett inlägg och en rapport.

Annars är jag alltid lite skeptisk mot nya produkter, speciellt med "ny" teknologi (=outprovat?) och sannolikt ett begränsat antal dollar i riskkapital, men visst, det är friska tag!

Kolfiber i all ära, men jag tror de flesta av oss ändå föredrar metall i laggarna vid höghastighetsövningar, men vem vet?

Gillar designen dock.

/A

dbskis puderskida
Newstream>> Jaha... Jag fattade inte att sifferkombinationen 172 stod för en längd. Trodde det var flugskitar på skärmen bara. Men nu har jag hört mig för lite i jibkretsar. Skidor kan vara så korta har jag fått höra. Ofan, jag har då aldrig sett nåt liknande.

Jo, en 193:a, det hade vatt nåt det.

Men det kanske är overkill när det är så satans brett? Ytan kanske finns där ändå?

dbskis puderskida
Dom verkar vara grymt stabila o vridstyva! Alltså nått för hela berget, inte bara puder...

Man ska ju kunna bränna på lite i en tom pist om man vill det också...

Iofs det e väll lite fladdrigt med 118mm breda skidor =), kan man inte testa dom i sverige nån stans till nästa sesong eller hamnar dom inte i sitt rätta element då?

dbskis puderskida
Tack för responsen.
Det har dykt upp lite frågor om varför Tabla Rasa bara finns i 185 cm. Tanken bakom det är att gå från längd till flex, dvs istället för att ha en 2 meter lång skida så har man en kortare men styvare skida och därmed fartstabil. Problemet med skidor som Tabla Rasa är att de blir stora om de ska vara nästan 2 meter. De flyter bra nog i 185 cm längd.

Vad gäller "ny teknologi", dvs skidor i kolfiber, så är det inte nytt och outprovat. Tekniken har provats i flera år framför allt i vattenskidor men även i alpinskidor.

Vad gäller möjligheten att testa skidorna så jobbar vi på det. Till nästa sommar kan jag nästan lova att de kommer att finnas att testa i Stryn. Till vintern kommer vi dock sannolikt inte ha möjlighet att sätta upp ett testcenter i Sverige eller Norge. Ska dock jobba på det under hösten.

dbskis puderskida
Visst, det låter rätt att göra en kortare skida styvare och på det sättet mer fartstabil och det funkar väl till en viss del. Om man jämför med Sugar Daddy som bara finns i 183 (än så länge, kanske blir annorlunda till vintern som kommer). Blir lite fel att jämföra då den inte är i närheten av att vara lika bred (99 mm mot 118) men principen är väl ungefär densamma: att göra en bred skida kort och styv (öhh, det där lät jäkligt konstigt), och därmed fartstabil. Har kört Sugar Daddy i alla möjliga fören och hela tiden längtade jag efter att få testa den i 193. 183an är helt enkelt för kort i längsled för att kunna ge en stabil känsla i åkningen. I puder åkte i alla fall jag och spände mig med vikten rejält i baksätet för att inte få kroppsvikten mot spetsarna och trilla framåt. Flytet var det däremot inga problem med. Jag är 185 och väger runt 80 med skidutrustning och den längden är definitivt inget för mig. Med den vetskapen i bakhuvudet känns det lite för kort att göra en extremt renodlad puderskida som Tabla Rasa i 185 som längst. Kolla bara på hur man bygger renodlade pudersnowboards, swallows. Där är man uppe runt 2 meter för att kunna få stabilitet och den där riktigt surfiga känslan. Det var väl bara en tanke från min (och flera andras) sida men det är väl bara att testa laggen och se hur det funkar.

dbskis puderskida
Det är nog så att en längd per modell är lite lite. Däremot behövs knappast en hel uppsjö längder. Många tävlingsskidor för storslalom görs t.ex. endast i en herrlängd och en damlängd och sedan varieras styvheten.

När det gäller DB så fins det ju tre olika skidtyper att ta till, så jag håller med om ett den största och bredaste kanske skulle finnas i något längre modell och att sedan alla skidorna skulle finnas i "damlängd".

Kom ihåg att Kaj Zachrissons custom puderlagg från Salomon är 215.

Rikard/DrakeBoinay: kan du säga nå`t mer om kolfiberkonstruktionen. Det kan ju knapast bara vara ett antal lager unidirectional kolfiber eftersom det känns som det antingen skulle bli väldigt styvt eller väldigt tunnt. Vad är det som bygger skidans tjocklek? Kolfiber/Honeycomb? Hur är det att skruva i skidan?

HitMe

dbskis puderskida
Lite info om skidans konstruktion:
Skidan är uppbyggd kring fem vertikalt längsgående kolbiberkammare och mellan dessa ligger skum som ett dämpande material. Kärnan är sedan lindad med diagonalt lagd kolfiber och avslutningsvis är hela kärnan skyddad mot stötar och slag av ett lager kevlar.
Vid montering av bindningar så används en mindre dimension på borren, vilket medför att bindningen sitter.

dbskis puderskida
Det borde vara upp till konsumenten att få välja om man vill ha en längre variant eller ej. Det första man borde kunna välja mellan borde ju vara lite olika längder. Känns som om det kommer före flexfrihet i väljartrappan på nåt sätt. Varför begränsa så hårt. Ingen kommer ju välja 1.72:an, så man har alltså bara en längd i praktiken. Man skulle ju vilja ha lite olika så att man kan säga att "den är för kort", "den är för lång" och "den är rätt lagom tror jag". Inte "jaha.. finns det bara 1.85, ok.. då får jag väl ta den då". De flesta kanske väljer 1.85:an i alla fall, men jag känner obehag inför känslan att vara så låst.
Jag kör 1.95 (x90mm) nu och känner inte för att gå ner i längd. Klart de blir stora i 1.90 eller 1.95, men det är väl inte kvickheten man letar efter när man handlar skidor av den typen. Då kan man ju titta på marknadens alla andra modeller.

dbskis puderskida
OK, Rikard, då fattar jag principen. Själv kör jag ett egenkonstruerat plattsystem med gängor (epoxylimmade helicoil) i skidan. Tror du det skulle sitta i DB-skidorna like bra som i mina Völkl med klassiskt glasfiber-metall-trä-box..

Annars håller jag med MarkusO, det kan vara en slags marknadsföringsgrej att ha olika längder. En rätt dyr marknadsföringsgrej dock eftersom formar/pressar (+ kanske andra längdspecifika tillverkningsprylar i DB-fallet) inte är helt gratis och inte heller lagerhållning hos diverse distrubutörer.

Rent principiellt skulle jag säga att idéen att behålla bara ha en längd och variera styvheten är bra på racingskidor. Där är längden inte så viktig, även om en del i WC ändå ibland rycker fram någon två år gammal skida i en annan längd för någon viss typ av bana. På puderskidor känns det ändå som ytan och längden borde avpassas en del till åkarens vikt, speciellt om det är bottenlöst pow. I uppkört blandföre tror jag mer styvheten är viktigt, inte bara anpassad till olika tunga åkare utan framför allt till vilken känsla man vill att skidan skall ge åkaren. Själv är jag t.ex. liten och lätt men gillar mina 190*95 rätt hårda Explosiv medan kompisar som är 20cm längre och dryga 30 kilo tyngre tycker de är för styva men å andra sidan i flera år utan framgång damsugit marknaden efterr något tillräckligt långt (205+).

Hade man som tillverkare råd skulle alltså t.ex en slags matris med tre längder och tre styvheter ge mycket goda valmöjligheter.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren.

dbskis puderskida
De flesta verkar vilja köra på långa skidor och på så sätt slippa
nosdykningar samt få flyt i snön. Att få flyt kan fixas med bredd på
skidan och stabilitet med vridstyvhet. Däremot så blir det vansinnigt
tungt o klumpigt med långa skidor om man väger lite över 50 kg är ca
160 cm lång. Ett par skidor på 172 cm går väl an men 185 cm långa
skidor blir för mkt om man inte tänker hålla sig i pisten. Jag föredrar
ett par skidor som man får plats med mellan stenar och träd och som
är snabbsvängda, förutom att de flyter lagom mkt och faktiskt är
stabila nog att raca lite i pist med när man måste transportera sig.
Dessutom ska man väl orka bära skidorna på ryggan/axeln alternativt
dra fram dem med hudar under. Det problemet kan ju då lösas med
kolfiberkonstruktion. Ska bli intressant och se skidorna i aktion
nånstans, helst under ens egna pjäxor :)

dbskis puderskida
MiaH: Stabilitet kan på sätt och vis fixas med styvhet, dämpning mm, men också inte. Det jag menar är att man även på korta skidor kan få ett grymt stabilitet i skäret. Dock ger en sådan skida betydligt sämre stabilitet i längsled. Extremfallet är dagens slalomcarvers. Kolla vad som händer när åkaren får bara ett par grader för mycket bakvikt. Så vill vi inte riktigt ha det i outpisten. Speciellt när man bränner fort genom uppkörd och lite okänd terräng tycker jag att man kan ha nytta av all hjälp med stabiliteten i längsled man kan få. Givetvis skall man alltid stå mitt på skidan, men ligger man på gränsen och kör är det skönt om inte minsta lilla misstag skickar dig på en rejäl flygtur. Det är precis här som längd är snudd på oersättligt. Flyt, grepp och skär; allt kan man få med hjälp av andra saker än skidlängd, men inte "självstabilisering i längsled".

Så, även om man får bygga sin skida hur man vill blir det till slut att välja mellan denna typ av stabilitet och den korta skidans hanterbarhet i låg fart.

HitMe

dbskis puderskida
Nu har det börjat pratas...

Jag har provat R-modellen, som preliminärt är 80 i midjemått. Körde pist och lite OP med den nere i alperna, och var otroligt imponerad. Själva skidan väger så otroligt lite att det från början är en ovan känsla under foten. I liften måste du nästan titta ner ibland för att försäkra dig att skidan verkligen sitter kvar.

I pisten: Snabbare, stabilare, bättre kantgrepp. Allt var bättre än de skidor jag har provat. Möjligtvis att G4 skulle komma upp i samma stabilitet. Otroligt skjut ut ur svängarna...har nästan bara superlativer om R-modellen. Möjligtvis att den kan upplevas lite orolig under foten eftersom det är en så kraftfull skida. Den färdiga versionen kommer dock troligtvis att vara lite mer dämpad. Gick efter testet tillbaka till mina Scratch BC, kändes som att byta från Ferrari till en Lada. Fast jag gillar Lador också.

OP: Mycket bra också även om det för tillfället var riktigt trista förhållanden med uppkört och vindpackad. Kändes fortfarande bra men avstår från att göra någon nogrannare analys innan jag får tillfälle att testa den mer.

Har inte testat Tabla Rasa, men sett i aktion flera dagar. Ser ut som åkaren svävar fram över snön och har hört mycket bra om den. Gjorde även sitt jobb bra i liftköera :) Fråga gärna om det är något mer ni vill veta.

>> SPNK <<

Förresten blir det nog ingen 118 mm skida tyvärr. Den blir 122 mm istället...

Tillbaka
Topp