De absurda snömängderna i europa

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
530 cm snö i slovenien.. Över fem meter snö INNAN skidorterna öppnat. Helt absurt.

Var ligger epicentrum för denna snöorgie?

Synd att det är global warming och så. Eller hur blev det med det där?

Är det nån här inne som får njuta av detta?

Tyvärr så är det så att global uppvärmning är en del av förklaringen till detta fenomen också. Mindre nederbörd i vissa delar av världen men större mängder i andra delar.

Men fan vad nice med mycket snö!

Själv åkte jag bräda i en hundra meters pulkabacke i centrala Växjö idag, vilken säsongspremiär!!

shit, vad heter anläggningen? jag är toksugen på att prova nåt lite crazy... slovenien klingar alldeles rätt i mina öron... :)

Vi i Lindesberg har fått ca 10cm snö och det verkar att det ska ligga kvar och så var det många år sen som det var så!

öerbro har fått ett sjukt dump på ca 15-20 cm senaste 2 dygnen typ..

epicentrum verkar vara norra Italien, från Cervinia österut mot dolomiterna, de har alla rekordmkt snö.
Ironiskt har pistsmiskar och taxfree Livigno hur mkt puder som helst...

får man fråga var du har hittat uppgifter om så mycket snö i slovenien? det brukar vara ganska så snöfattigt jämfört med resten av alperna och ligger inte alls lika högt. Det högsta snödjupet jag fann om slovenien var 140 cm

ja... nu var väl de där 3-4 decimetrarna inte mer än 1 decimeter, men skönt före i backarna blev det i alla fall...

Här i Whistler kämpar vi på med våra 55cm. fy fan va kasst det är här asså. helt stört......

Frukost på sängen kan väl hända. Men snö på sängen hör inte till vanligheterna. Så länge man inte är i Val D'Isere vill säga.

DSC_0011.jpg

DSC_0021.jpg

foto: powdherb @ Teton

Senast ändrad:
hmm... Bara nyfiken på var dom mäter upp dom här mängderna snö. Är det i högen efter plogbilen eller?

För om snömängderna var 5 m. skulle man väl inte ens se husen? En tanke är också hur liftarna (Ankarliftarna och knappliftarna) fungerar då en lift inte allt för ofta går över 5 m. ifrån marken?

Har jag missat något viktigt?

Rullebulle sa:
hmm... Bara nyfiken på var dom mäter upp dom här mängderna snö. Är det i högen efter plogbilen eller?

För om snömängderna var 5 m. skulle man väl inte ens se husen? En tanke är också hur liftarna (Ankarliftarna och knappliftarna) fungerar då en lift inte allt för ofta går över 5 m. ifrån marken?

u tell me! har också funderat över det:S

Hej hej!

Först och främst.. Den orten som nämndes i Kanada har 1000 mm snö, alltså en meter och inte tio enligt det diagrammet som presenterades under länken..

De siffror som presenteras som snödjup är ofta sammanlagt snöfall sen ett visst datum(ofta mitt i sommaren eller slutet av augusti..) Så fem meter är det totala snöfallet som varit sen mätningarna nollställdes.. Förra året kom det närmare fem och en halv meter snö i sälen.. Men snödjupet(som djupast) var ca hundra femtio centimeter.. I Whistler där jag befinner mig nu, har det kommit 180cm+ med snö i år.. men fortfarande kör man över sten och skit i backarna..

Hoppas det klargjorde lite granna..

Dessutom, jag blir förebannad på att all snö dumpar i europa när man har åkt runt halva jorden för att åka puder.. FAN!!

// Sebastian

Rullebulle sa:

när det kommer riktigt mkt snö så funkar de inte , helt rätt!
Vintern -95 så gick det inte att använda flera av släpliftarna i Chamonixdalen för de var helt enkelt översnöade.

SebastianD: såg också att det stod 1000mm men jag tror att en nolla fallit bort för det där är ett ställe som får väldigt mkt snö normalt sett.

Rullebulle sa:

Tror inte liftarna funkar särskilt bra just nu.
DSC01489.jpg

Synd att man missade denna once in a lifetime earlyseason....

Senast ändrad:
Se där... nu fick man svar på den frågan!

Hoppas det fortsätter att snö och att det kommer något här hemma också.

ebba-t sa:
det känns som att det snöar överallt utom i stockholm...
Vilket säkert är lika bra.
Så fort det kommer mer än 5cm snö i södra sverige blir det (enligt tidningarna) snö-kaos & häften av befolkningen är redo att frysa ihjäl...

Rullebulle sa:

I Stuben (Aarlberg) ramlar det ju ner en del snö. När jag var där -99 ("the winter of Global Storming...") så gick sittliften i en urgrävd gata i snön. Det var en lätt surrealistisk känsla att åka stollift 2-3 meter ner från snöns nivå.

FF sa:
Hehe underbara bilder

Om nån undra var jag hitta infon om slovenien, kolla här: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?p=2145565#post2145565

Så kan du själv försöka klura ut vad orten heter ;)
Bovec. Been there... Dock inte i skidåkarsyfte.

Skidområdet verkade vara lite konstigt planerat och litet, men det är ett ansenligt högt berg i jämförelse med omgivningarna. Bovec/Kanin är Sloveniens enda skidområde som går upp över 2000m om jag inte missminner mig.

Senast ändrad:
MnO sa:
Rullebulle sa:

I Stuben (Aarlberg) ramlar det ju ner en del snö. När jag var där -99 ("the winter of Global Storming...") så gick sittliften i en urgrävd gata i snön. Det var en lätt surrealistisk känsla att åka stollift 2-3 meter ner från snöns nivå.
Var det den vintern St Christof blev insnöade ett bra jäkla tag? Kanske samtidigt lavinen gick och fyllde "hålet" som grävts upp för att bygga nya bahnhof'en?

Dave sa:
Var det den vintern St Christof blev insnöade ett bra jäkla tag? Kanske samtidigt lavinen gick och fyllde "hålet" som grävts upp för att bygga nya bahnhof'en?
Det har jag inte koll på tyvärr. Jag säsongade i Sölden den vintern och var bara på tillfälligt besök i Anton/Aarlberg lite då och då. Dock var det samma vinter som den stora lavinen gick i Galtür. Bergen kring byn fick 3 meter nysnö på en gång på en hård grund och sen brakade det ner en riktigt stor lavin och förstörde halva byn. Trots varningar från Österrikes motsvarighet till SMHI evakuerades inte lokalbefolkningen i tid och drygt 30 personer dog.

Vart tog all snö som skulle falla i st anton vägen då?
Vart sjuktklenasnöklingor som trillat nedden sista veckan.
Väntr med spänning på den första enmetersdumpen..

Tillbaka
Topp