televerket
Medlem
de ultimata telisskidorna...
finns förstås inte, men om man vill ha ETT par skidor, inte ett par offpist, ett par carviga pistskidor, ett par topptursdito osv. så borde man kunna hitta den optimala kompromissen. Poängen med telemark är, som jag ser det, att det är just mångsidigt. Toppturer, helikopterskidåkning, pist, offpist, allt kan man göra med ett par skidor. Visst, alpin utrustning är ofta bättre men Alpine Treckers är inte särskilt roliga och telemarkssurf i nysnö är svårslaget.
Så jag tänkte vi kunde skapa en subjektiv lista här med utrustningsförslag för en mångsidig skidutrusnting (att jag behöver nya skidor och vill ha tips är förstås en bidragande orsak).
Skor: Scarpa T2, även om vissa med framgång även använt T1 till toppturer så tycker jag T2:orna räcker.
Bindningar: ? Jag kör på gamla Riva Z och de är väl inte stabilast. Dessutom är wireinfästningen opålitlig.
7tm Tour kanske?
Eller nya Linken?
Skidor: Jag har många förslag men liten erfarenhet.
Karhu Kodiak verkar sjyssta
också:
Elan Mantis 666
Atomic Sweet Daddy
Fyll gärna på med nya förslag och erfarenheter.
Så jag tänkte vi kunde skapa en subjektiv lista här med utrustningsförslag för en mångsidig skidutrusnting (att jag behöver nya skidor och vill ha tips är förstås en bidragande orsak).
Skor: Scarpa T2, även om vissa med framgång även använt T1 till toppturer så tycker jag T2:orna räcker.
Bindningar: ? Jag kör på gamla Riva Z och de är väl inte stabilast. Dessutom är wireinfästningen opålitlig.
7tm Tour kanske?
Eller nya Linken?
Skidor: Jag har många förslag men liten erfarenhet.
Karhu Kodiak verkar sjyssta
också:
Elan Mantis 666
Atomic Sweet Daddy
Fyll gärna på med nya förslag och erfarenheter.