de ultimata telisskidorna...

finns förstås inte, men om man vill ha ETT par skidor, inte ett par offpist, ett par carviga pistskidor, ett par topptursdito osv. så borde man kunna hitta den optimala kompromissen. Poängen med telemark är, som jag ser det, att det är just mångsidigt. Toppturer, helikopterskidåkning, pist, offpist, allt kan man göra med ett par skidor. Visst, alpin utrustning är ofta bättre men Alpine Treckers är inte särskilt roliga och telemarkssurf i nysnö är svårslaget.
Så jag tänkte vi kunde skapa en subjektiv lista här med utrustningsförslag för en mångsidig skidutrusnting (att jag behöver nya skidor och vill ha tips är förstås en bidragande orsak).

Skor: Scarpa T2, även om vissa med framgång även använt T1 till toppturer så tycker jag T2:orna räcker.

Bindningar: ? Jag kör på gamla Riva Z och de är väl inte stabilast. Dessutom är wireinfästningen opålitlig.
7tm Tour kanske?
Eller nya Linken?

Skidor: Jag har många förslag men liten erfarenhet.
Karhu Kodiak verkar sjyssta
också:
Elan Mantis 666
Atomic Sweet Daddy

Fyll gärna på med nya förslag och erfarenheter.

Ledsen om jag gör dig besviken, men enligt min erfarenhet finns det en anledning till att det finns olika sorters skidor. Förklaringen är helt enkelt att hittills har ingen lyckats bygga ett par skidor som funkar bra i alla förhållanden (pist, puckel, puder, topptur, osv).

Det du får med en kompromiss är nånting som funkar mindre dåligt överallt, du får inget som funkar riktigt bra. Jag trodde det skulle gå att hitta ett par alpin-skidor som funkade bra överallt och köpte ett par Völkl 7/24 Pro för två år sen vilka ansågs väldigt allround då.

Numera åker jag på två par skidor (Ross 9X i pist och puckel och Völkl Mantra utanför pisterna). 7/24:orna är lååångt efter i prestanda om man jämför mot Ross-skidorna i pist och Mantra utanför pisten, och jag tycker åkningen är betydligt roligare nu, både i och utanför pisten. Nu vill jag ha ett par SL-carvers också.

Så mitt förslag är att köp ett par skidor som passar optimalt till den åkning du ägnar dig mest åt och hyr skidor de dagar du hamnar i radikalt andra förhållanden (eller köp om du har pengar och åker mycket).

Du gör mig inte besviken, men jag vet allt det där...
Poängen med telisar, som sagt, tycker jag är mångsidigheten. Med ett par skidor för varje behov skulle jag förmodligen skaffa mig ett par "midfat" telisar. Slalomcarvers för pisten och ett par breda alpinfreerideskidor för variation i offpiståkningen. Telisar är sällan bra i hård pist och egentligen nästan alltid "sämre" än alpinskidor om man tänker så.
Men de är också nästan alltid roligare, utom möjligen i hård konstsnöpist, men det är å andra sidan sällan kul överhuvudtaget, så OK vi plockar bort den skiten från preferenslistan.
Återstår då:
Pist (isig konstsnö och puckel undantaget) 20%
Offpist i vanliga europeiska förhållanden (alltså inget bottenlöst nordamerikanskt fluff) 60%
Topptur, men utan att för den skull behöva vara ultralätt 20%

Dåså, med 80% åkning utanför pisterna och mjuk piståkning skulle jag lätt satsat på ett par skidor som hamnar i kategorin Feta friåkningsskidor (8) enligt följande inlägg: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25574

Dvs ett par skidor som är nåt i stil med 90-95 mm under foten. Eftersom det är telisar så hade jag siktat på ett par skidor med förhållandevis mjukt flex, exempelvis Fischer Atua http://www.fischer-ski.com/en/products_ski.php?show=detail&id_product=72
Jag har inte provåkt de själv men de fick bra kritik i det skidtest jag läst. Nån som testat dem får gärna fylla i med detaljer. En bit ner i den här tråden finns ett omdöme om dess storebror, Fischer Watea, som är klart läsvärt: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597

Vikten har jag ingen koll på men när jag klämde på ett par under en mässa innan jul så kändes de inte osedvanligt tunga.

Pjäxor; Garmont Ener-G. Väger som gamla T2orna men är styva som T1...

Bindningar: G3 Targa (enl. tankesättet KISS) 7tm har jag provåkt och skulle nog aldrig montera på egna skidor om jag så fick dom gratis!

Skidor: Körde Völkl G4 flera säsonger till allt, men de var i ärlighetens namn styva i överkant för mina 65 kg och dessutom aningens smala
Nu har jag Nordica The Beast, är väl 92-93 i midjan. De verkar funka klockrent, har åkt ganska många fhm varierande lössnö men bara två åk i pist.

Skulle möjligen kunna tänka mig några mm till på bredden på skidan, men håller mig nog runt 95mm så länge jag inte har råd att köpa ett par till för pist-dagarna....

Tack för svar!
90-95 mm hade jag inte kunnat drömma om. Många har sagt mig att 75-80 är det mesta möjliga för svenska förhållanden (alltså snarast så att bredare är poänglöst) men jag lyssnar och lär. Skidorna har ju blivit bredare och bredare och det finns väl en anledning.

Undrar då bara om inte T2:orna kanske blir i klenaste laget för skidor i den bredden?

G3 Targa har jag kikat på och de ser stabila ut, men vad menar du med "tankesättet KISS"?

"7tm har jag provåkt och skulle nog aldrig montera på egna skidor om jag så fick dom gratis!"
Utveckla gärna! Har hört många positiva omdömen om dessa.

Skaffade ett par Blizzard Titan (120/82/106 mm) med siktet inställt på 75% offpist och resterande pist.
Som kompremiss tycker jag att de fungerar bra med tillräckligt flyt i lössnön och hyfsat grepp i pisten. Jag har dock haft så pass tur med lössnön att jag bara har åkt i pist 5 gånger under de två år som jag äkt skidorna. Är i efterhand glad att jag inte köpte ett par Big Stix 75 eller B2 som jag först blev rekommenderad att köpa i den första skidbutiken jag besökte.
Skiddorna är hyfsat lätta vilket är ett plus för mig som gillar att gå på topptur.
Har ett par T1 och Cobra bindningar.

/John

KISS = Keep It Simple, Stupid
Alltså, enklast möjliga, så kan inte så mycket gå fel. Dessutom finns det ett praktiskt reservdelskit att köpa, om olyckan skulle vara framme.

7tm är en skitbindning enligt min åsikt. Jag har i och för sig bara åkt några åk med dom, men jag lessnade ganska fort.
Jag tyckte jag det var helt omöjligt att "få kontakt" med skidan med den. Känndes helkonstigt och sladdrigt och att få bakskidan att gå på skär var närapå omöjligt.

Vad gäller bredden måste jag erkänna att jag kanske borde läst ditt inlägg lite noggrannare.
För "svenska förhållanden" kanske över 90mm är att ta i, även i mitt tycke. Men åker du 80% utanför pisten så skulle jag nog välja 80-85 i alla fall.

Vad gäller pjäxorna håller jag med dig, med T2or kan det nog vara kämpigt att få upp 90+mm på kant.
Måtten på skidan John kommenterar ovan är ganska lika G4orna jag åkte förut och de var nog mer allround än mina nuvarande...

Har under ett par säsonger åkt på ett par Scratch BC (90 i midjan) cirka 50 dagar/säsong mestadels i Norden och de tycker jag funkar till det mesta. Den funkar fint offpist, uppkört, vårslask, för hopp och lek och fungerar faktiskt rätt bra i hårdare pist, så länge det inte är is. Men vem tycker om is förutom galna störtloppsfantomer... Sen tycker jag att det också är en fråga om hur man vill åka, gillar man stora surfsvängar eller kortare intensivare svängar? Faktum är att jag de sista två säsongerna kört mest på mina Gotama (105 i midja) detta även i pist. Visst finns det roligare telemarksskidor i pisten, men de är stabila och roliga i stora svängar.

Scratchen tycker jag tillsammans med Rottefella R8 och Garmont Ener-G som jag åker med är en riktigt bra allroundskida. Tyvärr är den nya BC:n bredare och blir då kanske inte lika allround. Men kliniska skär med telisar är svårt och då kan man lika gärna ha en lite bredare skida kring 85-90 i midja som funkar bättre utanför pisten de dagar man är där. Storebror(syster) till Mantis 666, 777 är ett exempel på en bra telisskida för all möjlig åkning. Karhu har några bra modeller med mått kring 80-90 mm. Dynastars 8800 är också en bra skida i detta sammanhang.

Skippa 7tm bindningen, håller med! sladdrig och omöjligt å få nå tryck på skidan, löser dessutom ur när den inte ska det om man har utlösningsvarianten. Satsa på G3 eller Rottefella de är enkla, finns bra med reservdelar och bra bindningar helt enkelt.

Kring 90 mm blir svårt med T2:or, det funkar såklart när det är mjukt, men är det hårt blir det svårt att få i nån kant. Men 80 mm och lite till går bra med ett par T2:or om man har en bindning som hjälper till vid kantisättning och kraftöverföring.

/johan

Tillbaka
Topp