Defekta gotama?

Carlstedt

Ny medlem
Defekta gotama?
Tja, jag har precis skaffat mig ett par begagnade gotama 05/06 och efter ungefär en skiddag har jag märkt att skidorna skiljer sig avsevärt. Det som skiljer sig är i svikt och spann, den mjuka skidan har näst in till obefintligt spann. Jag har testat att svikta mycket och har inte märkt någon som helst tendens till sprikor, knaster eller dylikt.

Jag undrar därför vad som kan vara orsaken till denna defekt, är det konstuktions fel eller har dom körts olika mycket/hårt?

Är det någon som har varit med om detta tidigare med gotamorna eller andra skidor?

mvh

Defekta gotama?
Låter som att den ena skidan är bockad. Lätt kollat genom att sätta ihop skidorna för att som hur spannet skiljer sig.

Defekta gotama?
Hur menar du med "hur spannet skiljer sig"? Det jag kan konstantera är att en skidan har ett ganska normalt spann dvs ca 1 cm mellan skidan och snön utan belastning på skidan och att den andra inte har något spann utan näst in till rocker.

"Bockad" vad menar du med det? Menar du att skidan är böjd mer än va den är konstruerad för? Eftersom det är trä rätt igenom så förstår jag inte varför den inte är bruten i så fall, i det här fallet är den ju mjukare över hela skidan.

Senast ändrad:
Defekta gotama?
Då så, du har du själv listat ut hur spannet skiljer sig, ena skidan är alltså bockad/knäckt (osäker på om det är nån metall i Gotama).

Defekta gotama?
Jo men det hade jag redan listat ut i trådstarten men det kanske inte framgick tillräckligt tydligt. Gotama 05/06 är det ingen metall i. Knäckt känns det inte som att den är eftersom det då borde vara väldigt tydligr var skidan sviktar mer, jag ställer samma fråga igen vad menar du med "bockad"???

Defekta gotama?
Skidor med metall i dem kan bli bockade, Metallagret blir helt enkelt böjt och fastnar i det läget, prova med att böja en sked så förstår du vad jag menar, det sviktar inte tillbaka. Är det ingen metall i skidan så är det inte troligt att dom bockas iom att trä sviktar tillbaka. Därför är de knäckta.

Defekta gotama?
Okej det var det jag fruktade. Det konstiga är att skidorna inte känns knäckta eftersom dom är mjuka över hela skidan.

Men tack för hjälpen!

Defekta gotama?
Har skiljt en del i spann på völkls skidor från fabrik. Finns en gammal tråd om detta. Inkörningsproblem på fabriken i kina kanske.

Defekta gotama?
Pimpelgas sa:
Har skiljt en del i spann på völkls skidor från fabrik. Finns en gammal tråd om detta. Inkörningsproblem på fabriken i kina kanske.
Jo, men de här skidorna TS pratar om är ju från -05...

Defekta gotama?
Eller de kanske flyttade produktioen redan då? Fått för mig att dessa problem uppstått senare... väldigt sugen på ett par katana från völkl men lite orolig att få ett dåligt par. Är väl inget spann på den skidan dessutom, så kan ju vara ännu svårare att få det som det ska vara.

Defekta gotama?
Vissa modeller av friåkninsskidorna från 05/06 gjordes i kina. Har inte riktigt koll på vilka men jag vet att mantra tillverkades i tyskland åtminstone fram tom 06/07.

Tillbaka
Topp