Dela upp skidortsrecensionerna? 1v och längre tid

Rydellen

Ny medlem
Borde man inte dela upp recensionerna beroende på om det är en veckoresa man varit på eller längre tid som en säsong. För den som söker "riktig" fakta underlättar detta mycket. En veckosemester på samma ställe kan få 1/5 eller 5/5 beroende på väderföhållanden mm specifikt för den tiden man var där.
Man kan helt enkelt kryssa i hur länge man var där totalt när man skriver en recension samt att när man söker recensioner också kan markera om man vill ha 1veckas recensionen eller recensionerna av de som varit på platsen längre tid.

Inte svårt att fixa men skulle underlätta en del.

Rydellen

Skulle kanske vara en bra idé men huvudsaken är fortfarande att foöket som lägger in rescensioner ser objektivt på saken och inte låter väderförhållanden spela in.

Sedan märker man ganska lätt vilka rescensioner som är mindre seriösa och dessa kan man helt enkelt bortse ifrån.

Låt det bara va, det funkar bra som det är.

//Jarlenäs

Jarle sa:
Skulle kanske vara en bra idé men huvudsaken är fortfarande att foöket som lägger in rescensioner ser objektivt på saken och inte låter väderförhållanden spela in.

//Jarlenäs
Objektivitet är ju rätt svårt att få om man inte har rätt breda referensramar. Vad blir intagningsgränsen på att ranka en skidort? Kört minst 10 orter i alperna i liknande förhållande? En alport är ju alltid bäst om du inte varit utanför landets gränser. Det är svårt som fasen det där.

Att läsa av hur seriöst man ska ta någons ord är ganska enkelt om man tittar igenom deras profil/album/annonser/andra recensioner. Här ser man ålder(erfarenhet), utrustning och åkstil. Det tar ofta inte mer än en minut att döma om någon kan åka skidor eller inte. Därifrån kan man sedan skapa sig en bild om man skulle uppskatta samma saker i backen eller inte. Bäst bild tycker jag man får av att läsa de recensionerna som dissar orter för då vet man att de tänkt till. Det är ju bara o fråga sig varför armada alltid är bäst och får femmor??? För att wester är så snygg!

Så färdiglipat.... ;-)

Senast ändrad:
låter som en bra idé men tror att de blir krångligt att göra, för alla recensioner som redan ligger ute borde ju ändras då också?

det har ju funkat såhär långt:) varför skulle de inte funka i framtiden..

förstår hur du menar men de kan bli jobbigt.

Om vi lyfter blicken lite och tittar på recensioner i stort så säger ju inte en recension så mycket om du inte läst tidigare recensioner eller på annat sätt kan få en bild av personens referensramar, tycke och smak.

Bara för att värsta cineasten skrivit upp en film betyder ju inte det självklart att jag kommer ha behållning av samma film.

Så som med så mycket annat här i livet så vill jag lägga större ansvar på individen och inte bara förvänta mig att jag kan fortsätta att sitta och gapa i fågelboet.

Blackriverpaint sa:
Jarle sa:

//Jarlenäs
Det är ju bara o fråga sig varför armada alltid är bäst och får femmor??? För att wester är så snygg!

Så färdiglipat.... ;-)
Jag åker inte twintips och även om jag skulle få för mig att göra det skulle jag med största sannolikhet inte vända mig till en 15 årig jibber på fr som åkt på 2 par skidor...

Det har sagts förut men jag säger det igen, det är ingen idé att titta på ettor och femmor på fr, läs rescensioner som är värda att läsa.

Viker mig och håller med om att det inte är så svårt att avgöra om en recension är skriver av någon som fattar vad det handlar om. Är för lat helt enkelt då

Inte en dum idé alls. Det räcker ju med att lägga till en "radiobox" (alltså en kryssryta som måste vara väljas) samt ett extra fält i databasen.

Fast som Rydellen skriver löser det ju inget problem att lägga till det. En recension blir inte mer trovärdig bara för att nån får plutta i en ruta i ett webformulär.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp