Den bästa Hd film kameran runt 6000 - 8000 ?

kervis

Ny medlem
Tjena vill köpa en filmkamera och undrar om nån kan komma med några bra tips om vilken kamera som är bäst runt 6000 - 8000? , är lite sugen på en d5000 men de sägs att fps är för låg så de hackar litegrann, stämmer de?

Köp en 550d istället, mycket bättre att filma med. Det där med att fps är för låg tror jag ej, känns som att det bara är på freeride man gnäller på detta.

Canon eller Panasonic är de bästa i den klassen. Kör själv på en Canon Hf200 och är väldigt nöjd

550d har 720p/(50/60fps). Kan vara lite problem å köra followcam utan någon stabilisering men med stativ eller med steadycam så kan det bli sjukt bra.

Som sagt finns ingen BÄSTA film kamera runt en särskild prisklass allt handlar om just vad DU kommer använda kameran till. Köp inte en systemkamera för att ha som filmkamera i första hand t ex. fota är ju dock så pass mkt roligare :) Annars kan du säkert hitta ruggigt fina icke hd filmkameror begagnat för ett sjukligt bra pris. Typ Sony VX 1000 / 2000 kamerorna. Gammla kameror men ack så fina.

Skafa inte en hd kamera helt jävla slöseri! köp en vx1000 eller vx2000.. hd kameror kommer du bara ha tråkigt med!

Dansjo sa:
Som sagt finns ingen BÄSTA film kamera runt en särskild prisklass allt handlar om just vad DU kommer använda kameran till.
Det finns alltid en BÄSTA, sen kan man ju gränsa ner det till bäst i en särskild prisklass, bäst inom ett visst användningsområde osvosv

Om du kör på en 550d, ha en liten budget för bra optik också! Kitobjektivet duger, men att ha ljusstark och riktigt skarp optik gör filmadet/fotandet mer givande. I promise.

Panasonic TM700 är bäst i den prisklassen. Kanske Canon HFS21 men den är tusenlappen dyrare, dock lite mer verklighetstrognare färger och större skärm. Båda är utrustade med titthål.

Har aldrig hört talas om 550D, vad är så bra med den? Ser ut som en kamera... är den verkligen bättre än rena videokameror?

Jag skulle precis som många andra rekomendera 550d, sjukt rolig och grymt bra kamera! Lätt och ofta billigt o hitta objektiv till kameran om du vill uppnå en viss effekt.

Om jag skulle säga något negativt om den är ju att det är svårt att zooma med den. Men allt annat är super på kameran. Du kan även filma i 60(?) fps med den, vilket ger sjukt clean slowmotion som kan vara kul o ha ibland!

Ev tillbehör jag skulle köpa in till den är 50mm och 8mm fisheye objektiv.
peace out!

felix sa:
Panasonic TM700 är bäst i den prisklassen. Kanske Canon HFS21 men den är tusenlappen dyrare, dock lite mer verklighetstrognare färger och större skärm. Båda är utrustade med titthål.

Har aldrig hört talas om 550D, vad är så bra med den? Ser ut som en kamera... är den verkligen bättre än rena videokameror?
Jag tycker absolut den mäter sig med videokameror i samma prisklass, om jag skulle få säga mitt får du gå upp en hel del i pris för o hitta en videokamera som kan ge samma kvalitet som 550n ger.

Skulle också vända mig till dslr kameror, 550d eller 60d. Breda manuella inställningar vilket gör det roligare att filma också.

26001

Denna är filmad med en 550d!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp