Den eviga skiddjungeln...

Jarle

Aktiv medlem
Jahaja, då var det dags att skaffa sig ett par rockade skidor, bättre sent än aldrig. Skidorna kommer främst att åkas i västra kanada men även en del i alperna och norden, drömscenariot, eller hur?

Det jag söker är en skida i 180-någonting längden som ska uppfylla följande kriterier:

-Dämpad, det är ett krav
-Lekfull
-ok allroundegenskaper
-Inte vulgärstor radie, runt 23m, give or take (om den sedan hamnar på 18 eller 25 spelar mindre roll)
-Hyffsat låg svingvikt
-blablablablabla

Som ni förstår är det helt enkelt en dämpad puderlekochskuttjibbskidasomkanåkasfortpå.... Väldigt enkelt mao.

Har kikat närmare på följande skidor
-4FRNT CRJ 188/180-Någon som kört 180-längden? verkar vara en sjuuukt bra skida, får bra pris dessutom
-Atomic Bent Chetler- Är orolig att den ska vara odämpad, motbevisa mig mycket gärna.
-Line Bacon 182- Saknar tyvärr rocker, men flyter den som en kork och är guds gåva till skidåkaren så är den helt klart ett alternativ
-Moment Bibby 186-Någon som kört den? Massa folk på TGR som har men jänkare vet ju knappt vad dämpning betyder...

Liten och nätt är jag också, 67 kg på 170 korta cm...

Senast ändrad:
körde völkl shopsticks ivintras, rocker med midjan i mitten. samma bredd nose som tail.

hyfsat styv så man kan bränna på sedan ett sjukt flyt. körde några halvstora drops för att sedan studsa upp ur snön både framåt och landa swtich.
sjukligt rolig i skogsåkning.

den tycker jag du ska kolla in med.

ekdahl sa:
körde völkl shopsticks ivintras, rocker med midjan i mitten. samma bredd nose som tail.

hyfsat styv så man kan bränna på sedan ett sjukt flyt. körde några halvstora drops för att sedan studsa upp ur snön både framåt och landa swtich.
sjukligt rolig i skogsåkning.

den tycker jag du ska kolla in med.
Har kollat på den men är rätt säker på att jag vill ha något mjukare och lekfullare

edit
@ Niklas
Skidor som är dämpade i känslan beter sig lugnare och stabilare än icke dämpade skidor. Tyvärr är det oftast så att dämpade skidor är tunga och/eller styva, men det finns gott om undantag.

Senast ändrad:
Niklas-Borg sa:
Tack för svar Jarle, men ja förstog dock inte riktigt :P
Hmm.. tänk gummi.. Gummi är dämpande och används i skidor för att göra dem lugnare, gummit dämpar ju vibrationer och så som gör att en skida känns nervös..

@Gustav
113 är klart allround, siktar någonstans runt 115-120, har kikat på caylor och BG men har intee riktigt fastnat för någon av dem. Wrenegaden tror jag blir för styv, vill hellre ha en mjukare men rejält dämpad skida, känns som att det är lite av det bästa av båda världarna.

Senast ändrad:
Jag tror Billy Goat'en är bättre än Wrenegade'n, Wrenegade är mer allmountainskida som ska tåla allt, medan du verkar vilja ha lekskida för de schyssta dagarna, eller hur Jarle?

Av den uppfattningen jag fått är det CRJ och Bibby som verkar vara lämpliga, jag har liksom du svårt att få grepp om Bent Chetler. Det är ju ändå Atomic... the_teo har ju Bibby Pro's, han hör nog av sig snart. Men det verkar vara en ruskigt kompetent skida!

tror på billy goat isf, caylor e mindre platt yta o mer skärning

jag har ju en maven som puderskida och den e ju grym kul, men lite mjuk så funkar inte när det e slagit

billy goat e nog mer mellan men sen e ju Great scott en maven fast hård

LawndartGustav sa:
men snarare, har du nån mer skida?
Släpar med mig ett par P4 i 171 också

Carled: Ja, lite så, men den ska fortfarande vara stabil nog för att härja en del på lite hårdare också även fast skidan givetvis ska åkas mest i mjuksnö, det är ju kanada jag ska till för bövelen ;)
Ska det vara så svårt att hitta en lekfull skida som tål lite hårdare/större åkning, hur svårt kan det vara att göra en surfig/brädinfluerad skida alá EP pro/hendryx men som känns stabil som ett par xxl? :P

EDIT
Angående rockerprofiler så är jag inte orolig att det ska bli för mycket rocker iaf...

Senast ändrad:
Carled sa:
the_teo har ju Bibby Pro's, han hör nog av sig snart. Men det verkar vara en ruskigt kompetent skida!
Haha, Om du har några frågor ang. bibby kan du skicka ett fr mail så ska jag försöka svara på dem så gott jag kan!

//
Teo

Då kommer min fråga var inte köpa en bredare skida då du redan har P4 med dig? Gå på en kort Ponntonn, Kuro, Megawatt eller nåt liknanden då??? P4 är ju ganska lika de skidorna du kikar på förutom rocker ju?

men du har inte tänkt dig en 190 skida? något kortare antar jag =) ?
176 BG, s7 176 ? bibby? bent chetleter eller hur det nu stavas?

LawndartGustav sa:
Mannen-som-surfar sa:
P4 är ju ganska lika de skidorna du kikar på förutom rocker ju?
men rocker is da shit, da shizzle!

jag kommer aldrig igen åka puder utan rocker nu när jag har en fullrockerskida =) (nos- och tailrocker men plant spann)
Ja men varför inte gå direkt på ett Pudermonster då han redan har P4?

För övrigt så har jag bara positivt att säga om Bent Chetler skidan. Gillar den bra och de som körde den på i vintras älskade den. Men tror alla körde den långa..

Opps insåg att det mest gick åt h******* med svängradien nu på mina förslag då om man skall vara benhård..

Men då har du ju följande alternativ tex?

Armada JJ?? Sjukt trevlig skida som faller in i alla dina önskemål.
K2 Darkside? Har bara hört positivt om den...
Völkl Kuro? Superskida...

Har inte åkt på den Men Faction Royal, har fått för mig att faction brukar göra ganska dämpade skidor. stämmer ju annars in måttmässigt med det andra du kollat på.

någon som faktiskt har åkt på den kanske kan ge en bättre beskrivning.

Jag har åkt på 191cm Faction 3zero eller vad nu de heter. Om jag inte missminner är det en helt vanlig puderskida, dvs. bara bredare utan rocker och sånt... Och den var dämpad och lugn, dock tyckte jag den var lite seg och trög i ett varm och slaskigt Kittelfjäll v.17, och inte alls lika lättkörd som mina Lotusar...

Jag tror Royale kan vara MONEY för dig Robert!

...och till Mannen-som-surfar, Jarle är en stenhård kille, han käkar full-metallbindningar till frukost!

Jag testade Faction Royale i vintras. Tycker den funkade mycket bra oavsett om man kör orört puder eller mer uppkört puder. Kändes hyfsat styv för att vara en fullrockerskida vilket jag gillade just eftersom den då blev mer allround och klarade fler förhållande än enbart puder. Samtidigt kändes den också väldigt lekfull.

Faction finns att klämma på här i Oslo...både på Råå (har du vart in där än robban?), anton sport och på bikes and boards...

Varför inte Armada JJ eller kuro? Armada JJ är lekfull och extremt allround men med bra flyt. Skulle köpt den direkt om den kom i en storlek längre.

Jag åkte en del på CRJ förra säsongen och det är en mycket bra skida! Både den och armadan "skidar kortare" än vad dom är. Så var inte rädd för att gå upp lite i längd (CRJ 188, JJ 185). Kommer BARA gynna din åkning. Speciellt med den nya tekniken då du åker på en kortare yta men har flyt i puder av en större.

Om du är osäker och inte har möjlighet att provköra så kör på CRJ. Du kommer inte bli missnöjd. Jag kommer själv köra den i vinter tillsammans med EHP:n i 193. Det är en grym kombi. =)

Du kan skriva om du undrar ngt mer om CRJ:s egenskaper.

Kör på Bent Chetler! Körde den förra sässongen, innan den så hade jag JJ. Om man jämför de två så e Bent Chetlern mjukare i tail å nos å därmed lekfullare, men fortf samma stabilitet då man drar på! Eftersom du är lätt så tror jag styvheten i skidan passar dig bra. 123mm i midjan räcker ju i hyffsat i Kanada också=)
Det där med dämpning har ja inte hört talas om innan, men jag tycker iaf inte att skidan är orolig på ngt sätt då man drar på!

Sandberg sa:
Kör på Bent Chetler! Körde den förra sässongen, innan den så hade jag JJ. Om man jämför de två så e Bent Chetlern mjukare i tail å nos å därmed lekfullare, men fortf samma stabilitet då man drar på! Eftersom du är lätt så tror jag styvheten i skidan passar dig bra. 123mm i midjan räcker ju i hyffsat i Kanada också=)
Det där med dämpning har ja inte hört talas om innan, men jag tycker iaf inte att skidan är orolig på ngt sätt då man drar på!
Sant, jag är själv 191 och väger 85 kg så det är ju ganska stor skillnad på hur jag upplever en skida. 123mm är nog väl behövda extra mm i kanada till skillnad från armadas 115.

Oj jösses vad inlägg det hade trillat in sen jag senast kika i morse :)
Skidor av alla typer har föreslagits i alla möjliga längder och alla stämmer väl inte riktigt överens med mina önskemål men man ska väl aldrig förbise något.

Domen lyder alltså
Faction - Går tokbort, hade jag velat ha den typen av skida hade jag köpt ett par RC112, tyvärr ogillar jag styva jibbförklädda plankor (nu har jag iofs inte testat faction men efter en del klämmande och smekande på Råå inser jag att jag behöver lägga på mig 15-20 kg innan en sån skida blir rolig), så sry carled men deras skidor platsar inte :P

Mannen som surfar - Renodlade puderskidor är nejnejnejnej... Skidan ska fungera baklänges och framlänges, i nippledjupt fluff och den ska _fungera_ på hårt (hendryxcarve på hårdpack är inget krav men det vore gött). Armada JJ beställde jag faktiskt i slutet på sommaren men avbokade efter lite djupare efterforskningar, verkar odämpad och nejnejnej igen, om den nu inte är dämpad.. Verkar fö ha en väldig on/off-känsla om man kollar till konstruktionen?

<180 och >189 blir for kort/långt och mina nuvarande P4or är galet jobbiga när det är slagigt och går fort, såvida jag inte ligger och tokpressar skär hela tiden... Men det går inte alltid och det är inte alltid jag har mod/teknik till det.

Jeffa - Ja, hade de haft indragen skärning, vart lite bredare och jag hade fått den till ett bra pris så hade det inte vart något direkt val, en rockad bacon tror jag att jag letar efter typ (omän att några meters radie till kanske hade vart skönt? Jag vet inte, aldrig kört den..)

Ang CRJ så har jag pratat en del med Glisseur om den och det verkar vara en helt kanon skida men längdvalet är svårt, skidan kommer att snurras och flippas (eller åtminstonde försök till detta) på naturliga hopp/byggda hopp/klippor, 188 = stabilare, 180 = lekfullare, ge mig en 184 :P

Som jag sa till glisseur uppskattade jag Ross B3 185 04/05, fint flex för att vara lekfull, dämpad och längd nog så den gick att stå på ordentligt med (väger som sagt inte så mycket)och en radie som inte gjorde den tråkig på hårdpack...

Men Jarle då, nu har du inte kollat på Factionlaggen. Det är inte Thirteen dom rekommenderar. Det är Royale som är en Hellbent som inte är som nudlar helt enkelt.

Senast ändrad:
Foxy Lady.. Snacka med Hendryx om han har lust att göra ett par. Men det kan bli lite problem med fakieåkning. Men då kommer du märka att rocker är överskattat..

men det skar sej nog lite när det kom till bra pris...

//Patrik

Patrik_L sa:
Foxy Lady.. Snacka med Hendryx om han har lust att göra ett par. Men det kan bli lite problem med fakieåkning. Men då kommer du märka att rocker är överskattat..

men det skar sej nog lite när det kom till bra pris...

//Patrik
Testat PH och Voodoo, visst flyter de (inte testat bottenlöst då) men rocker är ju så jäkla fränt ;)

Nej, jag gillar rocker, jag gillar indragen skärning och jag gillar bra priser.. Får ju både ett par EHP och ett par CRJ + lite metallfågelåkning för samma pris som ett par hendryx :(

Obsethed? Pistskida... K2? Inte en chans, tråkiga skidor så det förslår, iaf av de jag testat...

Utter: Royalen jag klämde på var då mer charge än lek och med min vikt behöver jag inte så styva skidor för att kunna ladda på ordentligt... Visst hjälper en styvare skida men jag vill ju ha lite lek i dem med, står man bara centrerat så behövs ingen ångvält... Flack nos är dock ett plus i min mening...

Senast ändrad:
haha, det finns nog ingen skida för dig tyvärr, bygg din egen... ;) Seriöst, CRJ är en JÄ.LIGT allsidig skida som är extremd rolig och "skidar" kort så du behöver inte vara rädd för längden, hur lång är du och hur mkt väger du?

hellbergarn sa:
haha, det finns nog ingen skida för dig tyvärr, bygg din egen... ;) Seriöst, CRJ är en JÄ.LIGT allsidig skida som är extremd rolig och "skidar" kort så du behöver inte vara rädd för längden, hur lång är du och hur mkt väger du?
Hehe, har faktiskt senare planer på det, mest som en kul grej men efter några par kanske man får till något dugligt :)

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för ett par CRJ, vet inte varför jag ska blanda in andra skidor men det finns ju så många som är så sjukt bra! Enda jag tänker på är lekfullheten, jag vill ju åka lekfullt som pollard goddamnit! Fast jag vill iofs kunna chargea som hugo också... Jaja, har ägt och kört många längre skidor för varjedagbruk innan... Får se vart det slutar.. Men CRJ står nog än så länge på topp.. Men man vet ju aldrig.

Längd och vikt står i trådstarten men eftersom jag är på bra humör idag så, 170 lång, 67 kg ;)

Senast ändrad:
Ok, skulle aldrig kalla en fullrockerskida som Royale en chargeskida men om du har kännt på den själv så är det ju bra. Tänkte bara iom att du jämförde med RC112 som är ganska exakt som Thirteen, hård, rak och tiprocker.

Utter sa:
Ok, skulle aldrig kalla en fullrockerskida som Royale en chargeskida men om du har kännt på den själv så är det ju bra. Tänkte bara iom att du jämförde med RC112 som är ganska exakt som Thirteen, hård, rak och tiprocker.
Nä inte så, men med min vikt så skulle den fungera som det i mjukare snö.. Aldrig vart i närheten av en RC112 men om jag skulle köpa en skida i den styvheten så skulle det bli i den varianten istället för royale (endast tiprocker mao) :)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp