Det här med merinoull...

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Det här med merinoull...
Det här med merinoull...Jag vet inte. Eller jo, jag vet. Jag är skeptisk. Jag har som de allra flesta kört med merinoull underställ i flera år. Men jag har upptäckt att jag är en varm person som svettas mycket och när understället blir blött så tappar det förmågan att hålla värmen och jag blir kall. Att merinoull skulle behålla sina värmande egenskaper trots att det är blött vet jag inte om jag håller med om.

Vad använder ni andra varma, svettiga personer för underställ för att hålla er torra och varma? Är H/H Lifa nåt att kolla in t.ex?

Det här med merinoull...
Det är ju som mestadels ihåligt, är nog typ 80% luft men då andas det ju bra också och det blir inte så blött.

Sedan ser det ut som man kommer direkt från en speciell typ av bar haha

Det här med merinoull...
Jag köpte merino underställ från Craft förra vintern och har testat en del. Jag svettas väldigt lätt vid fysisk aktivitet och tycker inte merinoull funkar bra. Åtminstone inte på överkroppen.
Så nu har jag gått tillbaks till mina gamla Craft i konstmaterial. Ibland använder jag merino-tröjan som ett andra lager där det fungerar som ett läskpapper och som sådant funkar det hyfsat. Det blir ju blött, men ligger inte direkt mot kroppen.

Det här med merinoull...
Jag förstår precis vad du menar.

Det kan va värt att prova tencel/lyocell eller bambu.

Har inte riktigt provat sånt i backen - men till vardags kör jag en del tees, sockor och kalsonger i både merino, lyocell och bambu och märker ibland att jag känner mig svettig i merino men fräschare i lyocell-tyget.

Gillar också utseendet och känslan på lyocell; mjukt, lent och glatt. Känns inte lika "skört" som viss merino.

Vad är grejen med Brynje?
Den här snubben övertygade mig i alla fall
"I know this seems crazy but the best baselayer is actually fish net" :)

Senast ändrad:
Det här med merinoull...
Jag förstår precis vad du menar.

Det kan va värt att prova tencel/lyocell eller bambu.

Har inte riktigt provat sånt i backen - men till vardags kör jag en del tees, sockor och kalsonger i både merino, lyocell och bambu och märker ibland att jag känner mig svettig i merino men fräschare i lyocell-tyget.

Gillar också utseendet och känslan på lyocell; mjukt, lent och glatt. Känns inte lika "skört" som viss merino.

Den här snubben övertygade mig i alla fall
"I know this seems crazy but the best baselayer is actually fish net" :)
Ok, han sålde in det där väldigt bra. Blir ett köp

Det här med merinoull...
Det viktigaste är väl att inte ha på sig för mycket och ha tillräckligt med ventilering.

Tycker inte heller det är någon direkt skillnad mellan ull och syntet förutom i sockor där jag tycker ull fungerar bättre (men har väl inte ens några syntet att jämföra med nu).

Brynje har jag också och fungerar väl ok men tycker inte den heller gör någon enorm skillnad.

Om jag blir blött, som jag så gått som alltid blir vid i alla fall lite mer intensitet, så blir jag oftast kall om jag slutar med aktiviteten, till och med om jag går in, sitter i en varm bil eller sätter på mig extra kläder.

Det här med merinoull...
Det viktigaste är väl att inte ha på sig för mycket och ha tillräckligt med ventilering.

Tycker inte heller det är någon direkt skillnad mellan ull och syntet förutom i sockor där jag tycker ull fungerar bättre (men har väl inte ens några syntet att jämföra med nu).

Brynje har jag också och fungerar väl ok men tycker inte den heller gör någon enorm skillnad.

Om jag blir blött, som jag så gått som alltid blir vid i alla fall lite mer intensitet, så blir jag oftast kall om jag slutar med aktiviteten, till och med om jag går in, sitter i en varm bil eller sätter på mig extra kläder.
Precis samma här. Men lättlurad som jag är tror jag 110% på det här med mesh nu. Har gått med i sekten helt okritiskt och inget kan få mig att ändra mig.

Det här med merinoull...
Jag är inte heller helt övertygad om merino, men väljer just nu mellan merino och syntet vid olika svettiga aktiviteter. Inte så svettigt, då är merino jätteskönt och värmande! Mer svett så känns syntet lättare, men det gäller att inte stanna upp då...
Har ett Aclima woolnet-ställ, men har aldrig gillat det. För det första skulle man köpt typ 2 storlekar mindre för när det blir svettigt känns det som det bara hänger på kroppen trots tight passform från början och upplever att man lätt blir kall om huden i det när det blivit blött. Mer kall än i ett vanligt merino.

Ni som förespråkar brynja, vilket material kör ni? Den där videon är ändå rätt övertygande!

Det här med merinoull...
Har några HH Lifa, de är mycket bra och håller länge. Har även flera andra märken och modeller men de är nog inte riktigt lika bra även om de duger, Kask i merino är jätteskönt men de görs nog inte längre.

Det här med merinoull...
Jag kör med Artilects Darkhorse 185 Zoned. Det är ett tekniskt underställ med perforering i rygg, armveck och under armarna. På det sättet lite likt meshunderställ från tex Aclima, men aningen snyggare 😁
Sitter jäkligt bekvämt även fast det är en tajt passform då det är lite nylon invävt som gör att det blir mjukt och stretchigt samt hjälper till att transportera bort överbliven fukt och gör den snabbtorkande.

Tycker det har fungerat riktigt bra och upplever inte alls att det blir blött och kallt som mina tidigare underställ i ren merinoull eller de med blandning merinoull/tencel (Lyocell).
Ett plus är också att underdelen finns i 3/4 längd (finns även vanlig), skönt att endast ha strumpor i pjäxorna!

Länkar nedan (passa på nu när de är nedsatta).

Det här med merinoull...
Som någon som bytt ut i princip allt till merinoull (till och med kalsongerna) så måste jag säga att tricket är att inte bli svettig. Ta av eller öppna upp innan svetten kommer.

Går det inte så ha en t shirt I syntet närmast kroppen som transporterar bort svetten.

Stora fördelen med merinoull är att det I princip inte luktar illa. Man kan packa betydligt lättare. Sen har det också ett mycket bredare temperaturspann. Samma t shirt som svalkar på sommaren värmer gott på vintern under fleecen.

Det här med merinoull...
Som någon som bytt ut i princip allt till merinoull (till och med kalsongerna) så måste jag säga att tricket är att inte bli svettig. Ta av eller öppna upp innan svetten kommer.

Går det inte så ha en t shirt I syntet närmast kroppen som transporterar bort svetten.

Stora fördelen med merinoull är att det I princip inte luktar illa. Man kan packa betydligt lättare. Sen har det också ett mycket bredare temperaturspann. Samma t shirt som svalkar på sommaren värmer gott på vintern under fleecen.
Merinoull värmer lika bra när man är blöt, som Gore-tex "andas" och släpper igenom ånga. Dvs inte speciellt bra, utan är mest marknadsföringstrick.

Håller helt med @havreboll , den stora fördelen är ju att Merinoullen inte stinker, och det räcker gott och väl för mig.

Det här med merinoull...
Jag e klinskt varm- kör devolds underställ enbart då det e kallt. Och givetvis lager på lager. Kör dun/syntet shorts o dunväst/ syntetväst till. Vilket jag väljer beror på temp. Men det e nog mitt bästa tips. Sen är jag konstat kall om arslet så mest dunshorts. Men jag åker ju vid temperaturer då de flesta skulle stanna inne.. vid värme ( typ alperna) kör jag crafts underställ i diverse namn

Det här med merinoull...
Merino behåller sin värmeförmåga till 30% fukthalt. Det går ganska fort att nå det i ett tunt tyg.

Jag upplever att alla underställ blir kalla när de är blöta. Hade ett brynjeställ för längesen, det var obehagligt att bli svettig i, då rann svetten längs ryggen 😛

Kan bara hålla med om att bästa sättet är att försöka hålla sig torr, vilket är närmast omöjligt för mig. Alternativet är ju att byta till ett torrt.

Det här med merinoull...
Merino behåller sin värmeförmåga till 30% fukthalt. Det går ganska fort att nå det i ett tunt tyg.

Jag upplever att alla underställ blir kalla när de är blöta. Hade ett brynjeställ för längesen, det var obehagligt att bli svettig i, då rann svetten längs ryggen 😛

Kan bara hålla med om att bästa sättet är att försöka hålla sig torr, vilket är närmast omöjligt för mig. Alternativet är ju att byta till ett torrt.
Alltså det rinner ju redan nu längs ryggen med befintligt merinoställ. Så det kan ju inte bli sämre på den punkten i alla fall.

Det här med merinoull...
Brynje i polypropylene. PP är hydrofobiskt. Sen om nästa lager är i fleece så hade det varit bättre med en i typ Alpha fleece så fukten kan fortsätta effektivt utåt. Dom flesta fleecen är lite för täta om det plötsligt blir svettigt. Sen softshell för dom flesta tillfällen. Goretex och annat membran klarar inte svett på riktigt och kapslar in och provocerar fram ännu mer svett. Men först ska man ju vara lite komfortabelt kall om det går.

Det här med merinoull...
Brynje i polypropylene. PP är hydrofobiskt. Sen om nästa lager är i fleece så hade det varit bättre med en i typ Alpha fleece så fukten kan fortsätta effektivt utåt. Dom flesta fleecen är lite för täta om det plötsligt blir svettigt. Sen softshell för dom flesta tillfällen. Goretex och annat membran klarar inte svett på riktigt och kapslar in och provocerar fram ännu mer svett. Men först ska man ju vara lite komfortabelt kall om det går.
Jag slår ett slag för denna https://www.haglofs.com/sv/dam/over...anlager-dam/lim-mid-fast-hood-women-6053675LP
Har haft föregångaren o den e det absolut bästa jag haft, tyvärr nötte jag upp den i jobbet o int köpt en ny då priset e rätt saftigt

Tillbaka
Topp