Då va det dags igen...bindningstråd igen...Kan inte hålla mig, måste bara lägga mig i. För erkänn att ni tycker att det e sååå jävla coolt att skruva de stackars bindningarna i botten...!! Gärna lika långt som "bakåtvoltsmuppen" gör, för så duktiga och så hårt åker ju alla som åker sig upp till Sälen en vecka om året...!!
Så här är det (fakta)!
Du klarar dig lätt med den bindningen. Bindningarna är till för att lösa ut, det är en tanke med det! Efter ett par korsbandsskador börjar man att förstå det, tro mig! Det du skall vara noga med är att få en bindning som inte är gjord av för mycket plast eller som löser ut rakt bakåt-uppåt.. Det kan mynna ut i många "tjuvsläpp".
Ser du bara till att skaffa en sådan bindning, så räcker en DIN-skala på 12 lätt! Att skruva skruva en bindning över det innebär att du aldrig vill att dom ska lösa ut... och då finns det betydligt smartare och billigare knep att ta till.. Det innebär också att den dagen det händer att du faller illa så är du villig att låta både knä och skida pulvriseras...(det händer faktiskt, titta på tävlingsåkarna som faller, blir bara småflis av laggen...har faktiskt lyckats sabba ett par själv också..)
Var lite ballare än alla andra här och ställ dom på det som är rekomenderat, skulle tippa att det blir ca. 8 i ditt fall beroende på skostorlek.
Precis som Richi nämnt ovan så går bindningarna till 12 eller 14 bara för att dom ska klara av att ställas på ex. 10 utan problem, en fjäder om dras i botten kan göra så att bindningen inte fungerar alls som den ska.
Salomons S-serie håller bra kvalité och det kommera att funka perfekt.
Kom ihåg en grej till... står du rätt på kidorna, landar rätt, åker rätt etc. löser inga bindningar ut oavsett vad du ställer dom på... Gör du inte det så låt dom göra sitt jobb och lösa ut!
//