Direkttåg till Alperna

Heddious

Aktiv medlem
Förhoppningsvis snart (en kan ju få drömma).
Om DN kan rådda ihop chartertåg borde väl någon av de större charteroperatörerna på skidsidan kunna fixa detsamma? Inte minst de som är baserade i Danmark, typ Nortlander/Danski/Slopetrotter pga slipper ta sig över Öresund eller Östersjön. Och om vi för en stund bortser från de tekniska begränsningarna (läs: Danmarks signalsystem och allt vad det nu är som inte är kompatibelt med det ena och det femte) och leker med tanken att de fixar nattåg som går från Köpenhamn vid en rimlig tidpunkt på kvällen, rätt ner till Innsbruck, Zürich eller Genève, då blir de ju hyfsat tillgängliga för folk från stora delar av södra Sverige med. Grädden på moset vore väl en separat vagn för incheckning av allt bagage större än handbagage också, det hade de på nattågen i Kanada när jag var där. Gjorde tillvaron i kupéerna _väldigt_ mycket behagligare.

Om jultomten finns och råkar läsa detta så vill jag förtydliga att nattåg direkt från Köpenhamn till Genève står permanent överst på min önskelista. Tack på förhand.

pd

Aktiv medlem
Ett alternativ till att skicka önskelista till jultomten eller diverse danska charterbolag skulle kunna vara lobbying mot Snälltåget. De har tåg, med sovkupéer, som de på somrarna kör söderut mot Berlin (kan alltså konsten att ta sig förbi Danmark), och som grädden på moset kör de med godsvagn där utrustningen kan få resa för en billig peng. Dessutom har de redan en massa frekventa skid- och brädåkare som kunder så de ligger steget före alla andra - möjligen med undantag för jultomten.

kappakomplett

Aktiv medlem
Förhoppningsvis snart (en kan ju få drömma).
Om DN kan rådda ihop chartertåg borde väl någon av de större charteroperatörerna på skidsidan kunna fixa detsamma? Inte minst de som är baserade i Danmark, typ Nortlander/Danski/Slopetrotter pga slipper ta sig över Öresund eller Östersjön. Och om vi för en stund bortser från de tekniska begränsningarna (läs: Danmarks signalsystem och allt vad det nu är som inte är kompatibelt med det ena och det femte) och leker med tanken att de fixar nattåg som går från Köpenhamn vid en rimlig tidpunkt på kvällen, rätt ner till Innsbruck, Zürich eller Genève, då blir de ju hyfsat tillgängliga för folk från stora delar av södra Sverige med. Grädden på moset vore väl en separat vagn för incheckning av allt bagage större än handbagage också, det hade de på nattågen i Kanada när jag var där. Gjorde tillvaron i kupéerna _väldigt_ mycket behagligare.

Om jultomten finns och råkar läsa detta så vill jag förtydliga att nattåg direkt från Köpenhamn till Genève står permanent överst på min önskelista. Tack på förhand.
Det är inte så många år sedan som det gick nattåg från Köpenhamn direkt ner till Basel etc. Jag har själv åkt det flera gånger. Men nu flyger jag hellre!

MrHotDog

Medlem
På Xtravels resor kan du byta flyget mot tåg ner till alperna. Dom ska även köra en rail trip, där du åker tåg mellan orterna.

kappakomplett

Aktiv medlem
Men varför åka tåg??? Det tar ju en evighet ner till Alperna (och tillbaka) och jätteslitigt med bagage. Inte blir det billigare heller.

Heddious

Aktiv medlem
Ett alternativ till att skicka önskelista till jultomten eller diverse danska charterbolag skulle kunna vara lobbying mot Snälltåget. De har tåg, med sovkupéer, som de på somrarna kör söderut mot Berlin (kan alltså konsten att ta sig förbi Danmark), och som grädden på moset kör de med godsvagn där utrustningen kan få resa för en billig peng. Dessutom har de redan en massa frekventa skid- och brädåkare som kunder så de ligger steget före alla andra - möjligen med undantag för jultomten.
Helt riktigt, åkte f.ö. Snälltåg till Berlin för ett gäng år sedan, det var mycket trevligt. Dock falerar det lite för mig personligen, eftersom Snälltågens metod för att undvika Danmark går via färjan till Sassnitz, och jag bor i Frankrike. Ett Snälltåg med destination (syd)västra Tyskland eller vidare i samma riktning skulle då behöva åka tillbaka mot Hamburg från Sassnitz, eller först passera Berlin för att sedan snedda bort mot Frankfurt, och utan att ha detaljkollat restider på diverse olika sträckor misstänker jag att det skulle medföra ett inte helt önskvärt tidspåslag (i de tillfällen att restiden är en viktig faktor).

Om jag däremot bortser från mig själv, så borde det väl vara fullt rimligt för Snälltågen att i framtiden rulla t.ex. Berlin-München-Garmisch-Innsbruck(-Bolzano) eller Berlin-München-Salzburg/Schwarzach? Då finns typ hela den bergiga delen av Österrike och delar av Italien inom några ytterligare timmars lokaltrafik. Dessutom borde samma linje kunna funka även sommartid, både för alpturister och de som vill vidare längre söderut. Läste förövrigt att de ska köra några Snälltåg till Berlin även nu på hösten, det är ju positivt även om det inte är alper inblandade.

Och precis som @erik_lagg tycker jag att det är vettigt att åka tåg även om jag är 30+ med tidsbrist, taskig ekonomi och allt vad det nu är. Om inte annat så får jag in vanan av att släpa på saker och att det tar lång tid nu, och slipper få värsta chocken om två decennier när hela jorden slungas in i en dystopisk kris och (de förbannade jävla) lågprisflygen är ett minne blott :) .

KaitsuH

Aktiv medlem
En fattig lärare vill bara fråga: Hur många veckor har ni lov från jobbet på vintertiden? Jag har två (2!), en på jultiden och en i slutet av Februari. Om jag vore så rik som helvete att jag inte alls behövde jobba, så kunde jag jovisst ta mig till Alperna med en häst eller åsna.

Men vad jag tror, så är skidåkandet på Alperna kanske inte den miljövänligaste saken man kan göra... Kanske vore det bäst att skippa Alpresor helt ok hållet. Det är ju inte ett måste att resa överallt i Europa, eller ens resa.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Men vad jag tror, så är skidåkandet på Alperna kanske inte den miljövänligaste saken man kan göra... Kanske vore det bäst att skippa Alpresor helt ok hållet. Det är ju inte ett måste att resa överallt i Europa, eller ens resa.
Men stopp och belägg. Jo, det är ett livsnödvändigt måste att resa och uppleva. Utan resor skulle livet vara så mycket fattigare. Tror inte heller att det är en slump att vi snart haft 75 år av sammanhängande fred i Västeuropa just som resandet blev tillgängligt för alla. Sen att en del tar flyget till Thailand för att bara ligga på en strand är inget annat än ett vansinnigt slöseri. Stora utsläpp för en intrycksfattig upplevelse.

pd

Aktiv medlem
Jamen, det här ser ju riktigt lovande ut.

Vi köper fler vagnar för nattåg till Europa!

Snälltåget har köpt 10 liggvagnar som tidigare använts i internationell nattågstrafik i Europa och kan därför även användas på andra sträckor än de Snälltåget idag trafikerar. Vagnarna har 6 bäddar i varje kupé och har totalt 60 platser per vagn och är utrustade med klimatanläggning. Under hösten och vintern kommer vagnarna att genomgå en teknisk översyn och uppfräschning av kupéer och förväntas att vara i trafik under 2020.
Länk till Insta

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp