Diskutera Hip Hop!

Diskutera Hip Hop!
Hip Hop är skönt om det är rätt! Men Fat Joe eller kanye West är fan för softa!

Diskutera Hip Hop!
Hak sa:
Allt med nice flow är bra, och lite djup. 50 cent har gjort ett par riktigt tunga låtar som ger lite eftertanke. Han är inte lika mycket mainstream gangsta som de andra, han är ett musikgeni.
skämtar du med mig? 50 cent kan uppenbarligen inte skriva vettiga texter och enda orsaken att han är känd är att alla 14 åriga gangstaz gillar hans sjuka lyrics om GUNSHOTS AND CASH NIGGA

Diskutera Hip Hop!
ENGLUNDAAAAAAAAAAAAA sa:
Hak sa:
Allt med nice flow är bra, och lite djup. 50 cent har gjort ett par riktigt tunga låtar som ger lite eftertanke. Han är inte lika mycket mainstream gangsta som de andra, han är ett musikgeni.
skämtar du med mig? 50 cent kan uppenbarligen inte skriva vettiga texter och enda orsaken att han är känd är att alla 14 åriga gangstaz gillar hans sjuka lyrics om GUNSHOTS AND CASH NIGGA
word, han rappar ju om hur han hustlar, om hur han blev skjuten 9 ggr å överlevde,men NÅN vettig text borde han ju ha... annars är något OTROLIGT FEL!

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
SimplyP sa:
ENGLUNDAAAAAAAAAAAAA sa:
Hak sa:
word, han rappar ju om hur han hustlar, om hur han blev skjuten 9 ggr å överlevde, NÅN vettig text borde han ju ha...
Den skiten är väl inte riktigt vettig. En wannabe gangsta. Rappens motsvarighet till Britney Spears eller Idolartisterna, känns plastig.

Diskutera Hip Hop!
landenkungen sa:
SimplyP sa:
ENGLUNDAAAAAAAAAAAAA sa:
word, han rappar ju om hur han hustlar, om hur han blev skjuten 9 ggr å överlevde, NÅN vettig text borde han ju ha...
Den skiten är väl inte riktigt vettig. En wannabe gangsta. Rappens motsvarighet till Britney Spears eller Idolartisterna, känns plastig.
joo, man är ju en wannabie gangster om man vuxit upp utan föräldrar pga att en av dom bleev dödad och en bara drog, sen sålde han knark för att överleva och efter det blev han skjuten 9 ggr och överlevde, och han som sköt är säkerligen död för längesedan, det kallar jag wannabie!

PS. Förklara gärna vad som är en riktig ganster för dej, och vad som skiljer honom från 50 cent.!
DS.

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
trapp91 sa:
landenkungen sa:
SimplyP sa:
joo, man är ju en wannabie gangster om man vuxit upp utan föräldrar pga att en av dom bleev dödad och en bara drog, sen sålde han knark för att överleva och efter det blev han skjuten 9 ggr och överlevde. det kallar jag wannabie!

PS. Förklara gärna vad som är en riktig ganster för dej, och vad som skiljer honom från 50 cent.!
DS.
word!

Diskutera Hip Hop!
KANYE WEEEEEEEEST!
jedi mind
snookish
outkast
viss mån T.I

Det är artister/band som ger fulla album med brabös hela skiva igenom förrutom skitsen....

9/11 släpps både graduation och curtis...
vilken utav albumen tror ni kommer sälja bäst?!?

tror klart på graduation!!

Diskutera Hip Hop!
trapp91 sa:
landenkungen sa:
SimplyP sa:
joo, man är ju en wannabie gangster om man vuxit upp utan föräldrar pga att en av dom bleev dödad och en bara drog, sen sålde han knark för att överleva och efter det blev han skjuten 9 ggr och överlevde, och han som sköt är säkerligen död för längesedan, det kallar jag wannabie!

DS.
Visst är 50 cent en riktig gangster med hård uppväxt, men grejen är att han har blivit en riktig jävla sell out vilket jag också tycker man hör tydligt i musiken med långa, tråkiga refränger med ytliga texter. T ex att göra en låt med justin timberlake, vad kan man mer vara ute efter än att tjäna pengar om man gör det?
Nä 50 cent får ta å skärpa sig om han vill ha kvar nån hip-hopfankrets istället för folk som också gillar paris hilton m.m

Diskutera Hip Hop!
Robbott sa:
trapp91 sa:
landenkungen sa:

DS.
Visst är 50 cent en riktig gangster med hård uppväxt, men grejen är att han har blivit en riktig jävla sell out vilket jag också tycker man hör tydligt i musiken med långa, tråkiga refränger med ytliga texter. T ex att göra en låt med justin timberlake, vad kan man mer vara ute efter än att tjäna pengar om man gör det?
Nä 50 cent får ta å skärpa sig om han vill ha kvar nån hip-hopfankrets istället för folk som också gillar paris hilton m.m
det är det att 50 cent är grymt mycket smartare än andra rappare när det gäller att tjäna pengar, han har gjort film, spel och låtar om sitt liv, och han tjänar för jävla mycket, och jag tror att det är det många rappare är ute efter, han har helt enkelt lyckats, men om nån kallar honom wannabie så say it to his face...
sen gör han vissa "ytliga" låtar, men också helt andra låtar som verkligen har betydande texter.

jag e inte något 50 cent fans direkt, lyssnar bara på ett par låtar gjorda av honom, men blir bara trött på alla wannabies som kallar honom för wannabie...

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
trapp91 sa:
Robbott sa:
trapp91 sa:

DS.
det är det att 50 cent är grymt mycket smartare än andra rappare när det gäller att tjäna pengar, han har gjort film, spel och låtar om sitt liv, och han tjänar för jävla mycket, och jag tror att det är det många rappare är ute efter, han har helt enkelt lyckats, men om nån kallar honom wannabie så say it to his face...
sen gör han vissa "ytliga" låtar, men också helt andra låtar som verkligen har betydande texter.

jag e inte något 50 cent fans direkt, lyssnar bara på ett par låtar gjorda av honom, men blir bara trött på alla wannabies som kallar honom för wannabie...
Kan säga direkt att det finns andra hip hopare som också har lyckats och tjänar äckligt mycket pengar men de låter inte det gå ut över låtarna utan behåller stilen och blir inte blinda av framgången.
50 däremot gör låtar som han vet kommer sälja och då blir det inte bra låtar utan bara massa populärmusik.
Du säger att han är smart, jag säger jävla sell out och INTE wannabe.

Diskutera Hip Hop!
jag säger att han är smart i det att tjäna pengar. och det är därför han är en jävla sell out, så vi är överens egentligen :P

Diskutera Hip Hop!
Roligt att ingen har nämnt typ Jay-Z, a tribe called quest. Jay-z gör inte lika mycket musik nå mer men hans egna album måste man ju ändå säga är mycket bra..

A tribe called quest är väl inget som allt för många lyssnar på då dom inte funnits på ett bra tag, eller varit direkt aktiva kanske man ska säga.. men rykten säger att dom kommer med nytt material inom kort..

50 cent: Han har insett att det går att tjäna pengar på ett artistnamn.. Man ska inte bara lyssna till hans "hits", alla vet att dom låtar som blir hits idag inom hip hop´en är dom låtarna som går hem på dansgolven.. Och då blir det oftast dom låtarna som handlar om pengar, bilar och flickor.. Det finns låtar på hans skivor som är riktigt bra och har under meningar.. Men visst, mycket handlar om just pengar och brudar..

Kanye west ger jag inte mycket för, hatar verkligen den människans attityd till andra artister.. Sen kanske han gör bra musik, men det berör mig inte.. Man kan inte betee sig som han gör och tro att folk kommer tycka bra om honom.. Gå runt och leva högre upp än man egentligen är, nej tack.. Alla som såg något av Mtv´s firmafest (mtv music awards) vet vad jag pratar om. Incidenten när han gick upp på scen och gormade om att han skulle ha haft priset för bästa video istället för den personen som vann.

Svensk hiphop då, Organism 12 slår det mesta när det gäller punch-lines.. Verkligen inte många som kan mäta sig.. Ison och fille, fattaru, max peezay, obnoxius, finns hur mycket bra som helst inom den svenska scenen.. Detta är bara exempel..

Skulle kunna sitta här och räkna upp artister i all evighet men det tänker jag inte göra..
Kan nämna några bara, Ill bill, non phixion, bone thugs (dom äldre skivorna i synnerhet), The roots, mobb deep, jedi mind, wu tang, capone-n-noreaga.. Kan hålla på hur länge som helst med bra artister..

Kan lyfta fram något mer okänt, Black moon..

Diskutera Hip Hop!
Koivisto du tycker exakt som mej när det gäller musik, kunde inte skrivit bättre själv,
like it or not ;)

Edit: Någon som hört Dancing with the devil me Immortal Technique, den har ju ett sjukt bra budskap och lyrics.

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
trapp91 sa:
jag säger att han är smart i det att tjäna pengar. och det är därför han är en jävla sell out, så vi är överens egentligen :P
haha a fast jag tycker det är så tråkigt att det går ut över musiken som annars kunde varit mkt bättre, han har ju talangen. aja skitsamma vågar inte uttala mig alltför mkt innan jag hört curtis, men vad jag har hört från den än så länge blir den värdelös.

Koivisto: Tycker också det är synd att kanye har blivit divig, men vet du vad han har gjort mer för arrogant än det på mtvgalan? Vad jag uppfattade det som verkar artisterna ha krökat rätt hårt under galan (t ex pharrell gick upp helt plötsligt och kramade någon som hade micken) och som alla vet överdriver alkohol en del.

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
Robbott: Kan ta ett exempel jag har ganska friskt i minnet, var i en intervjuv nyligen då han sa, "Vid den här tiden nästa år kommer jag vara världens ledande artist, och detta är bara starten." I samma intervjuv sa han även att enda som kan ta honom i en battle är Lil´wayne..
Ordagrant "Jag tar vem som helst förutom wayne"..

Klart att det är tråkigt att pengar ska ta över branschen, men det är inte bara inom hip hop´en detta är ett "problem".. I stort sett alla genres dras med i detta och som jag ser på det så är det dom stora musik bolagens fel. Dom kräver att det ska släppas videos och singlar.. När det sedan står klart att dom har sålt bra via dessa kanske 2-3 låtar från albumet så kommer det bli mer och mer "hits" på skivorna.. Sånt som går hem hos dom flesta, inte bara hip hop fans.. Alltså musik som ska kunna spelas på dans golven, bilen, hemmen..

Sen är väl ingen så dum att man inte vill tjäna pengar och då blir det lätt så att man gör musik för massorna och då tjänar mer pengar..
Men självklart skulle det vara bäst om dom kan hålla sig till att ha 2-3 låtar om brudar och bilar på skivorna och sedan försöka göra låtar med lite mening i.. Men alla kan inte göra musik om läget i världen (många har samma åsikter om t.ex irak kriget), hur hårt det är på gatorna etc. etc. Det blir bara tjatigt det också och tillslut kanske det blir så att det är sådant som tar över efter bilar och brudar låtarna..

över genre exempel på detta med sell out.. Metallica, när dom gjorde sin första video blev dom både hatade och älskade.. hatade av sina "fans" för att dom gjort en video och "sålt" sig.. Älskade av dom som tidigare kanske inte fått upp ögonen för musiken..

Diskutera Hip Hop!
Robbott sa:
trapp91 sa:
haha a fast jag tycker det är så tråkigt att det går ut över musiken som annars kunde varit mkt bättre, han har ju talangen. aja skitsamma vågar inte uttala mig alltför mkt innan jag hört curtis, men vad jag har hört från den än så länge blir den värdelös.

Koivisto: Tycker också det är synd att kanye har blivit divig, men vet du vad han har gjort mer för arrogant än det på mtvgalan? Vad jag uppfattade det som verkar artisterna ha krökat rätt hårt under galan (t ex pharrell gick upp helt plötsligt och kramade någon som hade micken) och som alla vet överdriver alkohol en del.
jag håller med dej om att det blir dåligare och dåligare måste jag erkänna, men tror precis som koivisto att det beror mycket på bolagen, det är alltid artisterna som får skiten även om det ska vara bolagen som ska ha den... kommer ihåg för ett par år sen när jag fick 50 cents album "Get rich or ide tryin" absolut ett av de bästa ablum jag har , hela albumet är grymt inte bara en eller två låtar.. efter det har jag inte köpt nåe mer från 50 cent för de nya e inte lika bra... men vissa ganska nya låtar har man ju som håller klass.

Senast ändrad:
Diskutera Hip Hop!
Det värsta som finns är väl ändå folk som är så lama att dom inte kan ta in annat än det som spelas på mtv/radio, och sedan springer runt och kallar sig hiphop och tror att dom är så jävla tuffa. Eller varför inte folk som frågar dig; vad är hiphop för dig? definera hiphop!? och säger du inte det mest uttänkta RÄTTA djupa svaret är du nån jävla wannabe.
Jag tycker bara att man kanske kan gräva lite djupare än 50,snook och liknande, utan att bli nån jävla trångsint översittare.
VIDGA DINA VYER som man säger ibland.
um eller nått hheehheh

Diskutera Hip Hop!
Koivisto det kanye sa tycker jag inte är särskilt drygt och arrogant sagt. Han är helt sjuk på att battla och freestyla (bl a som man fick se i wild n out) och dessutom erkänner han ju att lil wayne är bättre. Det där med att han kommer vara störst i världen, visst kanske jävligt självsäkert sagt men det är absolut inte omöjligt och det visar att han har självförtroende som man måste ha för att klara sig i den hårda branschen.

Angående selloutdiskussionen så tycker jag det är konstigt om det du säger stämmer, att inte fler hip hopare har blivit lika stora sell outs som 50. Väldigt många kör fortfarande sin stil men rappar såklart om bilar å pengar. Men min huvudpoäng är att 50 gör liksom hela låten till ett enda jippo och gör dessutom många låtar i den stilen.

Diskutera Hip Hop!
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag faktiskt inte sett kanye köra freestyle.. Kan säkert vara att han är grymt bra.. Självförtroende visst, det är alltid bra att ha men man kan samtidigt vara lite ödmjuk.. Det är även mycket möjligt att han kommer bli den största, lite pga. att dom som har varit stora (jay-z, emi, timbaland) börjar dra sig tillbaka.. Men samtidigt måste man räkna in att det kommer nya förmågor samt att gamla godingar (wu tang, a tribe called) verkar vara på uppsving igen.. Nu kanske det bara är så att dom väljer att släppa ett album för att dra in lite mer cash och mer publicitet till deras olika sid aktiviteter.. Det låter jag vara osagt..
Man får helt enkelt vänta och se vad som händer, jag förnekar absolut inte att Kanye kan rappa och gör bra musik.. Det är mer hans utspel som gör att jag inte tycker om honom.

Jag förnekar inte att 50 har sålt sig, det har han absolut gjort.. bara kolla skillnaden på hans första 2 skivor.. Precis som trapp säger så var hans första skiva faktiskt riktigt bra, sen har det bara dalat.. Återstår att se om han kan kämpa sig tillbaka nu på curtis, men tyvärr så tror jag det kommer gå åt samma håll som the massacre..

Diskutera Hip Hop!
aa tror inte heller curtis blir nått vidare faktiskt. Synd, hade stora förhoppningar på det. Men men hoppet finns fortfarande man har ju trots allt bara hört hitsen.

Kan när jag ändå är igång tipsa om några fina album

Devin the dude (var med en hel del på dr dres 2001) - Waitin to inhale
och ett fint mixtape gjort av DJ Drama och lil' wayne - dedication 2
fantastiskt helt enkelt

ha det ha det

Diskutera Hip Hop!
ok ingen sagt de så ska 50 och kanye släppa album samma dag och om 50 säljer sämmre än kanye ska 50 sluta göra album och bara producera.

Diskutera Hip Hop!
Henrik_koivisto sa:
Roligt att ingen har nämnt typ Jay-Z, a tribe called quest. Jay-z gör inte lika mycket musik nå mer men hans egna album måste man ju ändå säga är mycket bra..

A tribe called quest är väl inget som allt för många lyssnar på då dom inte funnits på ett bra tag, eller varit direkt aktiva kanske man ska säga.. men rykten säger att dom kommer med nytt material inom kort..

50 cent: Han har insett att det går att tjäna pengar på ett artistnamn.. Man ska inte bara lyssna till hans "hits", alla vet att dom låtar som blir hits idag inom hip hop´en är dom låtarna som går hem på dansgolven.. Och då blir det oftast dom låtarna som handlar om pengar, bilar och flickor.. Det finns låtar på hans skivor som är riktigt bra och har under meningar.. Men visst, mycket handlar om just pengar och brudar..

Kanye west ger jag inte mycket för, hatar verkligen den människans attityd till andra artister.. Sen kanske han gör bra musik, men det berör mig inte.. Man kan inte betee sig som han gör och tro att folk kommer tycka bra om honom.. Gå runt och leva högre upp än man egentligen är, nej tack.. Alla som såg något av Mtv´s firmafest (mtv music awards) vet vad jag pratar om. Incidenten när han gick upp på scen och gormade om att han skulle ha haft priset för bästa video istället för den personen som vann.

Svensk hiphop då, Organism 12 slår det mesta när det gäller punch-lines.. Verkligen inte många som kan mäta sig.. Ison och fille, fattaru, max peezay, obnoxius, finns hur mycket bra som helst inom den svenska scenen.. Detta är bara exempel..

Skulle kunna sitta här och räkna upp artister i all evighet men det tänker jag inte göra..
Kan nämna några bara, Ill bill, non phixion, bone thugs (dom äldre skivorna i synnerhet), The roots, mobb deep, jedi mind, wu tang, capone-n-noreaga.. Kan hålla på hur länge som helst med bra artister..

Kan lyfta fram något mer okänt, Black moon..
Helt rätt om Kanye West, han e väl sell out om nån. Jag menar lyssnar bara på hans nya låt där han samplar sönder Daft Punk och dansar i skittöntiga flugan look a like brillor. Han e fan den nya P Diddy som står å dansar lite halvtaskigt i ett hörn å ser dum ut

Tillbaka
Topp