Diverse frågor (Australien-relaterat)

folkestad

Ny medlem
Tja!

I september drar jag till Australien och stannar där i 9 månader. Hade tänkt lägga den tiden på diverse saker jag tycker att man borde lära sig i livet, bl.a surfa.

Hur är priserna på longboard (inte surf, utan skate) där nere? Lägre misstänker jag...

Vad kostar en hyfsat surfbräda, lagom stor? Vad kostar det att frakta hem den till Sverige?

Vad mer i friåkarväg ska man prova på där nere? Bomba mig med tips nu! :)

Var i Australien har du tänkt att hålla till??
i vintras var jag i Melbourne, Sydney och Port Douglas.

Jag letade som satan efter longboard. Varje ställe jag frågade på tittade de på mig som om jag vore en kamel. I St Kilda (melbourne) hittade jag ett ställe där de sålde skateboards men hade EN longboard. I Torqay (också melbourne) hade de i en Rip Curl affär ca 7 olika longboards. Fem var Sector 9 och de andra var "no-names". Enligt mig fruktansvärt osköna. De var heller inte billigare än i Sverige.
I Sydney hade jag inte tid att leta efter longboard. Har dock hört att det finns (bl a en hel del från Lush Longboards).

Om du ska hålla hus norrut i Down Under så kan jag också varmt rekomendera dig att snorkla/dyka i bärriärrevet.

Dra till Byron Bay, där hittar du allt, surfbräda, longboards o allt.... Vågorna är lätta om man är nybörjare, speciellt när du kommer ner... Efter jul blir vågorna större(och trevligare... :D ) mycket mycket trevligt e det..

Brädor finns i massor, begagnat är dock lite sisådär enligt mig köp en ny istället, gärna i en lite mindre size o ös på utav fan, när du väl lär dig är det helt klart värt... Priserna på nya e allt från 3000 till ja, en del mer...

Men begagnat finns såklart också, kör du på det så börja med en lite större bräda, nåt över 7 fot e mysigt i början... Sitter själv på en en 6'3 nu som e go.

Surfigen kommer du fastna för, ha en grym resa, vi ses därnere, åker eventuellt ner igen efter jul o plockar lite vågor...

ps. kostar 100 euro att plocka hem..ds.

Peace

Byron är helt klart ett bra ställe.. väldigt lättlästa vågor! men det kan kanske bli lite stort under vintern om du är nybörjare.

om du håller till i byron så rekomenderar ja dig att åka till Noosa (Noosa heads), ligger ca 2-3 timmar ovanför brisbane. där är vågorna minst lika bra som byron och om du har tur blir mindre crowd. rikligt med fest där också, ett hostel som heter koala röjs det endel på.

tips är att lägga lite pengar på en ganska lång bräda o sen byta in den mot en kortare bättre bräda med pengar emellan förstås.

priset på hemskeppning av brädar beror helt på vilket flygbolat då åker med.. jag tog med min gratis när jag flög med malaysia airlines. betala närmare 100 euro med air france från brasilien.

lycka till med resan! o surfa så mycke du kan.. ett tips: Ge INTE upp!

Senast ändrad:
Jag tycker, precis som cLiFFaN och Custom Mike att du måste dra till Byron Bay, otroligt skönt ställe med bra surfing. Drar du direkt till Byron Bay när du kommer ner så kanske du hinner alla valar som simmar upp till barriärrevet för att föda ungar. Helt okej festande och hyfsat lätt att hitta jobb(om man inte har tillräckligt redan).
När du förhoppningsvis har lärt dig surfa efter ett tag så kan man alltid sticka över och hänga vid sydvästkusten. I slutet av sommaren(deras) så kan det bli riktigt stora vågor.

Sen givetvis måste man dyka vid barriärrevet, det e riktigt riktigt nice.

Sen tycker jag du ska besöka Nimbin, bra ställe men mycket härligt folk :)

Sen givetvis kolla in de stora städerna.

Lycka till och drick en Tooheys New och en VB för mig.

Peace

nimbin.. hehe, skön stad.

vi kan väl lämna det med att säga att det är JÄVLIGT avslappnat...

Jag tycker Manly beach är klart bästa i hela australien. Var där 7 av mina 9 månader förra året. Grym surf, ska finnas mkt dykning, sjuka mkt beachvollyboll. Manly centrum är en grym gågata som har småstadskänsla. Även mycket backar för longboard. Och sedan ligger sydney central bara 30 min bort, vilket är bra. Det är även lätt att få jobb där, om man är ute efter det.

skicka gärna frågor till mig om det är något mer du vill ha tips om, är inte dirket tråkigt att berätta om the time of my life....

Hej igen grabbar!

Har slarvat med att svara här nu, men tusen tack för svaren!!

Som det ser ut nu ska skall åtminstone åtskilliga veckor spenderas i Byron. Kommer ha sätet i Sydney så det blir ett tag där också. Nimbin har jag hört lite om hehe :D Värt att dra dit alltså?

Barriärrevet får det bli den här gången också.

Nåt mer, kanske otippat, man bör göra/se?

//A

Senast ändrad:
noosa är sjukt härligt att surfa vid, det ligger vid sunshine coast..sen finns det ju massa fina surfställen viod guldkusten..sen måste du dyka vid barriärrevet såklart (om du kommer upp dit) :)

Tillbaka
Topp