Dolomiterna 2011 - Bra eller dåligt år (snömängd)?

manic

Medlem
Vi ska åka till alperna 8-22/mars och planerar i första hand att ta oss till Dolomiterna, men utifrån vad jag hört så verkar det som om man skall pricka in "rätt" år för att få ut det bästa av detta område. Vi vill åka både pist och offpist samt även göra någon topptur för att komma åt orörda områden. Vi kommer ha bil och bo i några olika orter i området.

Enligt de snörapporter jag hittat så verkar det redan nu vara mer snö än vad det är som mest i snitt på de flesta orterna i området, men frågan är hur mycket det ska vara för att det ska vara riktigt bra där. Jag har väntat med att boka upp oavbokningsbara boenden för att ha möjligheten att välja ett annat område om det blir ett snöfattigt år i Dolomiterna, men det börjar nu närma sig och många boenden riskerar att bli fullbokade.

Någon som varit där i år och kan jämföra med tidigare år?

Jag har var i två småorter i Dolomiti Superski, Pampeago/Obereggen och Alpe Cermis (finalbacken i Tour de Ski är där...), runt nyår, och då var det faktiskt en riktigt bra bas på höjd. Mer än förra året vid nyår. Men på lägre höjd var det i princip helt rent. Gränsen för åkbar offpist var på båda ställena ungefär 1700m vid den tidpunkten. Efter det har det kommit ytterligare några nederbördsområden som har kommit som regn på låg höjd. Häromdagen var det 6-7 grader varmt och sol på 1200 meter tex, så då går det ju hårt åt snön. Höjd är det som gäller alltså för tillfället i Dolomiti Superski.

Inte så mycket rapport att hänga i granen, men inlägget åker ju iaf upp på toppen i listan :)

Tack för den rapporten! Säger ju en del om hur osäkert det kan vara än iaf.

Har du fler år att jämföra med eller andra ställen vid motsvarande tid?

Befinner mig i Arabba just nu och snomangderna ar inte att skryta med. Liknar varskidakning med tung blot sno utanfor pisterna. Dock ar pisterna riktigt fina! Skulle uppskatta djupet utanfor pisten till 30-40cm. Dock finns det sjalvklart undantag. Ska ut med bergsguide imorgon sa jag kan uppdatera efter det.

Hmm, det låter ju inge vidare...

Enligt snörapporterna på Skiinfo ska det vara 330 cm på toppen och 170 cm vid mellanstation. Ytterligare ett bevis på att det inte går att lita på dessa mätningar.

Väntar med spänning efter information från turen med bergsguide :)
Ps..Tar även gärna emot tips på bra offpiståkning

Försöker väcka frågan igen.... Är det ingen som har någon information om Dolomiterna?

var i Pellegrino igår och det var ju inte mycket snö, men det hade snöat dagen innan så gick faktiskt åka lite offpist. Men fram mot middagstiden blev det riktigt jävla varmt i solen så det blev tyvärr lite blötsnö, iaf där solen lyste.

Jag kom hem igår, har bott i en liten by som heter Vals vid det lilla skidområdet Jochtal cirka 5-6 mil från Alta badia - Arabba området. Jag har åkt i dels Jochtal men även i Alta Badia, Kronplatz och Plose. Snö läget nere i byn är absolut ingenting att skryta med och det är inte speciellt mycket snö i övrigt heller tyvärr. Däremot snöade det dom 2 sista dagarna på skidområdena men det kom som regn nere i dalen. Men fick iaf riktigt skaplig offpist åkning i jochtal sista dagen med kanon fint väder. Hoppas att det var till nån hjälp. MVH Andreas

Tackar!

Har ni någon aning om det är normalläge för området eller bättre/sämre?

Snödjup

Tillbaka
Topp