Do’s and dont’s i Aostadalen.

ParRonnerfors

Ny medlem
Hej
Under sportlovet kommer jag och min dotter åka skidor i Italien. Planen är Monterosa ski, men har hyrbil om det skulle visa sej bättre på annan ort. Jag har aldrig varit där så ja har ingen koll. Ös på med tips, idéer och råd. Guider, restauranger, åk man inte får missa, mm. Offpist är det som hägrar då vi nöter massor av pist i svedala. Vi vill gärna ha. Hyfsat liftnära åk.

eriC1

Medlem
Om ni bor i Champoluc så finns det största utbudet av restauranger och liknande, även om det bara är en gata som går runt hela byn. Det finns hur mycket bra liftnära offpist som helst, men mycket av det som är liftnära och känns snällt ligger väldigt exponerat från ovanliggande branta sidor. Så att dra iväg själv med sin (antar unga dotter baserat på dina tidigare trådar) kanske inte är att föredra på vissa åk. Eller är hon utbildad bra på tranceiversök och kan gräva upp dig snabbt? Annars finns bra pistnära lite mindre brant offpist som inte är lika exponerad i t.ex Mandria-skogen och under Bettaforca-liften mot Champoluc-sidan. Följ inte vissa spår ut i offpisten eller haka på italienare hur som helst, för många skiter fullständigt i säkerhetsaspekter. Sett många italienare på pistskidor och cigg i käften åka upp till Punta Indren och åka 35-40° superexponerat face några timmar efter det dumpad och blåst satan.

Bra guider finns också i byn om ni vill ta er ut på lite större äventyr. Pizza å rödpang på Le Bistro går inte av för hackor. Har du nå andra funderingar är de bara å skriva !

bjornsone

Medlem
Vad ni än gör, glöm inte Indren, bland det bättre på monte rosa massivet, om det är tillräckligt med snö i alagna så är det helt klart värt ett besök eller fem.

ParRonnerfors

Ny medlem
Om ni bor i Champoluc så finns det största utbudet av restauranger och liknande, även om det bara är en gata som går runt hela byn. Det finns hur mycket bra liftnära offpist som helst, men mycket av det som är liftnära och känns snällt ligger väldigt exponerat från ovanliggande branta sidor. Så att dra iväg själv med sin (antar unga dotter baserat på dina tidigare trådar) kanske inte är att föredra på vissa åk. Eller är hon utbildad bra på tranceiversök och kan gräva upp dig snabbt? Annars finns bra pistnära lite mindre brant offpist som inte är lika exponerad i t.ex Mandria-skogen och under Bettaforca-liften mot Champoluc-sidan. Följ inte vissa spår ut i offpisten eller haka på italienare hur som helst, för många skiter fullständigt i säkerhetsaspekter. Sett många italienare på pistskidor och cigg i käften åka upp till Punta Indren och åka 35-40° superexponerat face några timmar efter det dumpad och blåst satan.

Bra guider finns också i byn om ni vill ta er ut på lite större äventyr. Pizza å rödpang på Le Bistro går inte av för hackor. Har du nå andra funderingar är de bara å skriva !
Hon är inte utbildad i lavinkunskap.. och inte jag heller. Där av guide funderingarna😅. Finns det möjligtvis svenska guider i monterosa? Och hur är engelskan Hjos dom italienska? Hon är en flitig och duktig skidåkare men med väldigt liten erfarenhet av offpist. Inte heller jag har åkt massa offpist. Så en guide med lite tålamod och en gnutta pedagogisk förmåga vore bäst😅 @eriC1

Senast ändrad:

chrtur

Medlem
Hon är inte utbildad i lavinkunskap.. och inte jag heller. Där av guide funderingarna😅. Finns det möjligtvis svenska guider i monterosa? Och hur är engelskan Hjos dom italienska? Hon är en flitig och duktig skidåkare men med väldigt liten erfarenhet av offpist. Inte heller jag har åkt massa offpist. Så en guide med lite tålamod och en gnutta pedagogisk förmåga vore bäst😅 @eriC1
I Monte Rosa finns det lokala guidebyrån att kontakta och vissa av guiderna är bättre på engelska än andra, tyvärr, flera av dem är bekanta till mig. Jag är en svensk bergsguide som finns i området, eller jag bor sedan över 15 år i Turin, och Monte Rosa ser jag från min balkong där jag bor. Kontakta mig om du behöver hjälp?

/Christian

Eskas

Ny medlem
Hej
Under sportlovet kommer jag och min dotter åka skidor i Italien. Planen är Monterosa ski, men har hyrbil om det skulle visa sej bättre på annan ort. Jag har aldrig varit där så ja har ingen koll. Ös på med tips, idéer och råd. Guider, restauranger, åk man inte får missa, mm. Offpist är det som hägrar då vi nöter massor av pist i svedala. Vi vill gärna ha. Hyfsat liftnära åk.
Jag var i Aostadalen för några år sedan och bodde då i mitten av de tre dalarna, dvs Gressoney la trinite. Det var inte någon stor by, men väldigt trivsamt. Vi åkte mest i Gressoney och Alagna. Vi åkte med guide hela tiden vi var där, vilket är ganska dyrt. Men några dagar med guide tycker jag ni ska kosta på er.

I Gressoney bodde vi på ett väldigt mysigt litet hotell som heter Ellex. Det kan jag varmt rekommendera. Familjärt, bra mat, bra läge. Härlig relax i källaren är inte heller fel. Den uppskattade iallafall jag efter att man åkt några dagar.

Gällande åkningen kan jag verkligen rekommendera att åka upp med Punta Indren, då valmöjligheterna därifrån är enorma. Men då måste ni antingen läsa på om åk ni kan ta eller hyra en guide.

En riktig höjdare var att åka från Punta Indren och käka lunch i Rifugio Pastore, restaurang "in the middle of nowhere". Roligt och varierat åk, jättefin natur. Såg bland annat stenbockar på nära håll. När man käkat klart i Rifugio Pastore glider man över någon bro har jag för mig, sen får man hasa sig ner med ett rep en sträcka om jag inte minns fel. Därefter är det en lång transport ner till Alagna.

henk

Medlem
Hej
Hej Pär! Kul att ni är på väg hit till Monterosa! Jag bor i Champoluc sen snart 19 år och jag skulle rekommendera att ni kontaktar den lokala guidebyrån. http://guidechampoluc.com/en/home-en/ De är helt ok på engelska. Det är de som har absolut bäst koll på sitt hemmaberg, alla möjliga och "hemliga" åk som finns och var det ligger bäst snö för dagen. Dessutom gör ni en god sak i att främja den lokala guidebyrån. välkomna hit i vinter! Mvh Henrik

JackSparrow

Medlem
Besökte området i år v13. Härligt område, lätt att förflytta sig mellan de olika områdena och fin åkning. Fina prisvärda restauranger i backen. Punta Jolanda är värt ett besök, om inte annat så för utsikten men maten också bra.
Finns också svenskspråkiga guider, alpinelegends.se drivs av en kille som heter Henrik Hultberg om jag kommer rätt ihåg. Han också bosatt i St Jacques sen länge.

henk

Medlem
Besökte området i år v13. Härligt område, lätt att förflytta sig mellan de olika områdena och fin åkning. Fina prisvärda restauranger i backen. Punta Jolanda är värt ett besök, om inte annat så för utsikten men maten också bra.
Finns också svenskspråkiga guider, alpinelegends.se drivs av en kille som heter Henrik Hultberg om jag kommer rätt ihåg. Han också bosatt i St Jacques sen länge.
Tack för omnämningen, men vi på alpinelegends.se jobbar inte som bergsguider, (bara vissa av oss) Vi skräddarsyr konferens- och gruppresor till bergen. Sen är jag alltid gärna behjälplig med all möjlig info och kontakter i vår by eller nån av granndalarna! Mvh Henrik Hultberg

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp