downfilm vs usa

fakiedropdude

Ny medlem
downfilm vs usa
vadå downfilm gör dom fetaste filmerna?
naturligtvis inte, det gör MSP, visst gör downfilm väldigt bra filmer, speciellt med tanke på deras budget, men dom hade ju inte fått några röster om dom inte varit svenska...

downfilm vs usa
De amerikanska filmerna har självklart lite bättre åkare och lit estörre budget men framförallt så är de tråkigare filmade. För mycket slo-mo och långa sekvenser. Dessutom nersoftade på ett sätt som gör det lite blekt. Downfilm har rappa bra klipp med skärpa och absolut ett bättre tempo i filmningen. Dessutom är det alltid kul med svenska åkare.

Sätt samma budget + lika bra åkare i DownFilms händer och mirakel kommer att ske...

>> RR <<

downfilm vs usa
Nu har verkligen skiten slagit i fläkten - jag backar upp RR?!?! Måndagar va?

Så till Fakiedropparen: jobbigt när folk får rösta vad de tycker (för jag antar att ditt inlägg grundar sig i omröstningen som pågår här på Freeride) och det visar sig att ingen eller ett fåtal tycker som du själv. Det är ju det som är problematiken med att människor själva får välja i allmänhet och demokrati i synnerhet.

Personligen är jag måttligt intresserad av skidfilmer, men RR har rätt i att det är faen så tråkigt med Slo-Mo, humorlöshet och taskigt tempo i allt för långa filmer. Mind the addiction (eller vad den heter) är ju ett ypperligt exempel på ett sådant riktigt bottennapp - eller som skit-Morten valde att recensera den; den är till 99,99% bajs!

Kvaliteten på åkarna skiljer inte markant mellan jänke- och svenskproduktioner. Den stora skillnaden är att vissa har helibudgetar att utnyttja i Valdez, där det är fin-fina snöförhållanden ca var tredje dag. Då går det att få fantastiska åk, men jag tycker att det slarvas med materialet i amerikanska filmer.

I Europa är det ju som bekant än mer skitväder - åtminstone om man skall försöka filma. Då gäller det att utnyttja sina kreativa ådror - vilket kan resultera i roligare klipp, vinklar och sammanhang. Å andra sidan så kan ju Serre Chevalier aldrig erbjuda samma perfekta filmmöjligheter som The Elephant!

Kruxet är ju att det köster mer än bara körv att åka heli - typ till priset av ett säsongskort i franska alperna får en person åka med i en helikopter och garanteras minst sex åk på en dag. Vilket ger, om man räknar på fem platser i helin, fem säsongskort per dag. Skall du ha två helikoptrar är det ju bara att dubbla summan. Mycket pengar blir det. Dessutom finns ju ingen trevlig "Bra väder-garanti".

Fram för mer skogsåkning, snöfall och flat light i filmerna istället. Alla vet ju ändå att den där blå himlen är trickfilmad och alltså inte existerar.

downfilm vs usa
hehehehehe

tycker också att slowmotion gör att filmerna blir sega och att det är noll poäng med att visa samma tricka 1000ggr. tycker för övrigt att jesper rönnbäcks del i FR3 är bland det bästa jag sett, full fart nerför trånga, branta korridorer istället för långa puderåk där det är svårt att få någon uppfattning om hur svåra åken är.

men MSP filmar faktiskt väldigt snyggt och har mycket bra ideer(även om downfilm var 5 år före med tåghopp).

det är ju faktiskt så att ska man ge betyg på hur bra en film är kan man inte ta hänsyn till budget och liknande och då är MSP bäst, tycker iallafall jag, det är svårt att motivera någe annat.

sen tycker jag det här med demokrati är en rätt bra grej det med för den delen.

downfilm vs usa
Nä nu går skam på torra land, en gemensam åsikt! ..Min nattsömn kommer att vara orolig efter detta historiska ögonblick.

>> radikala rAgnar <<

Tillbaka
Topp