Downskis Throwdown 110

Eric_W

Aktiv medlem
Downskis Throwdown 110
Sitter och funderar lite på vad jag skall ja för skidor nästa år.
Kommer närmast från Faction Chapter 116 och Salomon Rocker 2 108.
Spanar lite på skoj på TD110 men har själv dålig koll på Downskis i allmänhet.
Det närmsta jag har kommit är att handleda en CD110, vilka gav ett positivt intryck.

Det jag är ute efter är en lekfull skida med modern, framflyttad monteringspunkt (TC -2 eller -3cm), som är lite stadigare än R2orna och lite lekfullare/livligare än Chapter 116. :-)

Så, snabba frågor:
- Har någon här testat TD - serien? Har ni isåfall några referenspunkter kring flex, dämpning, allmän känsla på snön etc. att dela med er av? Allmänt, vad tycker ni om dom?

- Hur mäter dom? Är 184cm "true" eller är de som så många andra skidor kortare tips-to-tail än på pappret?

- Vart har ni monterat bindningen?

Downskis Throwdown 110
Har åkt 103an en hel del (säljer även ett par oöppnade du kan få köpa billigt ;-)).

Vet inte hur 103an och 110an skiljer sig, men 103 är väldigt mjuk i tip och tail och stadig under foten. Den har en lagom dämpad känsla, ligger skönt på snön utan att låsa fast sig i sväng och går utmärkt att åka fort med. De är mycket mer åt lekarunthållet än chargerhållet dock. Vet inte hur jag ska beskriva dem egentligen. Man bara ställer sig på dem och åker direkt utan några överraskningar att behöva tänka på. "Ett säkert kort" som gör som du vill och inte tvingar dig till någon speciell åkstil liksom. Jag har mina monterade -3.

Vad innebär "true" längd? De mäter längs belaget så iom twintippen blir de något kortare om du mäter med ett måttband rakt mellan tip och tail.

Downskis Throwdown 110
Jag köpte ett par för ett tag sedan. Sjukt nöjd, jättekul skida. Mjuk och skön och väldigt lättsvängd.
Skrev nyss en recension som borde dyka upp snart.

Downskis Throwdown 110
Kör 124an som lattjoskida, och vad ska jag säga? Det är en rejält kompetent skida, till ett rejält bra pris. 124an är ganska styv under foten och mjukare i tip och tail, men ingen nudel. Medeldämpad skulle jag säga, men inte så väldigt poppig.

Downskis Throwdown 110
TD 110 er 188cm målt langs sålen, 185cm tip-tail, 184cm av markedsføringshensyn... ;-)

Aldri kjørt R2 (burde vel teste som referanse), men TD 110 treffer vel ellers veldig bra på din beskrivelse.
@JohanKristofers kan fortelle mer konkret da han har flere referanser og flere dager på de enn meg.

TD 110 er vel den skien vi aldri får negativ tilbakemelding på, virker som alle liker den "direkt".

Tillbaka
Topp