Dps 112!

Dps 112!
snej sa:
Blidee sa:
Bonumm sa:
Är det någon skillnad rent åkmässigt mellan pure och hybrid modellen? Om man inte ska tura så mycket så spelar väl inte vikten så stor roll?

Jag väger ca 80kg och är 179 lång. Har åkt offpist några veckor på ett par scott pure 190cm (hade ca 15dagar med bra puderåkning ifjol), så man får räknas som nybörjare på offpiståkning. Åkmässigt så funkar allt ändå bra offpist. Inför årets säsong så vill jag skaffa en skida med rocker och pistegenskaper. Kan denna skida vara något för mig eller blir den för svår för en som fortfarande är under utveckling i offpisten?? Vilken skida tror ni isåfall skulle passa bäst för mig?
Tar du pure får du själv välja mellan flex 2-3, hybrid kommer bara med flex 2. I övrigt är det ingen annan skillnad än vikten. Möjligt att pure är lite mer spänstig, inte säker dock för jag har bara känt på ett par hybrid.

Den kan nog passa dig bra tror jag, skulle tro att de är ganska lättåkta. Pistegenskaper har de ju med tanke på cambern och de lär kötta i puder! Klockren allroundskida alltså :)
Ville minnas att 112an bara kommer i flex 2 oavsett konstruktion, men Nojlas kommer väl in för att bekräfta kanske...
asså? Något jag missat isf. Kan nog stämma för när man klickar köp på hemsidan så kan man inte välja flex...

Dps 112!
Bonumm sa:
Är det någon skillnad rent åkmässigt mellan pure och hybrid modellen? Om man inte ska tura så mycket så spelar väl inte vikten så stor roll?

Jag väger ca 80kg och är 179 lång. Har åkt offpist några veckor på ett par scott pure 190cm (hade ca 15dagar med bra puderåkning ifjol), så man får räknas som nybörjare på offpiståkning. Åkmässigt så funkar allt ändå bra offpist. Inför årets säsong så vill jag skaffa en skida med rocker och pistegenskaper. Kan denna skida vara något för mig eller blir den för svår för en som fortfarande är under utveckling i offpisten?? Vilken skida tror ni isåfall skulle passa bäst för mig?
Detta är vad som sagts på TGR:

DPS Hybrid vs Pure carbon
first off, yes i have been working for DPS for a bit.

not trying to be a shill, just explain the different ride qualities of the two skis, as not many people have much time on them.... and i get asked all the time about the differences and ride characteristics.

hopefully my impressions help.

PURE skis: are super light, very reactive, and require a technical skier to harness the design goals. the skis are very torsionally rigid, very light, and very powerful, so if you are not on the edges on firm, or the tune is off, they can provide feedback to your feet. the PURE skis are super fun on groomed, and are life changing in legit powder. in heavy chop, mank, wind hammered, etc, they require a skilled and technical pilot; fully engaging and bending the ski. if the pilot and style is there, these skis kill it in chop and mank. but if not: the skis will give feedback if you are making lazy turns in poorer quality snow. this means you are off edge and not applying the diesel. The pure skis also completely rail, and the narrower "all-mountain" skis are a blast. they shred groomed, but are way more versatile due to the low swing weight and pop that 95 and narrower metal laminate skis give up.

HYBRID skis: are still fairly light compared to most race-room quality skis, and i would count these in their midst in terms of materials and finishing. they offer a nice damp ride that is still more reactive and responsive than metal laminate or full fiberglass skis. they have the same flex pattern as the PURE, but are about 400g per ski heavier (on a lotus 120). i think they compare very favorably to a high end rossi/dynastar/salomon in terms of construction. i am very stoked personally on the hybrid. it offers a great ride quality overall, that is more inline with conventional construction skis, but with some nice upgrades that boost the pop and responsiveness of the ski.

anyways, just my .02 - i came away from a bunch of skiing on the hybrids that they are not "lower end" or "price point" to the PURE, but rather are striving for a different ride characteristic and design goal - and will fair well in comparision to other skis on the market.

hopefully this is useful in some manner.

Dps 112!
Till skillnad från hybrid så är pure lättare, vridstyvare, har en snabbare "respons", flexen mattas inte av med tiden.
Det betyder inte att hybrid är ett budgetalternativ - det är en sjukt köttig sandwichskida med bambukärna med kolfiberförstärkningar. De stenhårda och tjocka belagen och feta stålkanterna är detsamma, så hållbarheten skiljer inget mellan alternativen. mycket "bang for the buck" så att säga.
Som tidigare nämnt går den inte att få i flex 3. (har provat flex 2 och 3 i flera DPS modeller, och kan inte se hur någon människa skulle vilja ha flex 3 i den här skidan...)

AKvS inlägg ovan sammanfattar det rätt bra.
Som sagt, laggen är på G när som helst. Själv har jag redan köpt valla och plockat fram borren :D

Dps 112!
aelgen sa:
Fått mail från DPS. Pure modellen förväntas levereras i slutet av November... Precis lagom till att jag ska ha åkt hemifrån för säsongen.... Jävla skit =(
Om du har någon fast adress dit du ska kan vi skicka dit. Bara svara på mailet, maila mike eller mig så kikar vi på det. Går säkert att lägga dig sist i kön, så får du lite mer tid på dig att hitta en adress vi kan skeppa till.
Hör av dig om det låter intressant - vi brukar kunna fixa det mesta

Bonumm: ett par hybrid 190cm skulle nog täcka ditt behov - det är en grym skida med supervass prestanda. Å andra sidan skulle du absolut kunna köra en pure med - shapen är inte särskilt svåråkt. (Tvärt om, i puder är det en av de mest lättåkta och förlåtande skidor jag provat).

Dps 112!
Gött, då var lev beskedet mottaget från DPS. Pure kommer skickas från och med idag fram till 15 okt! Nu jävlar längtar man!!!!

Dps 112!
Då var de sista pengarna för skidorna dragna från kortet. Mina skidor bör skickas idag eller imorgon! Wieeee!
Någon annan som hört något?

Frågan kvarstår dock, vilka bindningar?

Lutar nog mot Duken trots allt.
Någon som bestämt sig för vad de kommer köra?

Dps 112!
aelgen sa:
Då var de sista pengarna för skidorna dragna från kortet. Mina skidor bör skickas idag eller imorgon! Wieeee!

Jag har legat många sömnlösa nätter och funderat på bindningar, till och med köpt puderluder inserts men slutligen bestämt mig för att sätta Diamir Pro på dem.

Om de visar sig vara för veka för allt har jag tänkt sätta dit insertsen och ha ett par alpinbindningar som back-up. Rätt mycket skönare ändå att resa med två par bindningar och ett par skidor istället för två kompletta par skidor!

Jag körde Duke förra säsongen och tyckte inte det var tillräckligt bra turbindning för att fungera som sådan.

Marker tour F12 är nog bättre men det känns ändå inte som att den är bra nog. I grund och botten är ju det samma konstruktion bara att de har bytt hälhöjaren och tagit bort lite material.

Helst skulle jag egentligen vilja sätta Dynafit FT12 på men det skulle innebära nya pjäxor --> $$!

Här är förresten lite un-boxing.

Dps 112!
Varifrån köpte du dina inserts?

AKvS sa:
aelgen sa:

Jag har legat många sömnlösa nätter och funderat på bindningar, till och med köpt puderluder inserts men slutligen bestämt mig för att sätta Diamir Pro på dem.

Om de visar sig vara för veka för allt har jag tänkt sätta dit insertsen och ha ett par alpinbindningar som back-up. Rätt mycket skönare ändå att resa med två par bindningar och ett par skidor istället för två kompletta par skidor!

Jag körde Duke förra säsongen och tyckte inte det var tillräckligt bra turbindning för att fungera som sådan.

Marker tour F12 är nog bättre men det känns ändå inte som att den är bra nog. I grund och botten är ju det samma konstruktion bara att de har bytt hälhöjaren och tagit bort lite material.

Helst skulle jag egentligen vilja sätta Dynafit FT12 på men det skulle innebära nya pjäxor --> $$!

Dps 112!
AKvS sa:
aelgen sa:

DET HÆÆÆR måste du skriva mer om hur du upplevde det. Har sj funderat på sånna inserts ett tag nu. :)

Dps 112!
aelgen sa:

Jag kör P18 på mina 112or. Funderade på duke, men de kör jag på ett par 105:or istället. Vill ha så köttig bindning som möjligt på de här laggen.

Starcommander: Jepp, fabriken ligger i Kina. Råmaterialen kommer dock från lite varstans. T.ex. köper DPS in sina racebelag från en österrikisk tillverkare...

AKvS: Angående inserts i skidan... Kolfiber är ett starkt material, och det behövs väldigt lite av det för att ge stor effekt - därav är ett par DPS pure ganska "tunna". Borrar du lite för grunt får du lätt utbuktningar i belaget.
Skulle du få för dig att sätta i sådana så ber jag dig ta kontakt innan så ska jag göra lite efterforskningar i hur stor monteringszonen är och vad max borrdjup är. Jag tror inte det är några problem, men det är ju bäst att göra lite efterforskningar först.

Dps 112!
Jag längtar också nå djävulskt. Blir FKS180 på mina, hittade dem för 2500:- inkl frakt från tyskland. Har betalat, men de har inte dykt upp än - så avvakta så inte fler begår samma misstag såvida de inte kommer:) Adressen: www.skixpress.de

Dessutom har det visat sig att Nojlas, pga någon personlig vendetta, har ordnat det så jag inte får några 112:or alls. Funderar på att uppsöka hans studentlägenhet en sen kväll..

Dps 112!
StaRcommander och PNyberg, skall rapportera så snart jag har monterat vilket jag skall föra först efter att ha konsulterat med Nojlas.

Undersökningar på TGR har visat att insetts fungerar bra i dps skidor men att man kan behöva fila av toppen (på insertsen) några millimeter. Vet inte hur djupt de sticker och hur tjock monteringsplattan är i skidorna.

Läste mig dock till att man skall använda båt-epoxi i DPS:en möjligt på grund av att det funkar bättre med kolfiber, erfarenhet av detta Nojlas? Hur har du monterat dina?

Jag skulle kunna fixa några extra uppsättningar inserts om ni är intresserade, känns som en sjukt bra grej, hade jag haft dynafit-pjäxor hade jag monterat ft12 och dukes på direkten!

Dps 112!
Ang montering så är det långtidshärdande epoxy som gäller. (12h eller mer)
Märke och fabrikat gör detsamma. Vi har provat flera olika varianter, både en- och tvåkomponentslim och bådadelar har funkat fint. (Vill man ha det bästa rekommenderar jag araldite professional extra strong 24h, men då sitter bindningarna rätt hårt om man ska få av dem nån gång)
Det kan vara värt att dubbelkolla med skiverkstaden vad de har för lim, och så de verkligen använder epoxy.

Tror monteringsinstruktion står på det lilla bladet som följer med. Vill man ha en fullständig techmanual kan jag skicka en i PDF-form. Bara PM så kommer den.

Heinz: Jepp, dina skidor har vi eldat upp. Sorry. :P
(Nädå, troligtvis får du dina före mig, så det är möjligt att jag kommer hem till dig och dreglar lite...)

Dps 112!
Heinz_p sa:
Jag längtar också nå djävulskt. Blir FKS180 på mina, hittade dem för 2500:- inkl frakt från tyskland. Har betalat, men de har inte dykt upp än - så avvakta så inte fler begår samma misstag såvida de inte kommer:) Adressen: www.skixpress.de
För ett par veckor sedan fick jag hem mina FKS180 från en Österrikisk internethandel som har en blå tomat som logotype. Gav totalt 2600:-

Kan vara ett tips till folk om skixpress är oärliga! Hur länge har du väntat på bindningarna?

Kommer montera mina på ett par lotus 120. Hade först tänkt mig S916 LAB men eftersom jag hittade FKS:en till det priset så kunde jag inte motstå denna köttiga bindning!

Dps 112!
Kinatillverkning. Trist. Hade hoppats på "US Made" vilket sannolikt borgar för högre kvalité då priset på skidorna är relativt högt. Köper ett par Birdos istället som får allt material från orten.
Nojlas sa:
aelgen sa:

Jag kör P18 på mina 112or. Funderade på duke, men de kör jag på ett par 105:or istället. Vill ha så köttig bindning som möjligt på de här laggen.

Starcommander: Jepp, fabriken ligger i Kina. Råmaterialen kommer dock från lite varstans. T.ex. köper DPS in sina racebelag från en österrikisk tillverkare...

AKvS: Angående inserts i skidan... Kolfiber är ett starkt material, och det behövs väldigt lite av det för att ge stor effekt - därav är ett par DPS pure ganska "tunna". Borrar du lite för grunt får du lätt utbuktningar i belaget.
Skulle du få för dig att sätta i sådana så ber jag dig ta kontakt innan så ska jag göra lite efterforskningar i hur stor monteringszonen är och vad max borrdjup är. Jag tror inte det är några problem, men det är ju bäst att göra lite efterforskningar först.

Dps 112!
Den eviga kinadiskussionen...

Vettigt inlägg av khyber pass på tgr ang detta :
"As for all the comments on China, I couldn't agree more about problems with human rights and a dismal environment record. Much the same, unfortunately, could be said for the United States, but moreover, could be said of any Western country during the centuries of industrial toil, circa the 18th through mid 20th centuries. Like the West, it is the economic advance of China, however, which has empowered factory workers to strike across the country over the past two years, as they pursue a proper working wage. And the irony is, the bloated US consumer will probably refuse to pay the HIGHER PRICES that fair wages will bring.

So get used to paying higher prices. As China moves away from bottom-of-the-barrel production, the rest of us in the West will have to start paying closer for the true cost of production. This will force some kind of crisis in the West, as China owns massive reserves in the US dollar, which the US needs to keep its struggling currency afloat, while China requires American consumers to buy its output. China is attempting to built its consumer class to the point where it can buy its own products, but this will not happen in time before the US consumer market heads into decline (which it already has, as of the credit crunch and subsequent depression beginning with the subprime housing collapse in 2007). Just this past week, China raised its interest rates. So be prepared for some interesting times. And while you're at it, get out and fucking ski already."

osv

Dps 112!
Starcommander sa:
Kinatillverkning. Trist. Hade hoppats på "US Made" vilket sannolikt borgar för högre kvalité då priset på skidorna är relativt högt. Köper ett par Birdos istället som får allt material från orten.
Jag köper tyvärr inte dina argument. Råmaterialen är de bästa som går att få tag på, och DPS har stenhårda kvalitetskontroller. (Hela grundidén bakom DPS är ju att skapa den mest nyskapande skidorna, med den högsta kvaliteten och livslängden som går att få) Dessutom är kompetensen och hantverkskvalitén i toppklass i de kinesiska fabrikerna.

Dock kan jag rekommendera dig till ett par Birdos. De använder, precis som DPS, enbart bra material och lägger ner mycket hantverksskicklighet i skidorna - precis som DPS och väldigt många andra småtillverkare.

Dps 112!
Starcommander sa:
Allt material från orten??? Det kan du glömma.. Och det vet både jag och Noljas. Tillverkas inga stålkanter i Andematt, inga topsheet, inte träkärnan, inte belaget med däremot så sätts allt ihop i Andermatt. Så det är en skida Made in Swiss. Liksom Extrem är made by Sweden men med materialet från skilda delar från världen...

Dps 112!
Valet av tillverkning i Kina görs sällan p g a den höga kvalitetsnivån, eller hur!? Mitt resonemang är här att jag personligen hellre har Dan på Birdos (eller Extrem) som även är skidåkare pressa mina skidor själv i sin egen workshop än på en anonym fabrik i Kina. Går egentligen inte att jämföra. Differentiering med ett lägre pris och tillverkning i Kina fungerar dock med mig t ex CoreUpt.
Hasse_Lindborg sa:
Starcommander sa:
Allt material från orten??? Det kan du glömma.. Och det vet både jag och Noljas. Tillverkas inga stålkanter i Andematt, inga topsheet, inte träkärnan, inte belaget med däremot så sätts allt ihop i Andermatt. Så det är en skida Made in Swiss. Liksom Extrem är made by Sweden men med materialet från skilda delar från världen...

Dps 112!
Starcommander sa:
Valet av tillverkning i Kina görs sällan p g a den höga kvalitetsnivån, eller hur!? Mitt resonemang är här att jag personligen hellre har Dan på Birdos (eller Extrem) som även är skidåkare pressa mina skidor själv i sin egen workshop än på en anonym fabrik i Kina. Går egentligen inte att jämföra. Differentiering med ett lägre pris och tillverkning i Kina fungerar dock med mig t ex CoreUpt.
Nu undvek du mitt påstående då du påstod att allt kom från byn.

Kina är ju på gång att bli världsledande på många saker. Skulle tro att de är världsledande inom skidtillverkning inom några få år. Och varför inte? Har personligen inget mot Kina tillverkade skidor om det är bra kvalité. Och där är det lustigt att Völkl har misslyckas och K" och Line har lyckas när allt produceras i samma fabrik.

Och det enda två lågpris skidorna som kommer från Kina just nu är väl CoreUpt och NoCopy. Resten ligger väl i samma pris som förut? Och att DPS kostar som dom gör har förmodligen med materialet att göra?

Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
Starcommander sa:
Nu undvek du mitt påstående då du påstod att allt kom från byn.

Kina är ju på gång att bli världsledande på många saker. Skulle tro att de är världsledande inom skidtillverkning inom några få år. Och varför inte? Har personligen inget mot Kina tillverkade skidor om det är bra kvalité. Och där är det lustigt att Völkl har misslyckas och K" och Line har lyckas när allt produceras i samma fabrik.

Och det enda två lågpris skidorna som kommer från Kina just nu är väl CoreUpt och NoCopy. Resten ligger väl i samma pris som förut? Och att DPS kostar som dom gör har förmodligen med materialet att göra?
just så, känns klurigt att korsposta från tgr igen, men marshal @ dps skrev nedanstående angående just det

"no us partner can currently make the skis. you need a custom designed press that can control temp and pressure much more specifically than a standard ski press, and a press that is able to fit our custom designed press bays that yield repeatable and matched camber and rocker profiles. there is way more variation in a traditional press than one may think through a run of 50 or 100 skis.

the cost is really way down the list, but would be very marginally effected... but i will refrain from guessing, as it isn't even in the conversation, at this point in US production. the cost of materials and development is why the skis are "expensive". though i frankly think they are a bargin. they are (in my opinion, and most others that have skied them) a totally different performance category from a traditional ski.

getting lockheed to press the skis isn't going to happen. and the ability of dps to capitalize itself to making skis in its own facility domestically in the current quantity capacity to the current finishing level is simply not realistic in the foreseeable future.

basically all pre-preg carbon for every consumer good in the world is in a specific region of china. they hire and train a very talented work force. have you been to the factories and seen the conditions? or are you just saying that ALL factories in a place with 1/5 the worlds population, that makes the majority of the goods consumed in the US are all the same?

i would compare the hybrid construction's ride quality and materials spec'd with top end stockli, kastle, and raceroom class skis for sure, and they are priced at $729-799, where the compitition is $1000+. heck even a volkl katana is $899. a rossi s7 is $799, a k2 darkside is $799, a lhasa pow is now $1000+, etc. sorry that dps is not stupid enough to way over produce and therefore have to blow out skis every year. that will just not happen. DPS just makes skis that sell. that is good business, not bad.

comparing an $1199 Pure ski to a $599 k2 kung fujas is so far beyond apples and oranges its not even funny. heck, comparing a $799 hybrid to a $699 k2 seth is STILL apples and oranges.

hopefully that clears a few things up."

Bluehouse är f ö rätt lågpris och producerat i kina också...

Senast ändrad:
Dps 112!
Starcommander sa:
Valet av tillverkning i Kina görs sällan p g a den höga kvalitetsnivån, eller hur!?
Snej's korspost säger det mesta.
Kan även tillägga att DPS reklamationstal ligger under 1% - vilket i alla fall jag tycker låter rätt bra för en liten tillverkare.

Dock ifrågasätter jag inte om du föredrar ett annat skidmärke. Dan på Birdos är en störtskön snubbe (och likaså Eskil) och de lägger ner sin själ i sina skidor. (Kanske det bästa/mest prisvärda stället att göra ett par custom skidor?) De gör grymma skidor, no doubt.

Dps 112!
Nojlas sa:
Dock ifrågasätter jag inte om du föredrar ett annat skidmärke. Dan på Birdos är en störtskön snubbe (och likaså Eskil) och de lägger ner sin själ i sina skidor. (Kanske det bästa/mest prisvärda stället att göra ett par custom skidor?) De gör grymma skidor, no doubt.
+1

Dps 112!
macmac sa:
*Dreglar* Var 17 köper man såna här och vad kostar de i Sverige? Swe-Edition helst då...
Swe-edition är bara tillgängligt för de som förbeställde i våras.
Alpingaraget får hem en liten uppsättning pure-skidor (Sthlm och Hbg) i sweden edition, så där är det först till kvarn som gäller. Rek utpris är 10499 utan bindning för Pure-modellerna, vad alpingaraget tar exakt med olika bindningsalternativ vet jag ej. De bör anlända hos dem snart, så det är bara att knalla in och snacka med dem.

Skidorna finns även tillgängliga via DPS hemsida. (Priset skiljer sig inte mycket från våra återförsäljare och hemsidan när man räknat in frakt och tullavgifter och monteringskostnader. )
Har du frågor om DPS så är det jag som driver agenturen för DPS i skandinavien (tillsammans med Jon Larsson).

Dps 112!
Jag har beställt ett par ifrån Alpingaraget och de tar 10.900kr med marker griffon. Jag funderar dock på att sätta dit ett par marker F12, då kommer skidorna att gå lös på 12.100kr. De kommer troligtvis att få in skidorna inom de närmaste två veckorna. Men 12.100kr börjar på att bli i saftigaste laget.

Dps 112!
mholm sa:
Kan vara ett tips till folk om skixpress är oärliga! Hur länge har du väntat på bindningarna?
Har gått en vecka sedan betalning => 4 dagar sedan dom mottog betalning. Dock verkar det som de behöver beställa hem bindningarna från Ross först, vilket adderar några dagar. Uppdaterar när jag vet mer. Inget att vara orolig för i dagsläget dock.

Dps 112!
Henk021 sa:
fan va sugen jag är på ett par såna här dps 112:or, men så är de ju det med priset... :(
Du skulle bestämt dig redan i maj..betala deposit till någorlunda låg dollar, och nu slutpris till riktigt låg dollar. Men, då var det till ett par otestade (fortfarande), okända skidor.

Å andra sidan. Tänk att du aktivt använder skidorna i 4-5 säsonger, då är investeringen inte så stor - eller hur?

Dps 112!
Heinz_p sa:
Henk021 sa:
fan va sugen jag är på ett par såna här dps 112:or, men så är de ju det med priset... :(
Du skulle bestämt dig redan i maj..betala deposit till någorlunda låg dollar, och nu slutpris till riktigt låg dollar. Men, då var det till ett par otestade (fortfarande), okända skidor.

Å andra sidan. Tänk att du aktivt använder skidorna i 4-5 säsonger, då är investeringen inte så stor - eller hur?
ja, lätt att vara efterklok....får väl sälja lite prylar här hemma så kanske man får ihop till ett par:) Har folk fått sina skidor efter de där gruppköpet de var snack om?

Dps 112!
Henk021 sa:
ja, lätt att vara efterklok....får väl sälja lite prylar här hemma så kanske man får ihop till ett par:) Har folk fått sina skidor efter de där gruppköpet de var snack om?
Jo, det är ju alltid det dessvärre:) Efter denna säsongen / lite recensioner så kanske det är lättare att bestämma sig.

Nej, ingen har fått sina skidor än. Det blev inte heller något gruppköp från FR, vissa styrde upp det mellan varandra för att få ner frakten - annars inte.

Dps 112!
Är det nån som vet om dessa skidor kommer att kunna provköras innan jul nånstans? sen tänkte jag på en annan sak, rockern är ju så jävla brutal, känns som de krävs ett ordentligt skidfordral till dem om man inte vill ha dem krachade på flygresan, några tips på bra fodral?

Dps 112!
Henk021 sa:
Är det nån som vet om dessa skidor kommer att kunna provköras innan jul nånstans? sen tänkte jag på en annan sak, rockern är ju så jävla brutal, känns som de krävs ett ordentligt skidfordral till dem om man inte vill ha dem krachade på flygresan, några tips på bra fodral?
Skidtesten i Sälen kommer Noljas vara på. Eller den i Tandådalen för att vara mer exakt...

Tillbaka
Topp