Nojlas sa:
snej: (föregående sida) nej, både tull och moms på det sätt blir det inte. Jag har beställt en 2-3 par som jag pröjsat fullpris för genom åren. Har alltid åkt på tull, och det brukar bli 800-1000kr ungefär. (Pure)
.
Ok, då har du haft tur, eller inkompetenta tulltjänstemän...??
Från tullens hemsida:
Tullavgiften varierar från tullfritt till 20 procent och beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1600 kronor behöver du inte betala någon tull. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Momsen är oftast 25 procent. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen.
Dessutom tillkommer speditörens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).
Tänk på att ta reda på vilka avgifter som kan komma ifråga innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning för dig.
Exempel: CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1650 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1700 x 3,5%=60 kr
Moms 25 procent: (1700 + 60) x 25%=440 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2300 kr (1650+50+60+440+100)
Så räknades det för mig när jag tog hem bluehouse för ett par år sen...