Dps 112!

Dps 112!
Vilken tur att man inte gjorde en pre order. Jag har lagt undan ett par pure 112rp 190cm swedish edition hos Alpingaraget i stockholm. De fick in 3par 112rp 190cm förra veckan. Så där finns det några par kvar för er som är intresserad.

Tror ni att denna skida kan bli för smal om man ska till Japan eller räcker den till där?
Jag knep ett par också! Vilket borde betyda 1 par kvar då, om det du säger angående antal stämmer.

Dps 112!
Bonumm sa:
Vilken tur att man inte gjorde en pre order. Jag har lagt undan ett par pure 112rp 190cm swedish edition hos Alpingaraget i stockholm. De fick in 3par 112rp 190cm förra veckan. Så där finns det några par kvar för er som är intresserad.

Tror ni att denna skida kan bli för smal om man ska till Japan eller räcker den till där?
så du kommer till japan! om du åker till niseko kan du nog ha nytta av extra bredd under foten.

Dps 112!
Tror att jag kommer att köra på 112rp i Japan. Har inte lust att lägga ut mera deg på utrustning i år. Är redan uppe i över 20 lakan och har fortfarande lite grejor kvar att köpa. Åker till Niseko 17-27 Jan med X-travel.

Dps 112!
Bonumm sa:
Tror att jag kommer att köra på 112rp i Japan. Har inte lust att lägga ut mera deg på utrustning i år. Är redan uppe i över 20 lakan och har fortfarande lite grejor kvar att köpa. Åker till Niseko 17-27 Jan med X-travel.
man ska inte ställa frågor man inte vill ha svar på! :)
äh, det blir säkert bra!

Dps 112!
Lee-nus sa:
Bonumm sa:
man ska inte ställa frågor man inte vill ha svar på! :)
Jag vet, har kollat på fetar skidor också men tror att denna kan leverera bättre som allroundskida. Speciellt när man drar ned till alperna och där det inte direkt är puderföre varje dag.

Hoppas att det löser sig för er som har beställt pre-order.

Dps 112!
Nojlas sa:
snej: (föregående sida) nej, både tull och moms på det sätt blir det inte. Jag har beställt en 2-3 par som jag pröjsat fullpris för genom åren. Har alltid åkt på tull, och det brukar bli 800-1000kr ungefär. (Pure)

.
Ok, då har du haft tur, eller inkompetenta tulltjänstemän...??

Från tullens hemsida:
Tullavgiften varierar från tullfritt till 20 procent och beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1600 kronor behöver du inte betala någon tull. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Momsen är oftast 25 procent. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen.
Dessutom tillkommer speditörens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).
Tänk på att ta reda på vilka avgifter som kan komma ifråga innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning för dig.

Exempel: CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1650 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1700 x 3,5%=60 kr
Moms 25 procent: (1700 + 60) x 25%=440 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2300 kr (1650+50+60+440+100)

Så räknades det för mig när jag tog hem bluehouse för ett par år sen...

Dps 112!
Well, jag tog hem ett par Wailer 105 + dukes från DPS för 2 år sedan till fullpris.
Pröjsade 1200kr i tull. Det BORDE ju vara så som du säger - men faktum är att jag som sagt beställt 3 gånger och pröjsat runt 1000-lappen varje gång - och jag vet att jag inte är ensam om att ha betalat den summan. Jag har inget bra svar på det... Posta gärna vad det landar på för din del när de trillar in!

Bonumm: Jag tror du klarar dig väldigt, väldigt långt på bara ett par 112RP i Niseko. :)

Dps 112!
Ibland så kan man be de man köper varan av att skriva ned värdet på på fraktsedeln. Jag gjorde det i somras när jag beställde uppladdningsbara accar ifrån Hongkong. Varorna gick på 300usd och de skrev ned värdet till 68. Ups anade säker något då de hörde av sig och ville veta vad kostnaden för paketet var. Ärlig som man är så vågade jag inte säga 68usd utan sa 300usd. Jag var i behov av grejorna och ville inte chansa på att säga 68usd ifall något skulle börja strula då. Sparade iallafall 3ggr pengarna på affären mot att köpa grejorna i Sverige.

Om man skriver ned värdet och något händer med paketet så antar jag att man bara kan få ut försäkringsvärdet för vad man skrev ned det till. :(

Annars så kan man be någon man känner att packa om prylarna i USA och skicka de till Sverige. Då slipper man tull och moms. Har själv gjort det ett flertal ggr med fiskeprylar och det har fungerat varje gång.

Snejs uträkning tidigare ser ut att stämma med min erfarenhet. Värst är det när man köper grejor ifrån sportfiskebutiker i USA, typ Cabelas och Bass pro shop. De tar en fast kostnad för frakten på flyg på 40% av varuvärdet. Då fick man räkna med att betala 2ggr priset för varan när tull moms och frakt var betald. Men det spelade inte någon roll då grejorna här hemma kostade tredubbelt.

Dps 112!
Låter helt sjukt att det kan bli så fel vid beräkningen av tull och moms.... Jag har arbetat med import de senast 5 åren (dock inte primärt med förtullning) och upplever tullen som allt annat än inkompetenta eller slarviga. Vet dock att en hel del slinker igenom när det kommer med posten, men skulle väl närmast vara brister i postens rutiner.

Jag ska inte svära på det, men skulle tro att skidor ska importeras under varukod 9506 11 29 00 vilket skulle innebära 3,7% tredjelandstull och 25% moms.

Enligt mig har snej helt rätt i sina beräkningar (förutom att man betalar moms på tullavg, inte tull på moms:) då skulle det handla om c:a 260 kr i tull och runt 1850 kr i moms för ett par pure (baserat på USD 1020+100).

Tänk också på att tullen sätter sina egna valutakurser. http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagValuta.cgi

Det kan väl aldrig vara så att DPS skickar en momsad (amerikansk moms) faktura så man kan dra av denna?????
Noljas: Skulle vara kul att se om du har en gammal tulldeklaration.

(Kunde inte låta bli)
/Jocke

Dps 112!
Jockepocke sa:
Det kan väl aldrig vara så att DPS skickar en momsad (amerikansk moms) faktura så man kan dra av denna?????
Noljas: Skulle vara kul att se om du har en gammal tulldeklaration.

(Kunde inte låta bli)
/Jocke
Där har vi det kanske? Jag misstänker att det kan vara så.
Tror aldrig jag har några papper från tullverket just här och nu, tyvärr.
Som sagt, ni som fått era skidor får gärna rapportera

I övrigt tycker jag, precis som du säger, att tullverket är mkt smidiga och hjälpsamma att ha att göra med.

Dps 112!
Jockepocke sa:

/Jocke
Mig veterligen så kan amerikanarna skatta saker bäst de vill för när de tas in i EU så måste det momsas ändå eftersom att förordningarna säger så. Det vill säga att för att få ta in varan i EU så måste speditören betala europeisk moms och tullavgifter på sakerna. Sedan är det ju upp till speditören att kräva dessa pengar av mottagaren.

Dps 112!
Jag har fått mina smutsigt schöna lagg och mig veterligen har jag inte betalat någon tull, men det kanske kommer. Hursom är de löjligt grymma, riktigt snygga och har grym finish!

Och tack och bock för klistermärkena... ;-)

Dps 112!
Carled sa:
Jag har fått mina smutsigt schöna lagg och mig veterligen har jag inte betalat någon tull, men det kanske kommer. Hursom är de löjligt grymma, riktigt snygga och har grym finish!

Tullen kräver betalning innan de skickar vidare laggen - så dina slank nog igenom då. :D

Dps 112!
Nojlas sa:
Carled sa:

Tullen kräver betalning innan de skickar vidare laggen - så dina slank nog igenom då. :D
Gör dom det verkligen jämt? Ja fick räkningen tre veckor efter på min surfbräda...

Dps 112!
liedholm sa:
Jockepocke sa:

/Jocke
Mig veterligen så kan amerikanarna skatta saker bäst de vill för när de tas in i EU så måste det momsas ändå eftersom att förordningarna säger så. Det vill säga att för att få ta in varan i EU så måste speditören betala europeisk moms och tullavgifter på sakerna. Sedan är det ju upp till speditören att kräva dessa pengar av mottagaren.
Inget snack om att det ska momsas när det ska in i EU. Frågan är om man ska betala moms på eventuell tredjelands moms på fakturan. Behöver inte nödvändigtvis vara en del av tullvärdet. Jag inser dock själv att resonemanget är ganska svagt då DPS inte borde momsredovisa det som de exporterar överhuvudtaget. Kan bara inte släppa det riktigt, måste ju finnas någon förklaring.

Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
Nojlas sa:
Carled sa:

Gör dom det verkligen jämt? Ja fick räkningen tre veckor efter på min surfbräda...
Nej, inte alltid. Jag har varit med om flera fall liknande Hasses. Kanske har att göra med vilka som levererar?

Dps 112!
Man får ALLTID betala tull, det slår fan aldrig fel...
Jag har gjort 100-tals affärer från USA och Ebay, och ligger värdet på över 500:- så kommer det tull, gåva eller ej...

Dps 112!
Lee-nus sa:
Hasse_Lindborg sa:
Nojlas sa:
Nej, inte alltid. Jag har varit med om flera fall liknande Hasses. Kanske har att göra med vilka som levererar?
Fraktaren kan ju ha en tullkredit som de utnyttjar för "din" räkning och sedan skickar efterkrav när de får sin faktura från tullverket.

/Jocke

Dps 112!
Wiiie! Då har man fått skidorna!
Dock övernattar de hos skistore där deras nya Dukes ska monteras på =) Så jävla gött att äntligen ha fått dem. Lite gött var det också att DPS skrivit värdet på $300 så när/om det blir tull så blir det inte så jävla farligt....
Så här såg dem ut när de togs ur kartongen:

2q2msye.jpg

Dps 112!
Jäklar va snyggt med "Swedish edition". Ska hämta mina nästa vecka hos Alpingaraget i storstan även de är "Swedish editon". Vilket jäkla habegär dessa skidor framkallar.... :D

Dps 112!
aelgen sa:
Wiiie! Då har man fått skidorna!
Dock övernattar de hos skistore där deras nya Dukes ska monteras på =) Så jävla gött att äntligen ha fått dem. Lite gött var det också att DPS skrivit värdet på $300 så när/om det blir tull så blir det inte så jävla farligt....
Så här såg dem ut när de togs ur kartongen:
aelgen, hur mycket får du betala i SEK inklusive Duke-bindningarna?

Har fått ett pris på ett par Pure med Dukes för motsvarande 12500 spänn. Känns bra mastigt men det kanske är värt det? :)

Senast ändrad:
Dps 112!
Då jag beställde ett par Lotusar för ett par år sedan nu betalade jag inte många hundralappar i moms+tull. Värdet som DPS deklarerade på skidorna var vad de dragit då de skeppat skidorna, dvs inte depositen utan bara resterande pengar, men jag antar att det kanske skiljer sig lite åt.

Ruggigt sugen på ett par 112or för övrigt. Med tanke på hur jävla grymma Lotusarna är kan jag inte tänka mig att dessa är något annat än grymt roliga skidor.. Lotusarna går raila pist med också så länge det inte är stenhårt :-) Känns tyvärr inte riktigt som att jag kan motivera ett inköp i vinter då det tyvärr inte lär bli supermånga åkdagar i vinter. Nästa vinter kanske..

Tråkigt att många får vänta på skidorna däremot. Lider med er.

Edit: Kan ju lika gärna passa på att fråga å en kompis vägnar vars dessa monteras? Linjen som gäller, eller reser de sig lika mycket i fluff som Lotusarna så man kanske ska sikta på någon centimeter fram?

Senast ändrad:
Dps 112!
Jag skulle nog rekommendera att köpa dem där. jag köper mina dukes i sverige, dumt nog. Men jag vill stöta skistore lite, så jag gav 3900 för bindningarna. Så totalt landar nog laggen + bindning på ca 15000, beroende på hur mkt jag får tulla =S. Men jag tror det kommer vara värt det!

Dps 112!
aelgen sa:
Jag skulle nog rekommendera att köpa dem där. jag köper mina dukes i sverige, dumt nog. Men jag vill stöta skistore lite, så jag gav 3900 för bindningarna. Så totalt landar nog laggen + bindning på ca 15000, beroende på hur mkt jag får tulla =S. Men jag tror det kommer vara värt det!
OK! Då är 12500 inte så farligt ändå :) Dock lurar jag på om inte ett par Völkl Katana skulle passa mig minst lika bra. Men det är en annan diskussion :)

Dps 112!
R00bert sa:
...
Edit: Kan ju lika gärna passa på att fråga å en kompis vägnar vars dessa monteras? Linjen som gäller, eller reser de sig lika mycket i fluff som Lotusarna så man kanske ska sikta på någon centimeter fram?
Wailer 112RP monteras bäst på midsole-linjen.
Lotus 120 monteras bäst på +1cm

Dps 112!

Så var man ägare av ett par då. Monterade (Alpingaraget monterade) ett par Marker Baron på dessa skönheter. Jag märkte dock att skidstopparna tar i kanterna på skidorna. Är det bara att bryta ut dessa med våld eller måste man byta ut dem? Behöver bryta ut dem ca 1 cm för att de ska gå fri från skidan.

Dps 112!
Dps 112!
Dps 112!
Böjer alla stoppers oftast med de kvar på skidorna. Är oftast lättast så då de sitter stabilt. fast vad vet jag. Jobbar ju bara med skidor 6 månader om året har väl böjt ca 100-150 par stoppers..

Dps 112!
Hasse_Lindborg sa:
Böjer alla stoppers oftast med de kvar på skidorna. Är oftast lättast så då de sitter stabilt. fast vad vet jag. Jobbar ju bara med skidor 6 månader om året har väl böjt ca 100-150 par stoppers..
Hehe..just precis. Så tagga ner lite där..."step aside" så att säga ;D

Dps 112!
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ännu lättare är att hitta ett rör eller nåt och bända isär de när de sitter på.
Hmm...är de så lätta att böja? Blir inte att man har sönder ngt på den bräckliga bindningen :P
Risken är snarare större att man tar sönder något på den bräckliga stoppersen om man böjer den när den inte sitter på skidan. När den väl är på plats är den ju designad för att kunna ta en hel del stryk. Jag använder mig av två varianter. Antingen böjer jag när den sitter på skidan, eller också tar jag ur armarna ur huset och böjer i ett skruvstäd. Aldrig böja när dom sitter i själva stoppershuset och inte är monterade på skidan.

Dps 112!
Oh my god. Vid 0731 (öga tidigt) ringde Schenker. Svarade givetvis inte eftersom det var hemligt nummer. Vid uppstigning kontrollerar jag snabbt som blixten vad Ipsparcel.com säger om mitt paket:
"Customer not available or business closed"

Mååste...sticka..dit..nu..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp