Åker själv på DPS W112RP (hybriden) som enda skida och gillar den som fan. Om man håller efter kanterna ordentligt så går den fantastiskt i pist, brutalt bra om man tänker på vilken form skidan har... Att den flyter kanon i löst är ju ingen överraskning med tanke på bredd och rockerprofil. Dock är den å andra sidan direkt smal i jämförelse med de riktigt puderfokuserade skidorna och har ju inte mycket att sätta emot där när det är djup kallsnö... men det är ju inte heller ett pudermonster som den här skidan försöker vara. Allround är ju snarare nyckelordet. Resort Pow står det ju i modellbeteckningen. Och sicken bra allround det här är. Tror det är ytterst få skidor som verkligen är så allsidiga, för de åkare som främst letar åk utanför pisten, men samtidigt tycker det är viktigt med ett kul och tryggt beteende i pist, för de stunder man harvar runt där.
För att ge lite feedback på egenskaperna i lössnö kan jag ju säga att min upplevelse av skidan är att den flyter jäkligt bra (jag väger in på 85 kg) och skidan känns väldigt lättåkt och lekfull. Servostyrning i pudret! Kul som fan och för en som mig, som lätt blivit lite stressad i trånga situationer i skogen, känns det gott med en sådan manövrerbarhet. Det gör att självförtroendet och tryggheten växer - man vågar mer och möjligheterna att utveckla sin åkning ökar. När det gäller lite större åkning på öppnare ytor i högre hastighet får jag däremot vara lite mer "försiktig" eller finstämd i mina rörelser. Stupa-över-styret-effekten kommer när jag "lägger ner" i djupa svängar. I dessa tillfällen samspelar rockerprofilen och den korta radien och gör att skidan får en kraftig bågform i snön, vilket i sin tur gör den radiella accelerationen hög och krafterna i samband med detta blir mycket stora. Om man då inte står pall muskulärt eller har precis rätt tyngdpunkt så inträffar just detta fenomen - det kan liknas som när man cyklar och framhjulet kör fast och man flyger över styret.
Det här beteendet kan man ju lära sig hantera på ett bättre sätt än vad jag har lyckats göra i vissa lägen. Som sagt, vara lite mer finstämd i rörelserna, ha bättre balans/position, vilket till stor del handlar om träning och tillvänjning.
Jag måste erkänna att jag funderat på att söka efter en annan skida för puderåkning, just för att komma bort från detta. I så fall en skida som har lite längre radie och inte fullt så brant rocker. (Den skidan som denna höst växt fram på detta forum verkar oerhört intressant för min egen del) Men jag gillar ju mina kära DPS-lagg för dess lekfullhet och allroundegenskaper som imho är oslagbara. Införskaffandet av en skida som är mer inriktad på att hantera större åkning i puder skulle samtidigt innebära att jag också skulle behöva köpa en mer pistorienterad skida, alltså ha två skidor istället för en. Då kommer ju lyxproblem som "vilken skida passar bäst idag?" och att två skidor ska fraktas på skidresorna... Men visst lockar tanken att exepelvis ha ett par Extrem Project 100 och säg ett par Black Crows Nocta. Men då är vi ju också uppe i dubbla kostnaden...
Nä, jag tror jag istället ska jobba på att lära mig hantera DPS:ens lite nyckfulla beteende i dessa puderförhållanden och njuta av dess lekfullhet och allsidighet. Pengarna kan jag istället lägga på att åka så mycket skidor som möjligt...