DPS Wailer 112RP Hybrid, En skida för hela Åre!?

0vaN

Medlem
Hej på er!

Som rubriken lyder... Är Dps:en en skida för hela Åre?

Är otroligt sugen att testa skidan. Åker 80/20 Offpist/pist (en hel del skog). Är ute efter en rapp och rolig skida men som även fungerar bra i lite piståkning. Ser mig själv som en medelgod åkare, 182 cm 80kg.

Ni som åker på den, vilka erfarenheter har ni?

Tacksam för svar =)

Åker på den och jag tycker den funkar fint till det både pist och offpist. Lättkörd skulle jag säga. Väldigt bra kantgrepp men ändå lättsladdad om vill det. Svagheter är väl att den blir lite ostadig och tendens till att orma sig när man försöker stå platt på skidan men på kant så är det stabilt. I djup lössnö så sägs det att den tvära rockern bromsar en del men det vet jag inget om eftersom det ALDRIG kommer någon snö när jag ska åka...
Om den är rätt för Åre vet jag inte, frågan är väl om inte ett lite stabilare bygge typ Extrem projekt 100 eller nått åt det hållet är bättre? Fast det beror väl helt på vad man är ute efter i en skida.

Tack för snabbt svar. Projekt 100 värkar väldigt fin, men är den kanske för "smal"? Å andra sidan är det inte ofta det är så mycke fluff... Någon som har testat skidan?

Senast ändrad:
Har aldrig varit i Åre men har ett par DPS Yvette Pure (samma som Wailer 112 RP) och jag älskar dom! Kanske inte helt optimala i isig stenhård manschester, blir lite fladdriga då. Och inte heller nåt för de som vill åka tajta "slalomsvängar". Men åker hellre på dem i alla lägen än mina gamla "pistskidor".

Både Wailer 112RP och Project 100 är bra Åreskidor på lite olika sätt. Finns en tråd på nästan exakt samma ämne redan: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88913

Kolla med Jon Larsson, han säljer DPS i Sverige och har ett gäng testskidor hemma hos sig i byn. Dom kommer även att stå på skidtestarhelgen. jon [at] dpsskis.com Extrem har testskidor i byn och hjälper gärna till, kolla med Calle eller Stefan på Åre Skidfabrik, www.areskidfabrik.se

Är gammal tävlingsåkare med några extra kilo numera och jag har bara gott att säga om Wailer 112RP pure, riktigt grym i pist och ger mycket tillbaka om man jobbar med skidan samtidigt som den flyter bra i offpisten. Har tyvärr inte fått testa den än i djup lössnö så har tyvärr ingen input på om den bromsar. Nu var det hybriden du frågade efter men måste också flika in att puren ger en helt galet "krispig" känsla när man åker som jag inte varit med om tidigare. Det känns verkligen att det är ett par kvalitetsskidor som sitter under fötterna när man åker. Är ingen materialexpert men är grymt nöjd med mina skidor!

Åker själv på DPS W112RP (hybriden) som enda skida och gillar den som fan. Om man håller efter kanterna ordentligt så går den fantastiskt i pist, brutalt bra om man tänker på vilken form skidan har... Att den flyter kanon i löst är ju ingen överraskning med tanke på bredd och rockerprofil. Dock är den å andra sidan direkt smal i jämförelse med de riktigt puderfokuserade skidorna och har ju inte mycket att sätta emot där när det är djup kallsnö... men det är ju inte heller ett pudermonster som den här skidan försöker vara. Allround är ju snarare nyckelordet. Resort Pow står det ju i modellbeteckningen. Och sicken bra allround det här är. Tror det är ytterst få skidor som verkligen är så allsidiga, för de åkare som främst letar åk utanför pisten, men samtidigt tycker det är viktigt med ett kul och tryggt beteende i pist, för de stunder man harvar runt där.

För att ge lite feedback på egenskaperna i lössnö kan jag ju säga att min upplevelse av skidan är att den flyter jäkligt bra (jag väger in på 85 kg) och skidan känns väldigt lättåkt och lekfull. Servostyrning i pudret! Kul som fan och för en som mig, som lätt blivit lite stressad i trånga situationer i skogen, känns det gott med en sådan manövrerbarhet. Det gör att självförtroendet och tryggheten växer - man vågar mer och möjligheterna att utveckla sin åkning ökar. När det gäller lite större åkning på öppnare ytor i högre hastighet får jag däremot vara lite mer "försiktig" eller finstämd i mina rörelser. Stupa-över-styret-effekten kommer när jag "lägger ner" i djupa svängar. I dessa tillfällen samspelar rockerprofilen och den korta radien och gör att skidan får en kraftig bågform i snön, vilket i sin tur gör den radiella accelerationen hög och krafterna i samband med detta blir mycket stora. Om man då inte står pall muskulärt eller har precis rätt tyngdpunkt så inträffar just detta fenomen - det kan liknas som när man cyklar och framhjulet kör fast och man flyger över styret.

Det här beteendet kan man ju lära sig hantera på ett bättre sätt än vad jag har lyckats göra i vissa lägen. Som sagt, vara lite mer finstämd i rörelserna, ha bättre balans/position, vilket till stor del handlar om träning och tillvänjning.

Jag måste erkänna att jag funderat på att söka efter en annan skida för puderåkning, just för att komma bort från detta. I så fall en skida som har lite längre radie och inte fullt så brant rocker. (Den skidan som denna höst växt fram på detta forum verkar oerhört intressant för min egen del) Men jag gillar ju mina kära DPS-lagg för dess lekfullhet och allroundegenskaper som imho är oslagbara. Införskaffandet av en skida som är mer inriktad på att hantera större åkning i puder skulle samtidigt innebära att jag också skulle behöva köpa en mer pistorienterad skida, alltså ha två skidor istället för en. Då kommer ju lyxproblem som "vilken skida passar bäst idag?" och att två skidor ska fraktas på skidresorna... Men visst lockar tanken att exepelvis ha ett par Extrem Project 100 och säg ett par Black Crows Nocta. Men då är vi ju också uppe i dubbla kostnaden...

Nä, jag tror jag istället ska jobba på att lära mig hantera DPS:ens lite nyckfulla beteende i dessa puderförhållanden och njuta av dess lekfullhet och allsidighet. Pengarna kan jag istället lägga på att åka så mycket skidor som möjligt...

Tack för fina svar och Feedback på dpsen. Ang längden på skidan. Är det 184an som gäller, eller kommer den kännas "kort"?

Jepp, för kort, 190 är det som gäller om du är 182/80. Sen så tycker jag personligen att Hybriden är bättre i uppkörd lite djupare snö, lite mera tyngd och dämpning i sig, men Puren vinner nog i längden ändå. Helst om du ska köra mycket skog . Rapp och skitrolig i alla förhållanden : )

Senast ändrad:
Jo helt klart 190 cm, enda gången jag tyckt att den känns lite lång är vid hoppsväng. Men det är ju bara att hoppa lite högre :)

DrJ sa:
Jo helt klart 190 cm, enda gången jag tyckt att den känns lite lång är vid hoppsväng. Men det är ju bara att hoppa lite högre :)
Vid dubbel frontflipp så brukar jag repa Crowbaren, liite jobbigt men det får man leva med ; )

Har en fundering. När ni/skriver att en skida är "krispig", vad menar man då? Sj har jag inte provat så många skidor för att kunna relatera till en "krispig" skida.

Tillbaka
Topp