Dps wailer 99 pure3 - råd om längd

Emilk

Aktiv medlem
Hej!

Sugen på ett par wailer 99 pure 3 att ha som lite stabilare skidor för längre turer men är osäker på längd - 184 eller 192. Jag väger 85 kg, 190 lång. Vore väldigt tacksam för råd!

Alla som skriver på detta forum kommer att föreslå den längre varianten, möjligen med undantag av dom som vill veta mer om din åkerfarenhet och stil och var du åker. Skillnaden är rätt liten egentligen. Jag har den kortare varianten men är 7 cm kortare än du men i samma viktklass. Skulle aldrig tänka mig längd under 184. Skidan är ganska mjuk.

Tack, jag är en hyfsad åkare, kanske "avancerad" men knappast expert. Lite mer än 30 åkdagar om året de senaste åren. Åker gärna snabbt men fegar lätt när det är tight eller lurigt. Gillar inte skog men tänker att där kanske wailer 99 kan hjälpa och är rädd att 192 kan bli lite väl långt i tight terräng. Sedan är ju 192 är rätt långt att tura med men det får vara ok i sammanhanget. Har ett par lättare och smalare par lagg för riktigt långa och mer tekniska turer.

Tänker mig gå från hårdare skidor mot mjukare för mer lekfullhet. Kör idag völkl katana vwerks i 191 och kästle fx94 i 186 och tycker nog de är lite för chargiga för att vara riktigt kul.

Servo2 sa:
Alla som skriver på detta forum kommer att föreslå den längre varianten, möjligen med undantag av dom som vill veta mer om din åkerfarenhet och stil och var du åker. Skillnaden är rätt liten egentligen. Jag har den kortare varianten men är 7 cm kortare än du men i samma viktklass. Skulle aldrig tänka mig längd under 184. Skidan är ganska mjuk.
Förresten, när du skriver att de är ganska mjuka, vad jämför du med då?

Mjukare än RPC ( som inte tillverkas längre ) och nya Alchemist-serien. ( som jag nyss fått prova på ).Dock är min uppgift bara en subjektiv känsla som kan hänga ihop med att RPC- och Alchemistmodellen är mer dämpade.

Emilk sa:
Servo2 sa:
Förresten, när du skriver att de är ganska mjuka, vad jämför du med då?
Att säga att w99 pure 3 är mjuk håller jag inte med om, har haft 4 olika Dps genom åren och w99pure 3 tyckte jag tvärtom var ganska styv, styvare än 112pure 3 och Foundation 106 iaf. Jag hade 190 längden och är 180cm och 75 tung, tyckte att den var lite för lång för mig men tror att den skulle vara riktigt bra för dig i o m att du är större.

Med den längden och vikten så är det 192 som gäller för dig.

Har ett par 192 själv (köpte dem till hyfsat pris beggade), jag är 176 och väger 75. Jag lider av längden uppför vid kick turns då jag ibland trasslar in mig.... Så inget som borde drabba dig.

Åkningsmässigt har jag inga klagomål på 192. Använder den som alltialloskida med familjen och toppturer på våren. Bra grepp och svängvänliga i pist och klarar de hastigheter jag är komfortabel med samt lekfull och lättsvängd i mjukare snö.

Det blev 192 och efter tre dagar i blandade förhållanden; is, uppkörda pister, perfekta pister, 30 cm puder, tighta träd och knappt 1000 meters turande är jag kanonnöjd.

För mig en riktigt bra allroundskida, förvånansvärt stabil även i hårda och uppkörda förhållanden. Lätt att variera svängradie med och väldigt lekfull i mjukt och bland träd.
Något långa för bekvämt turande men som allroundskida som går så bra i pist duger det fint.

Monterade en ATK freeraider-bindning jag kört med sedan i fjol och kombon funkar utmärkt.

Tack för input!

Tillbaka
Topp