dubbelvolter

cardon-boyster

Ny medlem
dubbelvolter
Jag tyckte att jag hade ett par intressenta frågor som jag kom att tänka på när jag läste om jon, lotfi och
dubbelvolter. Ingen tog upp tråden som jag lade ut under artikeln, så jag testar här också.

Vad har ni för tankar när det gäller utveckling, storleken på hopp, säkerhet/skador, akrobatik kontra skidåkning
osv. 70-talets hot-dog/freestyle-åkare förvandlades från skäggiga, frihetsälskande, skidåkare till
verklighetsfrånvända skidakrobater som snackar världskuppspoäng och dopade kineser. Kommer vår tids
newschool/freestyle att gå samma öde till mötes? Vad är bra och dåligt med det? Är trippelvolten nästa steg?

dubbelvolter
Jag tycker det är lite allas ansvar att se till att det inte blir så men man får ju samtidigt inte stoppa utvecklingen man får ha nån sorts bra balans där.

dubbelvolter
det var väl inte speciellt mycket skillnad när mer snurrar och corkar kom in i bilden så det löser sig säkert. när det dragits switch 14 kan det lika gärna dras dubbla flippar.

dubbelvolter
För det första blir det inte snyggare med fler snurrar, och vad är det då för mening med det? Det ser bara jobbigt ut, till skillnad från slappa snurrar med färre varv (upp till 1080), som ser jäkligt sköna och avslappnade ut.
För det andra så kommer dubbelt så många åkare bryta nacken osv., om alla börjar gå in med dubbelflippar. Samma sak gäller även där iof., det blir inte snyggare, bara farligare...
Utvecklingen i sporten går ju mot att man börjar lära sig att göra alla trick överallt, och inte bara i perfekta förhållandet. Stilen blir ju också bättre, alltså behöver man inte fler snurrar...

dubbelvolter
tror att det inte kommer att bli så det är väl mest stisen som räknas nu.. men det finns vissa skid åkare som Charles Gagnier som kör spin to win, så det kan ju säkert börja med sjuka flippar och grymt stora snurrar.

dubbelvolter
hak, vill påstå att det inte alls har med hur mycket man snurrar/flippar utan helt beroende på stilen. en 720 kan vara fulare än en 1440 och vice versa. Sedan flyttas ju gränsen en massa. för några år sedan var 1080 rätt sanslöst. Idag ses det som ett vardagligt trick, och 1440 har idag blivit sanslöst. Om några år kommer gränsen att ligga ännu högre. 1440 kanske blir ett "randomtrick" bara...

dubbelvolter
jag tycker inte att sporten ska utvecklas nå mer fast det e ju omöjligt.
för som sagt det kommer bli mer å mer skador..
för mig som är dåligt är det coolt när någon gör en 720 typ.
fast om 5 år är det ingetspeliett om en 9 åring drar dubble d-spin 1080..

dubbelvolter
Hak: säg inte att dubbelvolter inte kommer vara lika snyggt, när du inte ens har sett en snygg sådan. Mike Wilsons wilson-flip t ex är ganska ful, mest pga av att han bara kryper ihop o gör allt för att komma runt. Men skulle han sätta handen på tailen o tweaka skulle jag iaf komma i brallan...

dubbelvolter
jag tror att dethär jon olsson har dragit igång är jävligt bra för sportens utveckling... vem kunde föreställa sej en dubble flatspin 540 för 5 år sedan? jag tror inte att någon ens vågade tänka på de.. men juh mer spoten utvecklas juh bättre kommer standarden på åkarna att bli.. därmed kommer chansen att skada sej bli större:( tyvär.. men man bestämmer juh själv om man vill göra dubbel flippar å 1440 själv..
angående tripple volter..
detta kommer säkert vara gjort på skidor om 2 år men nu låter det juh sanslöst..
standarden höjs juh så jag vill inte föreställa mej vilka trick man kommer dra om 10 år.. typ tripple mctwist 1800 eller nått..

dubbelvolter
Söm svar på din direkta fråga. New schoolskidåkning är numera lika mycket överklassport som käppåkning! Och lika mycket underground som innebandy. Och snart lika tillrättalagt som vilken knattefotbollscup som helst.

dubbelvolter
men samtidigt så kan ju itne människokroppen klara av vad som helst. så det lär ju inte bli hur utvecklat som helst!

dubbelvolter
med step ups så kan man få ton med flygtid så framtidens hopp lär bli step ups. alltså kan man nästan utveckla hur långt sm helst. eller så länge man kan få nog med fart till hoppen så kan sporten utvecklas,...

dubbelvolter
Jag tycker det är helt underbart då det öppnar upp tävlingarna så mycket mer! Man blir så jävla trött av o se 10 stycken switch 1080 i rad som har varit trenden i typ 2 år nu.....Länge leve utvecklingen! Så länge landningarna håller en hög standard vad det gäller längd, lutning och preparering så tycker jag det är fritt fram o bygga stort! De landningar som man ser här i usa är ju dubbelt så långa mot vad som brukar byggas i sverige till exempel.

dubbelvolter
Viktor: Det är inte så många som har så fin stil på sina snurrar över 1080, i alla fall inte på 1440s, om man jämför med under 1080. Det tycker i alla fall inte jag. Om alla skulle släppa snurrhypen lite och koncentrera sig på att verkligen sätta det de redan kan med känsla, så skulle det bli både säkrare ur skadesynpunkt, och snyggare att titta på. Men det är nog ganska olika om man gillar

Andreas: Hehe, du har rätt. Men det tar säkert ett tag innan det händer, plus att många kommer att skada sig när de tränar på det... Det behövs ju säkert en hel del höjd för att ha tid med att slänga på en grab.

dubbelvolter
Olssons dubbelvolt var rikitgt grym, han körde ju den med japan också. Dubbel cork 1440 på JOI-kvalet tyckte inte jag var så speciallt snygg, kändes nästan som ett freestyle trick.

dubbelvolter
Snart blir jibbning som simhopp lika akrobatiskt och överdrivet, wilsonflippen och andra dubbla volter är ok om
man gör det med stil. Jag anser att man ska satsa mera på stilen och grbbarna än att spinna så mycket man
kan.

Tillbaka
Topp