Duckstance?

enslow

Ny medlem
Duckstance?
Vilka nackdelar finns det med duckstance?

Jag har förstått dom teoretiska fördelarna samt pratat men några styrketränings nördar jag jobbar med.
Dom säger att dom alltid står duck när dom tränar benböj för att avlasta sina knän samt att dom blir starkare då.

Men jag undrar om det bara finns fördelar.
Åker tex alla alpinåkare,park,puder med duck om man ser till eliten.

Grejen är den att jag åker mest pist men skall köpa ett par bredare skidor.

Och jag har bra kontakter på Dynastars skidor, funderar på Mytic eller pro rider.
Jag skulle få riktigt bra pris lovar min kontakt och om jag väljer fjolårs modellen lovar han under halva priset.
Han tycker däremot att jag skall välja årets modell då han påstår att dom är mycket förbättrad.

Vad tror ni?

Enslow

Senast ändrad:
Duckstance?
"Åker tex alla alpinåkare,park,puder med duck om man ser till eliten."

Långt ifrån alla åker med duck, det är en smak sak och det är inte säkert att du gillar det.

Jag själv har aldrig provat men skulle gärna prova om jag fick chansen. Men jag skulle nog inte montera det utan att först ha provat.

Sen är inte pro rider eller mythic särskilt breda skidor och jag undrar hur mycket fuck du kan få in på de skidorna...

Du får se till att vänta på svar från de riktiga duck-kännarna, hasse, Monis, hendryx osv för att få en bättre bild.

kan även skriva att det finns ganska många trådar om duck, såö och du skall finna svar.

//teo

Senast ändrad:
Duckstance?
Tack för ditt svar man jag visste inte att det berodde på skidorna om man får in mycket fuck.

Givetvis har jag sökt genon detta forum om duck men är orolig att det inte passar mig.

Jag kommer givetvis att försöka hyra ett par skidor med duck innan någon får borra i mina nya skidor.

Undrade bara om tex Mario Matt,Byggmark,Jon Ohlsson,PK Hunder,Jamie Pierre osv åker duck.

Senast ändrad:
Duckstance?
En tanke som aldrig slagit mig förut är att även folk som åker i parken skulle åka som en anka.

Borde ju inte färsämra baklängesåkning egentligen. Samt att man får ju lite hjälp mid grabs som mute etc.. Men är det egentligen några park pros som kör duck stance?

Är också nyfiken på att prova på. Kan man alltså hyra med duck stance???

Duckstance?
Ingen aning men man kan ju alltid fråga.

Helst av allt skulle jag vilja köpa ett par Hendryx Woodo Child men då ryker nog sonens nya pjäxor och då blir det krig hemma.

Duckstance?
Du vill alltså sälja sonens pjäxor för att ha råd med dyrare skidor till dig?
Sjyst! :D

Men ingen har väl missat Hendryx duckstance hype så det tåget kanske vore nåt...

Duckstance?
Ett problem men duckstance på vanliga skidor som är gjorda för vanlig montering är att bindningens skruvar hamnar utanför förstärkningen och lättare slits loss. OM nu blir så att bindningen monteras utanför en förstärkning vill säga... Det var det Hendryx svamlade om iaf när han skulle montera mina...

Har för mig att Hendryx har testskidor med duck... Kolla med Henrik!

Angående switchåkning; Jag är ingen större talang på parkåkning eller switch, men jag märker ingen större skillnad mellan vanlig montering eller duck i switch!

Många alpina åkare kör faktiskt med duck. Det finns nämligen racepjäxor som är byggda duck!

Angående årets modell och förra årets Dynastar pro rider. The word on the street är att de mjukat upp den och kanske ändrat geometriskt också?

Allmänt om duckstance är att det skonar knän, man får mer kraft och det känns mer naturligt! T.ex. blir det lättare att åka på fetare skidor, de känns snabbare från kant till kant osv. Mina Hendryx har måtten 146-104-141 och de känns rappare från kant till kant än vanliga pistskidor! Om det beror duckstancen vet jag inte exakt eftersom jag inte testat mina skidor utan duck. Men skidor som är smalare, ca 100mm, känns bra mycket mer under fötterna med vanlig montering. Men det är min uppfatting!

Duckstance?
Monis sa:
Ett problem men duckstance på vanliga skidor som är gjorda för vanlig montering är att bindningens skruvar hamnar utanför förstärkningen och lättare slits loss. OM nu blir så att bindningen monteras utanför en förstärkning vill säga... Det var det Hendryx svamlade om iaf när han skulle montera mina...
Så hur vet man om vilka skidor som är förstärkta och var? Funderar på att montera ett par Rossignol Steeze i duck..för att eventuellt få lite mera fuck. Vet om att B-squad har en monterings zon men har inte hört att dom ska ha det?
Mer duck=mer fuck!?

Duckstance?
Funderar också på lite anka till vintern.. Undrar dock hur det att tura med? Och att välja rätt gradtal verkar vara lite lotteri?

Duckstance?
PNyberg sa:
Monis sa:
Så hur vet man om vilka skidor som är förstärkta och var? Funderar på att montera ett par Rossignol Steeze i duck..för att eventuellt få lite mera fuck. Vet om att B-squad har en monterings zon men har inte hört att dom ska ha det?
Mer duck=mer fuck!?
Fråga rossignol, jag har ingen aning!

Duckstance?
Kör på känsla eller på ett sätt som är lätt att montera ;) Så gör jag och det funkar kanon...

Nä men de flesta skidorna har inte förstärknings zoner. Ev. annat träkärna under foten. Men med Epoxi så funkar det iaf.

Tura med Duck vet jag inte. Eller jag turar inte. Heliskiing eller liftburen åkning. Tura är för mesar ;) Det borde fungera. Rätt grad antal är bara du som kan bestämma. Jag har relativt stor vinkel på ett par skidor och lite mindre på andra..

//H

Duckstance?
Jarle sa:
Funderar också på lite anka till vintern.. Undrar dock hur det att tura med? Och att välja rätt gradtal verkar vara lite lotteri?
Det går nog, hur bekvämt det blir är väll en annan femma =P Har själv funderat ett tag på om jag skulle klämma fast ett par Trekkers alt. montera Duke...
Vinkeln är inte så svårt att luska fram... Det är bara se hur den naturliga vinkeln är på just dina fötter =) Men montera inte för mycket, det är rätt jobbigt att åka då. Åkte nämligen på de första skidorna som Henrik monterade duck, och han maxade ut allt vad han hade och midjan var 118 så han fick till rätt bred vinkel. Hur som helst är för mycket ducstance jobbigt. Men se på hur du står vanligtvis!

Duckstance?
Hehe Monis, jag står sjukt mycket duck vanligt och så breda skidor har jag inte tänkt att ha ;) Tänkte lite mer medioker vinkel, lite halvduck om man nu vill kalla det så, ungefär så som det blir med ankpjäxor, ev lite till.

Trekkers is the shiet!

Duckstance?
Jarle sa:
Om du har ett par dukes eller liknande bindning löst så-...montera duck på en träplanka och känn hur det känns att knata med dom...kanske låter dumt men det är ju ett sätt att prova iaf.

Duckstance?
PNyberg sa:
Jarle sa:
Om du har ett par dukes eller liknande bindning löst så-...montera duck på en träplanka och känn hur det känns att knata med dom...kanske låter dumt men det är ju ett sätt att prova iaf.
Inga dukes, de ska kricke ha.. men jag har nog ett par gamla bindningar någonstans att trycka trekkers i...
Bra idé f.ö.!

Duckstance?
enslow sa:
Tack för ditt svar man jag visste inte att det berodde på skidorna om man får in mycket fuck.
Antar att du menar DUCK.. Men det säger sig väl sig självt att man får in mer duck på ett par bredare skidor. Om inte: rita en skida uppifrån, sedan en bredare skida uppifrån, rita sedan dit en bindning på den smala skidan i duckstance och en på den bredare skidan. Då ser man ju att man får "plats" med mer duck på en bred skida.

Sedan har jag ingen som helst aning om det är skönt/bättre med duck än utan.
Blessings

Duckstance?
Frågorna var
1 vilka nackdelar är det med duckstance

2 Vilka elitåkare och åkstilar åker med duckstance

3 Vilka Dynastar skidor skall jag köpa fjolårets eller årets

Duckstance?
Nackdelar har jag inte kommit fram till än. Kört duck i tre år snart.

Åkstilar? Off-pist och pist vet jag iaf.

Årets Pro Legend är grymma. Ny skida jämfört med förra årets

//H

Duckstance?
Tack Hasse.

Nu har jag beställt årets modell av Legend Pro Rider.

Bindningarna kommer jag att låta något proffs montera senare.

Jag har fått ett erbjudande att provåka Hendryx Purple Haze med 6 grader duck av SLarsson.
Så efter det får jag se om det blir duck eller inte.

Tillbaka
Topp