Dynafit 14/16 eller Kingpin 13 och till vilken skida

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Har lite funderingar på att jag skaffa en turbindning till ett par av mina skidor. Mest för skojs skull och för att kanske prova på nån gång.
Har haft Duke och den är egentligen fullt tillräcklig för mig. Men då de säljer ut Beast 14 och 16 till helt ok priser nu så känns det som ett alternativ till Duke/Baron.
Det största frågetecknet är om det kommer bli stor skillnad i stabilitet jämfört med rambindningar?
Känns som det kanske bara är Kingpin som klarar av att mäta sig med Duke/Baron i stabilitet? Eller är Beasten lika stabil som Kingpin?

Min andra fråga, vilka skidor tror ni skulle passa bäst för någon kortare topptur, Atris eller Anima?

Hade beast 14 som bindning föra året, till min anima 194.

Sjukt nöjd. Bara att köra på som vanligt för mej. Löste ut endast när den skulle. Eller vid dåligt slängda butters (löste det där med butters. Genom att ful låsa tådelen ett hack).

Har tyvärr inte hunnit åkt så mycket på kingpinen. Men skulle säga den har samma känsla som när man trampar ner i Markers f12 tour eller squire lite plastig.

Vart en del turer i Kanada med det setupet. Plus nån enstaka i Sverige/Norge.
Skulle säga animan blir rätt så jäkla för bred i svenska förhållande. När man ska gå på skrå upp. Jobbigt å hålla fast kanten på kompakt snö

Tänkte också att Animan kan bli lite bred på skrå. Får kanske bli på Atrisen då fast det känns som Animan är den man vill ha nerför när man turar. Men konstruktionen på tecbindningar kanske inte heller är gjord för breda skidor?
Om jag köper Beast med 120 mm stopper så borde de väl funka även på Atris?

När det kommer hur pass bre skida.
Känns det snarare som det är pjäxan som ger sej innan tecbindningen. Med bindningen så menar jag bindningar som är lite bitigare
(beast, kingpin, radical 2.0, tecon).

Tror att 120stoppers borde funka. Kanske inte helt 100 passform..

Jag kör Beast 14 med Tecnica Cochise 130 (från förra vintern) och upplever inga som helst problem. Beasten känns riktigt bra i åkning. Den har inte tjuvsläppt en enda gång på en vinter samtidigt som den har släppt de gånger den borde ha gjort det. Det enda som stör är behovet av en extra bygel på pjäxorna och att den inledningsvis var väldigt trög att växla mellan åk och gåläge. Efter lite inslitning är det inget problem längre. Sen tog det några dagar innan jag vande mig vid mekanokänslan... Beasten är ett riktigt ingenjörsbygge utan tanke på utseende.

Det är ingen bindning jag hade varit nöjd med om jag hade betalat 6000kr för den som den kostade från början, men för betydligt behagligare 2500kr som den kostar nu är det ett helt ok val så länge man accepterar pjäxbygeln. Jag gör inga flerdagarsturer, men för min typ av åkning som man kalla lite "cross-terrain" och puderaccess upplever jag Beasten som en klar uppdatering mot Duke/Baron på uppvägen framförallt. Och jag gillar den låga ståhöjden, direktkontakten med underlaget och den lätta, smidiga känslan på vägen ner.

Senast ändrad:
MnO sa:
Jag kör Beast 14 med Tecnica Cochise 130 (från förra vintern) och upplever inga som helst problem. Beasten känns riktigt bra i åkning. Den har inte tjuvsläppt en enda gång på en vinter samtidigt som den har släppt de gånger den borde ha gjort det. Det enda som stör är behovet av en extra bygel på pjäxorna och att den inledningsvis var väldigt trög att växla mellan åk och gåläge. Det tar en stund att vänja sig vid mekanokänslan. Efter lite inslitning är det inget problem längre. Det är ingen bindning jag hade varit nöjd med om jag hade betalat 6000kr för den som den kostade från början, men för betydligt behagligare 2500kr som den kostar nu är det ett helt ok val så länge man accepterar pjäxbygeln.
Ok, mina pjäxor är modell 15/16 och tecsulorna köpte jag begagnade (men så gott som oanvända) tror de är ytterligare 1-2 år äldre (13/14 eller 14/15) Förra vintern kom väl Cochisen i en ny modell med annorlunda sulor.
De verkar dock ha gjort en ändringav inserten på den gamla modellen nån gång under 2013, djupare hål bl.a. så det är ju möjligt att mina är de uppdaterade. Men de uppdaterade skall vara svarta och mina är vita/gula vilket i och för sig kan bero på att de inte är köpta lösa utan satt på pjäxan från början.
Har du möjlighet att mäta med skjutmått hur djupa hålen är i dina?

Senast ändrad:
RWD sa:
Det kan jag göra. Pga flytt har jag pjäxorna på tillfällig förvaring hos mina föräldrar, men jag ska nog förbi där nån gång framöver. Återkommer i frågan.

Jag har åkt rätt så mycket på Beast 16, och har varit nöjd i stort sett hela tiden. Jag har haft dem på Opinion 118 och Opinion 108. I puderrikt Kanada så var Opinion 118 med Beast 16 riktigt riktigt bra. Vi gjorde kanske 20 turer och fick bra åkning varje gång. Den är absolut tyngre än Beast 14, Kingpin och Radical 2.0, och definitivt krångligare. Den stora skillnaden är ju tådelen, och om den finns det hel drös olika åsikter. I Amerikansk skidmedia och på forum etc, så utpekas tådelen som det revolutionerande och avgörande i Beasten, och jag har läst ett flertal texter där Beast 14 därför klassas som totalt onödig. Jag och mr Byberg har haft en del diskussioner om detta, och kommit fram till att det nog är tvärtom. Beast 16 är häftig och en rejäl ingenjörsuppvisning, men Beast 14 är mer användbar, lättare, och passar fler åkare. Häldelen är komplicerad och det tar lite innötning innan växlingarna mellan gå och åkläge funkar smidigt. Mina häldelar, och även hälarna på mina pjäxor, blev slitna så att det började glappa lite grann om de inte var inställda perfekt. Just att ställa in förspänning exakt är, skulle jag vilja hävda, viktigare på Beast, och även på nya Radical, än på vanliga alpinbiningar. Felmarginalen är alltså mindre.

Jag sålde mina Beast till förmån för Radical, för att jag turar mer och mer och vill ha lättare och smidigare utrustning. Att man behöver stålbygeln till Beast är ju också en klar nackdel. Men jag har nästan ändrat mig lite grann, och funderar på att köpa ett par Beast 14 medan de är så billiga och finns kvar, mest för att ha liksom.

Vilken binding du än köper, sätt dom på Atrisen. Har du pjuck som funkar, och som du trivs i, så finns det ingen anledning att köpa en rambindning. Det finns det iofs knappt annars heller. Angående stabiliteten, så är Beast stabilare än Duke/Baron, både i gåläge och åkläge.

Förbered dig på att inte bara prova någon gång, utan att göra det till en stor del av din skidåkning.

MnO sa:
RWD sa:
Det kan jag göra. Pga flytt har jag pjäxorna på tillfällig förvaring hos mina föräldrar, men jag ska nog förbi där nån gång framöver. Återkommer i frågan.
Sulorna är tillverkade 2012. Mailade Tecnica och frågade om det har kommit någon uppgraderad variant efter det.
Djupet var c:a 3mm mätt vinkelrätt mot ytan. Diameter 5,1. Kan maila bild.
Ser ut som att det går att borra hålet djupare om det skull behövas.

Senast ändrad:
RWD sa:
NEJ, det går inte. Börja inte med något felmeck när det gäller dynafit-inserts. Det är som gjort för att misslyckas. Hur du än gör så kommer du inte att skapa ett hål exakt så som det ska se ut utan istället införa ytterligare en variabel till utlösning villkoren för bindningen.

Om jag kommer ihåg rätt så ligger ett par tech-sulor till Cochisen på ca 500 spänn. För den pengen tycker iallafall jag inte det är värt att riskera ett knä eller värre.

Sidenote: Jag har slitit ut ett par tech-sulor till cochisen så till den milda grad att jag kunde stå iknäppt i bindningarna och med lätthet skapa ett glapp vid piggarna. Dock så syntes det ingen skillnad alls på pjäxan. Som en sista lösning så provades ett par nya tech-sulor och direkt var glappet helt borta.

Piglet55 sa:
RWD sa:
NEJ, det går inte. Börja inte med något felmeck när det gäller dynafit-inserts. Det är som gjort för att misslyckas. Hur du än gör så kommer du inte att skapa ett hål exakt så som det ska se ut utan istället införa ytterligare en variabel till utlösning villkoren för bindningen.

Om jag kommer ihåg rätt så ligger ett par tech-sulor till Cochisen på ca 500 spänn. För den pengen tycker iallafall jag inte det är värt att riskera ett knä eller värre.

Sidenote: Jag har slitit ut ett par tech-sulor till cochisen så till den milda grad att jag kunde stå iknäppt i bindningarna och med lätthet skapa ett glapp vid piggarna. Dock så syntes det ingen skillnad alls på pjäxan. Som en sista lösning så provades ett par nya tech-sulor och direkt var glappet helt borta.
Nya techsuler ligger tyvärr på närmare 900kr.
Eller var har du hittat dem för 500kr?
Bestämmer jag mig för att köpa nya så är det ju bara om de jag har inte sitter bra i de bindningar jag ev köper.
Kingpin kanske funkar bättre, men då får det kanske bli ett par begagnade.
Skulle sulorna inte funka så kan man ju lika gärna testa ett modifiera dem. Tänkte inte ändra diameter eller nåt på hålen har bra utrustning på jobbet för att borra. Men det gör jag bara som sista utväg i så fall.
Har du testat Kingpin eller nån annan bindning än Dynafit till Cochisen som fungerar bättre?

Senast ändrad:
RWD sa:
Piglet55 sa:
RWD sa:

Nya techsuler ligger tyvärr på närmare 900kr.
Eller var har du hittat dem för 500kr?
Bestämmer jag mig för att köpa nya så är det ju bara om de jag har inte sitter bra i de bindningar jag ev köper.
Kingpin kanske funkar bättre, men då får det kanske bli ett par begagnade.
Skulle sulorna inte funka så kan man ju lika gärna testa ett modifiera dem. Tänkte inte ändra diameter eller nåt på hålen har bra utrustning på jobbet för att borra. Men det gör jag bara som sista utväg i så fall.
Har du testat Kingpin eller nån annan bindning än Dynafit till Cochisen som fungerar bättre?
Jag kör både Kingpin och Dynafit Radical + Speed i mina cochise och det funkar fint.

Det var de vita sulorna jag nötte ut. Kör nu svarta sen något år tillbaka.

Köpte dem på Åre skidsport och vill som sagt minnas att dom låg runt 500 men kan ha fel i det avseendet.

Så, nu har jag fått tag i nya techsulor, de svarta. Hittade för 650kr inkl frakt på Alpint.

Tillbaka
Topp