LawndartGustav
Aktiv medlem
Dynafit bidningar FRÅGOR
Goda tankar frånherrgard sa:Mja, nu tycker jag nog du överdriver lite. Det är säkerligen fler som skruvar sina P18 för hårt eller kör för mesigt för att slå igenom förspänningen och drar knäna vid småvurpor… Allt handlar om att känna sin utrustning och ens åkförmåga. Väljer man techbindningar har man redan där lagt fokus på en hel del turande och det är just därför man vill ha en techbindning. Den ska vara lätt och skön att gå med. Det blir ju trots allt många fler timmar uppåt än nedåt. Att dynafit och andra nu lägger lite energi på att få till elastisitet i bindningen så den kan flexa lite innan den löser ut är ju bara ett plus. Ska man mest åka isig pist i Åre väljer man inte en techbindning. Det är varken skönt (väldigt stumt), praktiskt (mer fiddlande) eller säkert (tvärbroms på skrovlig is). Hoji är smidig som en katt, väger 65kg, kör styva skidor och åker väl bara puder, men har ändå bindningarna ställda på din 13. Han har rätt många timmar på skidor och med sin utrustning och har antagligen rätt bra koll på vad som funkar och vad som inte gör det.kappakomplett sa:Har nu läst ovanstående liksom lite gamla trådar om det här med tjuvutlösning på tech-bindingar. Inser att jag haft tur (sluppit riktiga krascher som det rapporterats om här på freeride) och att det inte är något för mig som allroundbinding. Att Hoji och många skidalpinister använder dynafit eller andra tech-bindningar är en gåta för mig. Undrar hur många olyckor som dynafitbindningar orsakat? Det står knappast på deras hemsida och det är förstås alltid svårt att föra i bevis. Det finns alltid möjlighet till resonemang om att bindingen inte varit rätt inställd, att det har varit snö ivägen, att de har varit felmonterade etc.
Man ser ju för övrigt med blotta ögat att iden med de där små piggarna är en historisk tillfällighet som hamnat kvar under tidens gång.
@herrgard!
Jag tror inte techbindningar orsakar speciellt många olyckor/skador alls faktiskt. Av den enkla anledningen att de som skadar sig ofta antingen inte är så duktiga skidåkare eller är skidåkare som hoppar och på andra sätt tar större risker. Överlag kan nog de som åker på techbindngar åka skidor men jag tycker mig se många som åker väldigt lugnt också, då minskar skaderisken avsevärt om vi nästan tar bort högenergivåld.
Att folk skadar sig pga av felanvändning går ju inte att frångå men om man löser tidigt ramlar man, om en p18 inte löser går ett knä eller ben.
Oavsett så är inte techbindningar gjorda för att åka pist men visst går det. Jag kör numera Beast 16 som enda bindning på resa men jag har fortfarande sth16 på mina smalare "åreskidor", det skulle aldrig falla mig in att åka tech en tidig morgon i 8an. Sen gör ju vissa det ändå men kolla på hur de åker, är inga skärande svängar i hög fart direkt.
Sen ska man ju också skilja på Radical 2.0 (som har lite förspänning), Beast 14 och 16 och Kingpin jämfört med andra techbindningar (känner ingen som åkt vipec). Dessa bindningar har bättre stabilitet än tidigare techbindningar pga retention, förspänning osv, dock på olika sätt.
I min mening är frame-bindningar som duke, guardian osv en förgången bindning jag inte längre ser användningsområdet till, eller fine om man köper en skida och tänker att man någon gång ska börja tura så visst kan det väl vara en ok kompromiss men köp då för guds skull också stighudar, annars blir det ju väldigt svårt
Jag litar 100% till mina Beast även i slagig snö och pist. Jag kommer ihåg senaste gången jag gick med duke, det är en sak jag aldrig kommer glömma, det var helt enkelt hemskt om man normalt går med techbindningar.
@kappakomplett är det inte smartare att se till att lära sig använda en bindning rätt och använda den för sitt användningsområde än att avfärda den? Är ju ditt val dock...
Senast ändrad: