Dynastar Legend Pro Rider 115 - Något att ha?

mtbkr

Medlem
Hej,

Har letat recensioner av Dynastar Legend Pro Rider 115 men har inte hittat allt för mycket.

Är det någon här på forumet som har spenderat någon tid på dessa skidor?

Vore tacksam för era synpunkter.

Jag var med i det testet om JL76 "letade" fram åt dig.

Jag diggade LP115 men tyckte att den kunde kommit i en längre längd än 184. En 194a hade vart perfekt och antagligen fått en del Dynastar fans att gilla skidan bättre. Just nu finns det ju bara en riktig Dynastarskida..och det är LP105.

För övrigt så tyckte jag att tailen på 184an var alldeles för kort och de behöver en lite mer progressiv montering än den som rekommenderas nu. Nu är jag 187cm lång och väger ca 80kg så är man mindre än mig så har man ett par riktigt fina skidor i LP115 184!
Om du vill ha en liknande skida fast med lite mer längd så finns bla. Moment Jaguar Shark, Volkl Katana, ev. Salomon El Dictator och Faction Thirteen.

Jag har kört de flesta utav skidorna i Dynastars sortiment. Och gillar man typiska Dynastar skidor som tidigare LP100 och LP XXL så är LP115 något helt annorlunda. Inte alls den solida, stabila och styva Dynastar känsla man annars är van vid.
Jag upplever mer LP115 som väldigt lättkörd, mjuk och bra flyt i toppen men i min smak för mjuk, ostabil i högre farter och en för kort bakskida som sagts här ovan. Dock ska det inte sägas att det inte kan vara en bra skida för dig. Beror helt enkelt på vad du ska ha den till och vad du förväntar dig av den. Men den går iaf inte att jämföra eller sammanlikna med Dynastars övriga freeride sortiment.
Har du kört någon utav de tidigare skidorna i LP serien?
Tyckte själv att det ifjol var ganska lustigt när det i sortimentet plötsligt blev ett glapp mellan Sultan 94 och LP115 vilket nu i år har ordnats till med nya LP105. Har själv kört LP XXL nu i många år men LP105 blir skidan som kommer att få ersätta XXL:n i år för min del.

Jag testade denna skida när den kom 10/11. Jag måste säga att jag inte alls tyckte om denna skida. Jag är 197 lång och väger 90. Som du förstår med en gång är skidan del för kort för mig men jag fann den fruktansvärt mjuk. Om jag ska vara helt ärlig får du leta länge och hårt för att hitta något mjukare än LP 115.

PNyberg sa:

Om du vill ha en liknande skida fast med lite mer längd så finns bla. Moment Jaguar Shark, Volkl Katana, ev. Salomon El Dictator och Faction Thirteen.
Därför måste jag säga att jag inte alls förstår jämförelsen mellan LP115 och Katanan samt Dictator (de andra två har jag inte kört eller klämt på)

Mitt tipps till dig för LP115. Gå inte och köp den innan du har testat den. Oavsett hur bra priset är!! Denna skida måste man själv gilla och kan inte ta den baserat på andras erfarenheter.

Gazza1 sa:
Jag testade denna skida när den kom 10/11. Jag måste säga att jag inte alls tyckte om denna skida. Jag är 197 lång och väger 90. Som du förstår med en gång är skidan del för kort för mig men jag fann den fruktansvärt mjuk. Om jag ska vara helt ärlig får du leta länge och hårt för att hitta något mjukare än LP 115.

PNyberg sa:

Därför måste jag säga att jag inte alls förstår jämförelsen mellan LP115 och Katanan samt Dictator (de andra två har jag inte kört eller klämt på)

Mitt tipps till dig för LP115. Gå inte och köp den innan du har testat den. Oavsett hur bra priset är!! Denna skida måste man själv gilla och kan inte ta den baserat på andras erfarenheter.
Kanske var lite snett ATT jämföra med lårskada o ed, men min tanke var att ts ville ha en directional charger och hoppades väl ATT lp115 hade varit, för honom, ett billigt alternativ.
Men sant, lp115 och ED är väldigt olika skidor.

PNyberg sa:
Gazza1 sa:

PNyberg sa:

Kanske var lite snett ATT jämföra med lårskada o ed, men min tanke var att ts ville ha en directional charger och hoppades väl ATT lp115 hade varit, för honom, ett billigt alternativ.
Men sant, lp115 och ED är väldigt olika skidor.
Om det nu är en directional charger som han vill ha och även hålla sig endast till Dynastar så är det ju bara LP105 eller BD som gäller. Finns dessutom i längre längder. Glöm LP115 för detta ändamålet.

mtbkr sa:
Tack för hjälpen. Då har jag lite mer kött på benen.
Så vad kom du fram till? Var så svårt att säga om du skulle tycka om skidan eller inte då vi inte fått veta ngt om dig....vikt osv.

Men ja...det var väl så lite så :)

PNyberg sa:
mtbkr sa:
Tack för hjälpen. Då har jag lite mer kött på benen.
Så vad kom du fram till? Var så svårt att säga om du skulle tycka om skidan eller inte då vi inte fått veta ngt om dig....vikt osv.

Men ja...det var väl så lite så :)
Trots rätt så svala recensioner här så bestämde jag mig för att ge dom en chans. Folk verkar ha väldigt blandade intryck av dom. På backcountry.com fick dom bra recensioner, evo lite sämre och här... Vet inte om det är frågan om var dom är testade eller av vem.

Hur som helst fick dom så billigt så jag kunde inte låta bli. Dom kommer gå här i Whistler där jag bor och vi får se hur dom platsar i min quiver som består, just för stunden, av ett par Prophet 90's, ett par Gotama's och ett par Megawatt's.

Nu är det bara snön som saknas men vi får hoppas att det blir tre superår i rad. Och dom som säger sig veta menar att vi ska få ett till La nina-år.

Jag kan återkomma med hur jag upplever LPR 115 när jag kört in mig på dom.

Tillbaka
Topp