Dynastarbindningar!

Tornkvist

Medlem
Dynastarbindningar!
Hej! Jag funderar på att köpa ett par skidor på sport-conrad och där finns lite olika bindingar som alternativ. Jag har läst här på freeride att Dynastarbindingarna är väldigt bra så jag tror jag kör på sådana. Men jag undrar vad skillnaden mellan Dynastar PX 12 TI Jib Wide black 07/08 och Dynastar PX 12 Lifter Legend 08/09 är? Någon som vet?

Jag kör offpist så ofta jag kan och så ofta tillfälle ges, men annars kör jag mest pist. Händer ibland att jag tar någon tur till parken och kör på lite småhopp etc. Tror ni dessa bindingar passar bra till mig? Är ca 185 lång och väger runt 80. Brukar iaf köra ganska snabbt och aggresivt i pisten.

Dynastarbindningar!
Lifter -> En platta mellan bindning och skida så du kommer upp lite. Sägs bra för carving? Pist? Puh.
Wide -> Säger sig själv, va?
Breda skidor så är ju widen mest anpassningsbar. Jag gillar inte liftern, så jag skulle ta JWBn vilken dag som helst.

Snabbt, aggresivt, offpist då och då och lite park. Samt 185 och 80kg. Då skulle jag kolla på lite kralligare. Åtminstone 14DIN?

Dynastarbindningarna är Look bindnigar föresten..

Dynastarbindningar!
Skillnaden dem emellan är att "lifter" innebär en liten höjning.. Om de så heter jib/legend/pizzakartong gör ingen skillnad, de är ändå bara ett par vanliga Look PX12... Wide står för bredare stoppers...

12 blir med största sannolikhet för klent om du väger 80 kg och kör hårt.

EDIT oscarius hann före

Senast ändrad:
Dynastarbindningar!
lägg till 20 euro så får du 14 bindningen från ross istället, same shit men bättre... såg att det inte fanns dynastar 14 där nämligen.. har kört på looks (dynastar/ross) 12 bindning på ett par skidor och det funkade inte alls, bindningen gick sönder överallt och flyttade sig i längsled... möjligtvis ett dåligt exemplar men köper aldrig sådan igen.

däremot har jag kört 14 bindningen på flertalet skidor och haft raka motsatsen till upplevelse, första paret skidorna med sådana har hängt med i 6 hela säsonger och fått utstå all typ av misshandel och känns fortfarande tryggare än t.ex. de nya marker 14 jag körde på i vintras... kommer själv köpa 2 par nya skidor i år å sätter då ross 14 på ena och ross 18 på de andra som du får för ytterligare 20 euro från s-c..

Dynastarbindningar!
Calleballee sa:
dynastar , look oh Rossignol bindningarna skit ! köp de nya marker griffon, jester eller salomon.
nedu calleballe. har kört ross och look i 4 säsonger nu och har aldrig haft problem med mina.
kört ross axial 140 och look px 14

Dynastarbindningar!
"Åtminstone 14DIN" Vad betyder DIN? Innan har jag kört på Fischer 12 railflex, vilket jag tycker funkat rätt bra. Borde jag köra på 14 ändå? Vilken av 14 bindningarna är bäst/mest prisvärd? Skidorna det lutar åt mest är Salomon Lord om det spelar någon roll.

Dynastarbindningar!
Skulle ha lagt till några euro till ett par Ross 14 eller 18. En bindning funkar som bäst när den är inställd ungefär på mitten av bindingens Din intervall.

Dynastarbindningar!
ekdahl sa:
Calleballee sa:
dynastar , look oh Rossignol bindningarna skit ! köp de nya marker griffon, jester eller salomon.
nedu calleballe. har kört ross och look i 4 säsonger nu och har aldrig haft problem med mina.
Då skule jag vilja säga att du är en av de lyckligt lottade som inte haft problem med dom. Mina började glappa som attan efter 100dagar iaf.

Dynastarbindningar!
Men sånna generaliseringar kan vi inte dra.
Mina Look px14 glappar. Mina duke har också börjat glappa till den grad att de nu ska lämnas in. Har också ett par SH12 eller vad de nu heter av salomon som är helt snedknullade vid det här laget.
Sluta generalisera så jävla mycket, calleballe.

Dynastarbindningar!
Mina Look px14 glappar. Mina duke har också börjat glappa till den grad att de nu ska lämnas in. Har också ett par SH12 eller vad de nu heter av salomon som är helt snedknullade vid det här laget.

Dynastarbindningar!
oscarius sa:
Kolla höjdplattan på tådelen. Kan vara därför det glappar. Var iaf så för mig. Efter ett par tunga landningar så trycktes den ner lite. Trodde det var forward pressure som började ge sig..men så vare inte....duksen alltså

Senast ändrad:
Dynastarbindningar!
PNyberg sa:
ekdahl sa:
Calleballee sa:
Då skule jag vilja säga att du är en av de lyckligt lottade som inte haft problem med dom. Mina började glappa som attan efter 100dagar iaf.
haha efter 100 dagar, mina marker pajjade efter andra dagen i ett grönt hopp!!

Dynastarbindningar!
Tornkvist sa:
"Åtminstone 14DIN" Vad betyder DIN? Innan har jag kört på Fischer 12 railflex, vilket jag tycker funkat rätt bra. Borde jag köra på 14 ändå? Vilken av 14 bindningarna är bäst/mest prisvärd? Skidorna det lutar åt mest är Salomon Lord om det spelar någon roll.
DIN är en industristandard som anger hårdeheten på fjädern och inom vilket spann det kan ställas(sådär förklaring). Väldigt ovetenskapligt förklarat; hur mkt kraft som ska till för att bindningen ska lösa ut! Det klart att om du inte behöver mer än en DIN 12 bindning så är det ju onödigt att lägga pengar på det förutom att du framtidssäkrar, för jag gissar att du kommer vilja skruva upp när det går fort fel och farligt;) Dessutom är racebindningar, oftast din 18 och uppåt exv. Ross 200, av bättre byggkvalité och håller längre men dom börjar oftast på DIN 10!
Jester har ju ett fint DIN spann som skulle kunna passa.

Dynastarbindningar!
PNyberg sa:
oscarius sa:
Kolla höjdplattan på tådelen. Kan vara därför det glappar. Var iaf så för mig. Efter ett par tunga landningar så trycktes den ner lite. Trodde det var forward pressure som började ge sig..men så vare inte....duksen alltså
Tack för inputen: Tyvärr är tådelen reda justerad. Det är hela bakdelen som glappar med den biten som sitter fast i skidan... Såvida det inte är slitage, så bör det ju gå att fixa....

Dynastarbindningar!
BlowMe sa:
ekdahl sa:
Calleballee sa:
exakt likadan bindn, förutom namnet då......
http://vet.hut.nu/?id=18

Oscarius Är det spåret som krånglar så ta en ordentlig titt så att den inte har sprickor...

Dynastarbindningar!
Jag har Look PX 12 JIB och jag har märkt att det blivit ett glapp i den bakre delen av bindningen. Någon annan som har samma problem och vad kan man göra för att fixa det?

Dynastarbindningar!
inte vid pjäxan, utan vid metallen där nere blir det ett glapp... tappar skidan lätt också typ.. vi har dragit fram bindningen så den skulle sitta tightare vid pjäxans hälkant.

Tillbaka
Topp