Efterlyser allmountian med kortare radie

Anzom

Aktiv medlem
Vad finns det för allmountainskidor med kortare svängradie? Kring 15 meter snarare än 20+ för en skida i den övre längden. Känns som att de flesta allmountain kring 100mm i midja rör sig över 20 meter för längder upp mot 190cm. Bent chetler sköna, men hade gärna haft lite mer kortsvängskänsla i pisten. Men jag antar att det påverkar offpistegenskaperna som fartstabilitet osv. Är det någon som har ett tips?

Originalversionen av Armada JJ hade 16 m radie. Ska du ha en skida med så kort radie som ändå känns stabil offpist så tror jag att någon 5-punkts skida är det du ska leta efter. Alltså med spann och kort radie i mitten och rocker i spetsarna.

iSooLi

Aktiv medlem
DPS Wailer, Head Kore är kanske nåt att kika på? Dynastar Legend-serien har oxå rätt tajt skärning. Men ner till 15 i långa längder är nog rätt ovanligt. Varför så tajt?

Senast ändrad:

olddjara

Medlem
DPS A112 som föreslaget ovan. 15m, smaksak såklart men vill du ha en kortsvängig skida som ändå är stabil så är den svårslagen. Head Kore 105 mkt lik i beteende men mkt mindre lekfull, styvare o längre radie.

Anzom

Aktiv medlem
DPS Wailer, Head Kore är kanske nåt att kika på? Dynastar Legend-serien har oxå rätt tajt skärning. Men ner till 15 i långa längder är nog rätt ovanligt. Varför så tajt?
Roligare i pisten om man vill ligga på skär :) Har haft några skidor med längre radie och vill gå ner lite.

Bra förslag med DPS. Orimlig prislapp bara.. Head:en ser intressant ut- hur är den jämfört med ben chetlern?

Norderman

Medlem
Vad finns det för allmountainskidor med kortare svängradie? Kring 15 meter snarare än 20+ för en skida i den övre längden. Känns som att de flesta allmountain kring 100mm i midja rör sig över 20 meter för längder upp mot 190cm. Bent chetler sköna, men hade gärna haft lite mer kortsvängskänsla i pisten. Men jag antar att det påverkar offpistegenskaperna som fartstabilitet osv. Är det någon som har ett tips?
Jag tycker Blizzard Rustler 10 känns väldigt kvick. Har inte koll på svängradien i de längsta längden men i 180 har de en radie på 17.5 m. Tyckte de var tillräckligt styva för att inte kännas oroliga eller fladdriga de gånger jag stod på. Har inte fått chans att prova offpist-egenskaperna, men de ska vara mer än dugliga där enligt alla recensioner jag har läst och de jag har frågat.

cagr

Ny medlem
+1 för Blizzard Rustler. Stod i valet mellan 9 och 10 men tog 9 då jag pga småbarn tillbringar mer tid än vad man skulle vilja i pisten och inte har plats för mer än ett par skidor. Funkar riktigt bra att ligga och jobba kortare svängar (allt är relativt) med men i jämförelse med andra skidor i samma katergori är det nog få som slår den där. Går mkt fint in i sväng pga lite taper, känns därför betydligt trevligare i pisten än många andra all mountain skidor.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp