egen bygge, värt det?

egen bygge, värt det?
Det beror nog på hur motiverad du är. Det är sjukt mycket jobb att fixa alla grejer, både materialen till skidorna och verktygen för tillverkningen. Sen är det ett litet helvete att ta reda på alla fakta som styr alla designbeslut. Om du är beredd att satsa den tiden och den hängivenheten så är det också fantastiskt roligt.
Så visst, kör hårt.

egen bygge, värt det?
då skulle jag vilja följa upp med frågan, kan en bank bevilja ett lån på en sådan ide? det e ju trots allt en affärside liksom...

egen bygge, värt det?
Jag är själv i farten med skidbygge. Det kräver en massa planering, mailskickande och efterforskning. Jag har läst på och funderat och designat i 7-8 månader och om allt går som det ska är första paret färdigt någon gång till jul. Jag tycker att det är skitkul och känner att det är det jag vill ägna mitt liv åt. Så tycker du det är kul, kör hårt!

egen bygge, värt det?
GOS sa:
Jag är själv i farten med skidbygge. Det kräver en massa planering, mailskickande och efterforskning. Jag har läst på och funderat och designat i 7-8 månader och om allt går som det ska är första paret färdigt någon gång till jul. Jag tycker att det är skitkul och känner att det är det jag vill ägna mitt liv åt. Så tycker du det är kul, kör hårt!
men gör du det som ett företag då antar jag?

egen bygge, värt det?
daavid sa:
GOS sa:
men gör du det som ett företag då antar jag?
Har inget företag än, men det är tanken, ja.

egen bygge, värt det?
daavid sa:
hur gör du med material? det verkar på de sidor jag kollat som om de flesta försäljarna finns främst i USA...
Det mesta finns i USA, ja. Det finns även i Tyskland, Kina och Japan. Mailat runt till lite olika, och det har som sagt tagit sin lilla tid. Kina funkade inte, de tog bara emot stora orders från större företag. Det var också billigast. Men gå in på skibuilders.com och kolla forumen, där finns mycket bra info om vilka material man ska använda och var man kan få tag på dem.

Lycka till!

egen bygge, värt det?
efter mycket funderande åt det bra hållet finns bara en fråga kvar.. hur stor är marknaden? är det lätt att hitta kunder?

egen bygge, värt det?
daavid sa:
efter mycket funderande åt det bra hållet finns bara en fråga kvar.. hur stor är marknaden? är det lätt att hitta kunder?
Marknaden finns. Det poppar ju upp indiemärken som svampar lite här och där. Gäller bara att ha lite spännande idéer så du inte langar fram en skida med 100mm midja och lika mycket spann som gundes längdskidor.

egen bygge, värt det?
Det är ett stort steg mellan att göra det som hobbyprojekt och kommersiellt. Om du har som mål att sälja dina skidor bör det rimligtvis finnas många timmar till test och felsökning i budgeten för att du ska få förtroende för din produkt. Lägg till materialkostnader för många skidor innan du börjat sälja några. Sedan har vi marknadsföring, lite bokföring m.m. I ett projekt är det a och o med en omfattande förundersökning innan man sätter igång med något. Ha aldrig för bråttom iom att det kostar tid och pengar för misstag.

Senast ändrad:
egen bygge, värt det?
daavid sa:
Marknaden finns, absolut. Särskilt om laggen är innovativa och nyskapande. Själv har jag ett par turskidor på gång som är väldigt annorlunda om man jämför med dagens turskidor. Men jag gör det inte riktigt av den anledningen, gör det mest egentligen för att jag vill ha grymma skidor, och för att jag älskar känslan av egentillverkade produkter. Att sälja dem blir mest för att finansiera vidare skapelser.

Tillbaka
Topp