eget longboardbygge - blanda plywood med glasfiber

MountVenus

Ny medlem
tja, har nu åkt longboard några år och tänkte att det skulle va coolt att stoltsera med ett snyggt hemmabygge och som är skön att åka på. tänkte mig en lite kortare bräda med mindra flex och mycket sväng. jag har formen och så, men undrar hur det går att blanda glasfiber med tunn plywood. tänkte mig lite uppåtböjd (konkav, konvex?), dock inte alls mycket, måste man då blötlägga? och i så fall, före eller efter pressning med glasfibern?

tack på förhand. peace

Du behöver inte blötlägga.. såga i en stock eller något tjock en svag "sväng" sen tar du 2 tunna plywoodlager och limmar ihop och under tiden limmet torkar kommer böjen att stelna, ha det på tork i ca 3 dagar. det andra med glasfiber vet jag inget om. men min longboard som jag köpt är väldigt liten (72 cm) och den är gjord av glasfiber och plywood.

okej, tack för svaret! med limma, menar du då ett lager epoxy och glasfiberväv, och räcker det 2 lager plywood + 1 lager glasfiber,epoxy? hur tror du flexet blir med de tre lagren, är det för tunt, tjockt?
Tack igen, peace.

konkav heter det när brädan ser ut såhär;
): = ) betyder brädan och : är framtrucken

camber lr nått sånt där heter de som du tänker på tror jag.

MountVenus sa:
okej, tack för svaret! med limma, menar du då ett lager epoxy och glasfiberväv, och räcker det 2 lager plywood + 1 lager glasfiber,epoxy? hur tror du flexet blir med de tre lagren, är det för tunt, tjockt?
Tack igen, peace.
Vanligt trälim, eller kanske sånt som inte löses upp av vatten. sen kan jag ej svara på hur tjock för det vet jag inte.. men om du tar 3mm x 2 så får du 6mm sen lite glasfiber över och under, men vet inte hur det blir..

Bjorsberg sa:

hm.. jag fattar ingenting.. plus att du har fel, konkan är när den lutar "uppot" och konvex är när den lutar "neråt"

TheFibretech sa:
Bjorsberg sa:

hm.. jag fattar ingenting.. plus att du har fel, konkan är när den lutar "uppot" och konvex är när den lutar "neråt"
Han har ju inte fel nånstans. Konkav är när brädan har en U formad shape precis som han visade. Camber är när brädan har ett sk. positivt spann.

tack för alla bra svar. har blivit lite klokare. tror jag. har bestämt mig för 3 lager 3mm plywood med 2 lager glasfiberväv med epoxy emellan, eftersom jag vill att den ska bli styv.
alltså PW + glasf. + PW + glasf. + PW = en fet shortboard.

vars kan man köpa glasfiberväv och ungefär hur mycket kostar det?

det köper du på biltema, 49 spänn kvadratmetern om jag inte minns fel
ska faktiskt ut o bygga min ikväll, kommer posta resultatet här när allt e klart
peace

nu är brädan klar och jag blev fett nöjd. körde plw glasfiber plw. den blev jävligt mjuk och sviktig men galet skön med tanke på att den är hemmgjord.

kom på att för att öka livslängeden på brädan ska jag dra på ett lager till, blir lite tjockare men jag vill ju inte knäcka den... bilder på vidundret kommer när jag grippat och satt grafik på den, så håll till godo!
peace

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp