Elan Mantis 662

Wallraff

Ny medlem
Elan Mantis 662
Fick ett erbjudande att köpa ett par Elan Mantis 662 av 03/04 års modell för ca 3700 kr utan bindning. Skulle gärna höra lite synpunkter om skidan som sådan. Själv har jag aldrig teståkt elan och vill därför höra mig för, först. Är ute efter en skida med aningen bredare midja än carverskidorna utan att tappa alltför mycket grepp och stabilitet i hård pist. Alternativ vore Rossignol B2, Head i.m 75 eller kanske gå direkt på en ren carver. Dessa alternativ ser dock ut kosta en slant extra. Tar vänligen emot synpunkter och tips i frågan?

Är själv 174 cm och väger 62kg, medelgod åkare som vill utvecklas.

Elan Mantis 662
Tjena!

Provåkte Mantis 662 03/04 (176 cm) en vecka i våras. Skidan är lättsvängd, skön och framför allt mjuk. Åkte den i både pist och offpist med ca 10-20 cm fluff och tyckte den fungerade bäst i fluffet, flöt väldigt bra och gick att få runt i kortsväng utan problem. Man behöver inte jobba värst mycket med skidan för att den ska funka. 3700 kr utan bindning verkar aningen mycket, har för mig att årets skida kostar 6500 med bindning på alpint i stockholm. Är du en medelgod åkare tror jag skidan passar dig bra. Funkade iallafall bra för mig och jag är medelgod, 183 cm, 75 kg.

Funderar själv på att skaffa mig ett par mantis 777, någon som har provåkt dessa skidor? Skriv gärna!

Ha det
/Gustaf

Elan Mantis 662
Du säger att skidan var mjuk, menar du mjuk i den bemärkelsen att de hade tendens att vika ner sig när man pressar den i högre hastigheter och att den inte inger trygghet, eller? Jag är 13 pannor lättare än dig och skulle eventuellt uppleva den som något hårare, men fartstabilitet är fortfarande av stor vikt. Så detta skulle eventuellt kunna vara en "dealbreaker".

Elan Mantis 662
Jag upplevde den som lite ostabil i högre farter, men brukar dock inte åka så snabbt så det störde mig inte värst. Om man jämför dom med ex. rossignol b2 så är mantis 662 ostabilare och fladrigare i högre hastigheter om man kör på "guppig" terräng men i pist kändes de hur trygga som helst. De är lättare att komma runt med än ross. b2. Skrev fel om pris tidigare, de kostar 5995 med bindning på alpint.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp