Ja, alltid.
Min el debiteras med en (1) faktura. Att man kan ha en annan elleverantör än nätägaren är en annan sak men har man samma som i mitt fall (Mälarenergi) kommer allt på samma faktura. Laddade hem en faktura som bevis men gav upp på att avidentifiera den, du får tro på mitt ord
Ja, jag har förstått att det är så om man har ”samma” bolag på både el och nät. Nu är det ju ändå inte samma bolag, de är juridiskt uppdelade i elhandels- och nätbolag, och pengarna du betalar in fördelas enligt fakturan ut till de två bolagen.
De som gör helt sjuka övervinster just nu är elproduktionsbolagen, inte elhandelsbolagen eller elnätsbolagen.
Elhandelsbolagen köper ju sin el på elbörsen (marknadspris).
Eftersom staten äger den mesta elproduktionen (Vattenfall, många kommuner har också elproduktion) så är det ju våra pengar som staten och kommunerna lägger vantarna på (deras elproduktion har ju inte blivit mycket dyrare för dem).
Det är således bara för stat och kommun att återbetala våra pengar.
Hade elproduktionen varit i huvudsak privatägd, så hade det varit mycket svårare för regeringen att ge oss kompensation.
Extrema prishöjningar trots att producenterna inte har fått nämnvärt höjda kostnader, det är ett defekt prissättningssystem som har gått helt bärsärk. Det är inte som gasen som det verkligen har blivit brist på.
Elproduktion är en infrastrukturresurs precis som vägar, skolor och sjukhus. I mitt tycke helt galet att släppa den lös så här vind för våg. Verkligheten nu visar hur fel det var att göra det.