En fråga om vanliga moderna alpinbindningar

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det dags att släppa taget! Turandet händer nästa gången kanske i nästa livet. Nu har jag några frågor om dagens vanliga alpinbindningar. Om dem förstår jag absolut ingenting!

Vilka alpina bindningar rekommenderar ni? Följande krav:

1. Måste passa WTR-sulor. Det där är ett absolut måste!
  2. Måste vara lätta att trampa i, även i djup snö! (Åkaren väger under 60 kilo. Problem har förekommit med t.ex. Marker-bindningar, fruns sparkstyrka räcker inte på mjukt underlag.) Vi har haft nästan farliga händelser med det här. Jag har kört först, frugan har ramlat, sen inte kunnat trampa i bindningar, och jag har hajkat upp för att hjälpa henne.
  3. Måste vara så knävänliga som möjligt. Vi behöver inte längre inställningar för topptur. Vi börjar bli så gamla att vi hellre bombar branta couloirer direkt från liftarna till liftarna.

Måste passa WTR-sulor. Det där är ett absolut måste!
Salomon/Atomic/Armada MN(C) Strive
Marker Griffon/Jester (Sole.)ID
Tyrolia Attack MN
Salomon/Atomic STH2 WTR
Kanske går det att hitta nån gammal Look med WTR kompatibel AFD?
Måste vara lätta att trampa i, även i djup snö! (Åkaren väger under 60 kilo. Problem har förekommit med t.ex. Marker-bindningar, fruns sparkstyrka räcker inte på mjukt underlag.)
Marker har ändrat häldelen och den är lättare att trampa i.
Måste vara så knävänliga som möjligt.
Om hon inte väljer Tyrolia Protector, är de alla lika bra/dåliga.

Salomon Atomic Warden funkar bra också tycker jag. Prisvärda. Squire har hållit dåligt men de kanske har blivit bättre.

Kan intyga att nyare Squire blivit lättare att trampa i och inte längre utmärker sig negativt (erfarenhet från 1 gammalt och 1 nytt par…). Tror nog att de håller också, åtminstone för krafter som motsvarar deras DIN-skala.

Vet själv inget om WTR (working time regulation?) etc men Wallander som numera mest sitter och leker med datorn påstår att WTR-pjäxor funkar bra med Squire ID (som finns sedan 2018!) men inte så bra med Squire GW (utan ID i namnet).

Äldre squire gick sönder när barnen körde - men problemet var nog switchlandningar med följden att skistoppern bröt sönder bakbindningen. Hände flera gånger.

Tack för svaren! Jag nästan tror, det blir de nyare Marker Squire ID bindningar. Ganska lätta att bära i afterski från en krog till en annan krog.

Här är en bra tabell över vilka pjäxor som passar med vilka typer av bindningar. WTR är lite lurigt, det är ganska likt GripWalk men inte 100% kompatibelt. Skulle satsa på en MNC-bindning från Atomic/Salomon/Armada för att vara helt säker, WTR var ju en teknik som just Amers märken använde sig av innan skidbranschen bestämde sig för att GripWalk var vägen framåt.

Bilagor

• boot_and_binding_compatibility-chart.webp
    boot_and_binding_compatibility-chart.webp
    273.1 KB · Besök: 85
WTR är lite lurigt, det är ganska likt GripWalk men inte 100% kompatibelt. Skulle satsa på en MNC-bindning från Atomic/Salomon/Armada för att vara helt säker,

Iofs är det uttalat så att detta även gäller för Markers Squire/Griffon etc med märkning ID / Sole.ID.

1765833680858.webp

Tydligen finns ett undantag: ”Please note that Atomic Hawx Ultra XTD boots equipped with WTR soles (2019 and older models) are not compatible with Sole.ID bindings. Models equipped with GripWalk soles (2020 and newer) are compatible.”

Senast ändrad:
Har haft två griffon 13 båda tungt komma i/ur. Senaste ca 3år gammal nu. Sonen har tyrolia aatack 13 klickar i/ur utan problem. Och jag kör bara räls monterat så det går justera både häl och tådel.

Litet uppdatering. Marker tillverkar inte längre Squire med ID tådel. Tyrolia gör Attack med många olika tådelar, men bara Attack 14 MN tycks (de själv lovar) funka med alla touringpjäxor, utan Dynafit TLT (vad är det, med nästan utan tå?). Attack gw tar in gripwalk sulor, men inte verkliga touringpjäxasulor... Salomon/Atomic Warden MNC funkar också med touringpjäxorna.

Och, Sport Bittl säljer inte Warden 11 MNC, och, Tyrolia Attack kommer med MN bara i modellen Attack 14 MN, inte med Attack 11. Så, nu kommer skidor med Tyrolia Attack 14 MN.

P.S. För skidorna, de blir Armada Reliance 92 ti, i längden 156. Var billiga i just den där Tysken, och borde vara bara. Frugan duger inga Salomon, Atomic, Fischer osv. skidor, hon säger att de där kan tillverka bara längdskidor... Frågade direkt från Armada, de sade, att 156 räcker mycket fint för frugan.

P.p.s. Armada team Finland lovade skicka oss Armada stickers, så, vi kan laga skidorna igen som Irmas egna promodel, liksom gamla TST:orna! Där äldre Irmas promodel. Bilden tagen i söndags.

Bilagor

• 20251228_150607.webp
    20251228_150607.webp
    411.1 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp