Engelberg vs Les Diablerets

Matt

Medlem
Ge mej info om vart jag ska åka o göra säsong!
Har ev en plats över i bilen också. Sticker runt 25 jan.
Men vet som sagt inte vart.

Självklart Engelberg om du inte vill åka längd på glaciären i Les Diablerets. Yucatan rockar.

hej!
jag har inte varit i Engelberg men jag rekomenderar dig att verkligen inte åka till diablerets en säsong. inte kul! jag bodde ett år i en liten närbelägen skidby som heter Leysin, t.o.m. den var bättre. Diablerets är ok en helg om det har snöat mycket (vad är inte det?) men annars finns det inte mycket att göra. glacieren är som sagt plat. och förrutom den finns det inget att tala om.

/august

Har inte varit i les Dia.... men Engelberg, YES där finns det riktigt FET skidåkning.
Även om vi inte hade mycket snö i hela systemet så finns det härliga ytor att åka offpist på, uppe vid Titlis systemet.
Brunni var det för lite snö att åka på när vi var där men de vi träffade där tyckte om skogsåkningen där.
Håller med föregående talare, Yucatan rockar verkligen fett.
Dra till Engelberg du kommer inte att bli besviken(Andermatt ligger ca 1,5 timmes tågresa bort, bra va!)

tjenamoss!
Engelberg, æntligen någon mer som vill dit. en ledig plats i bilen låter aldrig fel, jag åker gærna med. jag ær en seriøs snowboard tjej, har hørt mycket bra om engelberg, hør av dig
Karin

tjenamoss!
Engelberg, æntligen någon mer som vill dit. en ledig plats i bilen låter aldrig fel, jag åker VÆLDIGT gærna med. jag ær en seriøs snowboard tjej, har hørt mycket bra om engelberg, hør av dig
Karin

Jag håller med om att Engelberg ser mkt fint ut på bilder men enligt många schweitzare som jag pratat med där nere, så är en annan ort i närheten mkt bättre! (Vilken, tänker jag inte säga!)
Nackdelen med engelberg enligt dom är att dom bästa åken är långa och ofta extremt lavinfarliga. På grund av att hela baksidan och även sidorna av berget begränsas av stora stup blir det just bara dessa åk som blir kvar!
Det är svårt att hika för fler åk än dom uppenbara lätttilgängliga åken tillbaka till byn.

Som sagt Engelberg är bra men det finns en ort som enligt många är bättre!
(I denna ort faller det vanligtvis mer snö oxå!)
Jag har inte varit i Engelberg men spenderade 2 månader i ***************

//David

Jag har som sagt inte varit i Engelberg själv, jag återger bara vad mina scweichiska polare tycker och anger för argument.
Dom har betydligt närmare till Engelberg än till den andra orten och dom väljer ändå bort engelberg pga detta.
Det är möjligt att det finns någon väg ner på baksidan men det finns många områden med stora stup, något som 3 brädåkare fick uppleva förra vintern då 1 av dom fick ett ofrivilligt basejump och dog och de 2 andra fick hämtas med helikopter!

Det är väl klart att det finns åk som är mer lavinfarliga än andra. Faktorer som lutning, underlag, vädersträck, exponering från dalsidor mm är "fasta" förhållanden som inte ändrar sig.
Om ett sådant åk inte känns rätt för stunden är det bra om man har lite andra åk i bakfickan och roa sig med till förhållandena är dom rätta.

I Serre Chevalier tex, finns det två stora kala fält till höger om liften när man åker upp i Monitier. Underlaget där är berghällar och dessa fält är livsfarliga.
Ingen som har någon koll åker där.
Dom ser mkt frestande och lättilgängliga ut men man ser sällan någta spår där.

Vad jag säjer är inte att Engelberg är en lavinfarligare skidort än någon annan. Vad jag försökte säja var att engelbergs bästa offpist löpor ska man ta det lite lugnt med!

Tillbaka
Topp