LawndartGustav
Aktiv medlem
Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?
Sidestash 
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du provat scarpas pjäxor så är deras läst ganska lik dynafits. Skillnaden i hårdhet mellan Zeus och Titan tror jag mer ligger på det teoretiskta planet. Skidpatrullen i Åre provkörde bägge versionerna förra året och det var väldigt olika kommentarer om vilken som egentligen var styvast. Själv kör jag på Titanen och är väldigt nöjd. Självklart går den inte att jämföra med rejspjuck men i offpisten duger den riktigt bra.Mike: Hmm ... mina fötter är ganska breda ... kör ett par 10-12 år gamla Salomon X-Scream 9 (tror de heter så, är i alla fall brandgula med litet helikoptertryck ...). Hur mjuka är Zeusen, OK för offpist men för mjuka för råracing, eller?
/MM
Har du normal till breda fötter så ska du inte köpa Zeusen, och knappast Titan för den delen. Då ska du gå på BD, Garmont, Dalbello.Mountain_Man sa:The-Man: Nix, har inte testat Coombacken! Hur upplevde du den och vad jämför du med? (Ursäkta om du skrivit det tidigare i denna tråd eller i någon annan ...)
Mike: Hmm ... mina fötter är ganska breda ... kör ett par 10-12 år gamla Salomon X-Scream 9 (tror de heter så, är i alla fall brandgula med litet helikoptertryck ...). Hur mjuka är Zeusen, OK för offpist men för mjuka för råracing, eller?
/MM
Vi kommer att få Virus pjäxan i slutet av nästa vecka. bara som info så har vi nu fått in Onyx bindingen!Mountain_Man sa:@MikeMike
Problemet är att hitta skor att prova ... i absolut värsta fall får jag väl ta en tur till Åre! Har du fått in några Dalbello ännu? Vad tror (vet) du om dem i förhållande till övriga alternativ?
/MM
PS! Läste om att en viss butik i Åre erbjuder "Rättstorleksgaranti" även på postorder, låter bra men kan bli jobbigt! Finns det något vettigt sätt att köpa pjäxor på postorder, typ scanna sin fötter eller göra en gipsavgjutning? ;-)
Jag kollade in dom idag, ska bli spännande att få testa!MikeMike sa:Vi kommer att få Virus pjäxan i slutet av nästa vecka. bara som info så har vi nu fått in Onyx bindingen!Mountain_Man sa:@MikeMike
Problemet är att hitta skor att prova ... i absolut värsta fall får jag väl ta en tur till Åre! Har du fått in några Dalbello ännu? Vad tror (vet) du om dem i förhållande till övriga alternativ?
/MM
PS! Läste om att en viss butik i Åre erbjuder "Rättstorleksgaranti" även på postorder, låter bra men kan bli jobbigt! Finns det något vettigt sätt att köpa pjäxor på postorder, typ scanna sin fötter eller göra en gipsavgjutning? ;-)
Micke
Förstör inte det ev härdning? Jag kastar bara ur mig det här utan att fundera så mycket men t.ex isyxor förstörs om man slipar dem maskinellt då värmen tar bort härdningen.Skantz sa:det går att böja dynafit stopper. Varmböj dem är mitt tips. Gassvets tillexempel...
värm dem gör de raka... kyl ner. värm dem gör nyböj.
lycka till
skidpatrullen i Åre kör väll endå bara skoter så deras test bygger väll på om dom är sköna att köra skoter med eller inte ;-)centralbyrakraten sa:Om du provat scarpas pjäxor så är deras läst ganska lik dynafits. Skillnaden i hårdhet mellan Zeus och Titan tror jag mer ligger på det teoretiskta planet. Skidpatrullen i Åre provkörde bägge versionerna förra året och det var väldigt olika kommentarer om vilken som egentligen var styvast. Själv kör jag på Titanen och är väldigt nöjd. Självklart går den inte att jämföra med rejspjuck men i offpisten duger den riktigt bra.Mike: Hmm ... mina fötter är ganska breda ... kör ett par 10-12 år gamla Salomon X-Scream 9 (tror de heter så, är i alla fall brandgula med litet helikoptertryck ...). Hur mjuka är Zeusen, OK för offpist men för mjuka för råracing, eller?
/MM
Nu ska du inte vara sån där. Jag såg just en pikador susa förbi på lagg utanför mitt kontor. Bådar gott inför vintern när de står på skidor redan innan öppning.skihiver sa:skidpatrullen i Åre kör väll endå bara skoter så deras test bygger väll på om dom är sköna att köra skoter med eller inte ;-)
jh
Tror det, men det var innan jag blev maniskt noga med hur jag kliver i bindningen.snorkel sa:Är det någon som råkat ut för att framdelen släpper före bakdelen på bindningen? Annars ska ju bakdelen alltid släppa först.
Men va f-n, pratar vi inte om topptursskidor! Vad har det med liftåkande att göra? Skärpning i leden ;-)snorkel sa:@sjo_orret, jo jag pendlar också skidan innan jag klämmer i bakbindningen. Brukar dock göra det utan att låsa i tour mode, skidan sitter kvar ändå.
En annan observation är att man bör vara försiktig i sittliften när man har skidorna under fotsteget. Det är annars lätt att man slår till fotsteget underifrån med bindningen och riskerar att tappa skidan, speciellt om man har för vana att hjälpa till med foten när bygeln ska upp.