Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?

du får väl som jag försöka tänka den konstiga tanken, kommer jag gå på tur för turens skull eller för åkningens skulle med dessa skidor?

och välja bredd/vikt därefter? eller hur tänker du?

... jag tänker att jag vill ha ett par skidor som är så lätthanterliga som möjligt både vid uppstigning och utförskörning under de blandade förhållande vi ofta får i de Skandinaviska fjällen. På grund av halvtaskigt knä kommer utförkörningen att ske i måttliga hastigheter utan dropp och hopp. Det är också viktigt att skidan inte är för tung just för att spara knäna vid uppstigningen.

Det känns som en midja kring 100 mm är max för att de inte ska bli allt för jobbiga vid knixig uppgång. Fokus på utförsåkning offpist, men de ska också funka för pistkörning i måttliga hastigheter. En allroundskida med fokus på utanförpistenkörning, svårare än så är det inte ...

/MM

@Mike
Coombacken kan vara ett hett alternativ, förvånansvärt lätt i förhållande till sin bredd och tiprocker. Är capen nått att hänga upp sig på? Mina nuvarande skidor är alla ocapade ...

Senast ändrad:
Jag tror också på sidestash om du vill ha den roligaste och minst kombromis.
eller coomback om du vill ha en rolig, lättkörd men ändå lätt....

Senast ändrad:
jag tror på coomback!

k2 kan göra skidor och jag tror dom funkar skitbra även med cap!
skulle sagt hardside om det inte var för att den är tyngre...

Sidestash/Hardside = Metall-laminat
Coomba/Coomback = Ingen metall.

SC kränger fjolårets Coomba för 320 eur. Årets modell ligger på 479, så man får väl avgöra hur mkt man tycker att den lilla tiprocken på coomback är värd?

Har läst väldig mkt possitivt om Coomba, men inte åkt på den själv.
Gillar att K2 gör skidor utan twin! :)

Lätt, fet och rolig ... låter som en grym kombination. Läser jag vad K2 skriver om Coombacken stämmer det mycket bra överens med mina behov. Och 102 mm i midjan tycks ju inte vara något större hinder vid uppstigning, eller ...

Hursomhelst älskar jag den här filmsnutten ...

Tar gärna emot fler synpunkter på skidvalet!

/MM

Senast ändrad:

@JanN
Extra intressant är Mike Hattrups kommentar ... det tycks som Coomback är multifunktionsverktyget för berget! Bästa utförsegenskaper i förhållande till vikt?

Bara för att slänga in några alternativ är BD Verdict och Kilowat av årets modell, lättåkta och lätta med mycket åk glädje.

M

Ska du köpa Black Diamond tror jag på zealot... dock hela 33m i sängradie.. lite väl mycket. Tror att k2 Sidestash och coomback är ett roligare alt i och med att det är mycket mer sväng i dem.. Men lite smaksak. B D har snäppt upp sig de senaste 2 åren....

Dags att gå vidare ... som sagt känns Coomback med FT12 som ett mycket starkt alternativ. Behöver också en stabil Dynafitkompatibel sko, är inne på Dynafit Titan eller Dynafit Zeus.

Någon som har en djupare kunskap om vad som skiljer de här skorna, antar att Zeus är mjukare, vad mer?

/MM

MikeMike: Vilken skulle du välja av Verdict och Kilowatt som turskida? Verdicten är bredare men annars så? Jag har varit inne på Verdicten en längre tid nu mest för att den verkar kompetent till utförsåkning på det sättet jag gillar. Eller gå upp lite i bred?

MM: Jag gillar verkligen inte Coombacken. Tycker den är en relativt tråkig skida. Körde på den förra året lite. Har du testat den?

På sko sidan kanske du skall kolla på Salomon eller Dalbello? Eller BD Factory? Har i och för sig bara testat BD och en Scarpa sko. Och den Scarpan var löjligt mjuk iofs. Men gillar verkligen BD skon.

Zeusen är mjukare och något smalare i foten, i alla fall förra årets modeller, Titan styv som tusan och något vidare än Zeusen, men fortfarande en pjäxa för smalare fötter. Så har du en normal till smal fot med lite volym så är Titanen ett bra köp.

Micke

The-Man: Nix, har inte testat Coombacken! Hur upplevde du den och vad jämför du med? (Ursäkta om du skrivit det tidigare i denna tråd eller i någon annan ...)

Mike: Hmm ... mina fötter är ganska breda ... kör ett par 10-12 år gamla Salomon X-Scream 9 (tror de heter så, är i alla fall brandgula med litet helikoptertryck ...). Hur mjuka är Zeusen, OK för offpist men för mjuka för råracing, eller?

/MM

Senast ändrad:
Mike: Hmm ... mina fötter är ganska breda ... kör ett par 10-12 år gamla Salomon X-Scream 9 (tror de heter så, är i alla fall brandgula med litet helikoptertryck ...). Hur mjuka är Zeusen, OK för offpist men för mjuka för råracing, eller?

/MM
Om du provat scarpas pjäxor så är deras läst ganska lik dynafits. Skillnaden i hårdhet mellan Zeus och Titan tror jag mer ligger på det teoretiskta planet. Skidpatrullen i Åre provkörde bägge versionerna förra året och det var väldigt olika kommentarer om vilken som egentligen var styvast. Själv kör jag på Titanen och är väldigt nöjd. Självklart går den inte att jämföra med rejspjuck men i offpisten duger den riktigt bra.

@Centralbyråkraten
Tackar! Då känns det som fötterna får bestämma ... ska ner till Sthlm i nästa vecka och tänker ägna några (svettiga ...) timmar åt pjäxköp.

Anledningen att jag mest funderar på Dynafit är att de har stepin-funktion för tådelen. Vad jag förstått har inte övriga Dynafitkompatibla pjäxor det. Hur fungerar det? (Inte HUR fungerar det utan, hur fungerar det? ;-))

/MM

Senast ändrad:
Menar du den där lilla urfasningen in till hålet? I så fall så är den frälsningen!!! I stället för att behöva böja sig ner och kontrollera att piggarna ligger precis rätt är det bara att trycka ner pjäxan. Den funkar hyfsat till och med i lite lutning. Om det brantar på så blir det dock problem även med den funktionen.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
The-Man: Nix, har inte testat Coombacken! Hur upplevde du den och vad jämför du med? (Ursäkta om du skrivit det tidigare i denna tråd eller i någon annan ...)

/MM
Har du normal till breda fötter så ska du inte köpa Zeusen, och knappast Titan för den delen. Då ska du gå på BD, Garmont, Dalbello.

Micke

@MikeMike
Problemet är att hitta skor att prova ... i absolut värsta fall får jag väl ta en tur till Åre! Har du fått in några Dalbello ännu? Vad tror (vet) du om dem i förhållande till övriga alternativ?

/MM

PS! Läste om att en viss butik i Åre erbjuder "Rättstorleksgaranti" även på postorder, låter bra men kan bli jobbigt! Finns det något vettigt sätt att köpa pjäxor på postorder, typ scanna sin fötter eller göra en gipsavgjutning? ;-)

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@MikeMike
Problemet är att hitta skor att prova ... i absolut värsta fall får jag väl ta en tur till Åre! Har du fått in några Dalbello ännu? Vad tror (vet) du om dem i förhållande till övriga alternativ?

/MM

PS! Läste om att en viss butik i Åre erbjuder "Rättstorleksgaranti" även på postorder, låter bra men kan bli jobbigt! Finns det något vettigt sätt att köpa pjäxor på postorder, typ scanna sin fötter eller göra en gipsavgjutning? ;-)
Vi kommer att få Virus pjäxan i slutet av nästa vecka. bara som info så har vi nu fått in Onyx bindingen!

Micke

MikeMike sa:
Mountain_Man sa:
@MikeMike

/MM

Vi kommer att få Virus pjäxan i slutet av nästa vecka. bara som info så har vi nu fått in Onyx bindingen!

Micke
Jag kollade in dom idag, ska bli spännande att få testa!

JH

det går att böja dynafit stopper. Varmböj dem är mitt tips. Gassvets tillexempel...
värm dem gör de raka... kyl ner. värm dem gör nyböj.

lycka till

Skantz sa:
det går att böja dynafit stopper. Varmböj dem är mitt tips. Gassvets tillexempel...
värm dem gör de raka... kyl ner. värm dem gör nyböj.

lycka till
Förstör inte det ev härdning? Jag kastar bara ur mig det här utan att fundera så mycket men t.ex isyxor förstörs om man slipar dem maskinellt då värmen tar bort härdningen.

Jag vet inte ens om skistoppers har någon härdning att tala om och våldet blir antagligen inte så stort att det påverkar men jag skulle göra mer research i ämnet innan jag började värma och kyla metallen i skistoppern.

Någon som har ett bra svar på det här?

Jag är också lite skeptisk mot värmning. Har böjt flera stoppers utan att värma först. Som sägs tar man bort härdningen om man värmer metallen mycket, men det är möjligt att den härdas någorlunda igen om du kyler den genom att köra ner i en bunke vatten direkt efter du böjt. Eller så spricker den då ;)
Men stålet kan vara kalldraget också (nästan mer troligt) och då kommer det bli annat resultat om du värmer det och sen kyler.

Dynafits bromsar är väl ganska smalt gods och borde inte vara så svårt att böja kallt.

Såg en tråd nyligen på tgr också om detta.. ska se efter

äh hittar inte.. skit samma

det går säkert bra att värma och böja, förlusten i styrka i stålet kompenseras säkert av att man också försvagar det när man böjer kallt. Men kommer man inte elda upp plasten?

centralbyrakraten sa:

/MM
Om du provat scarpas pjäxor så är deras läst ganska lik dynafits. Skillnaden i hårdhet mellan Zeus och Titan tror jag mer ligger på det teoretiskta planet. Skidpatrullen i Åre provkörde bägge versionerna förra året och det var väldigt olika kommentarer om vilken som egentligen var styvast. Själv kör jag på Titanen och är väldigt nöjd. Självklart går den inte att jämföra med rejspjuck men i offpisten duger den riktigt bra.
skidpatrullen i Åre kör väll endå bara skoter så deras test bygger väll på om dom är sköna att köra skoter med eller inte ;-)

jh

Senast ändrad:
Ååå bra ide me varmböjning! Skantz, vi måste kanske varmböja till en skistopper till din skidfåtölj. Man vill ju inte att nåt ska gå på tok på fjället osv =)

skihiver sa:
skidpatrullen i Åre kör väll endå bara skoter så deras test bygger väll på om dom är sköna att köra skoter med eller inte ;-)

jh
Nu ska du inte vara sån där. Jag såg just en pikador susa förbi på lagg utanför mitt kontor. Bådar gott inför vintern när de står på skidor redan innan öppning.

Tror att skidorna sitter fast rätt bra ändå. Snabbast ner i Gästrappet idag, drygt 90 kg med pjäxor på och Dynafit FT12 ställda på 9. Svängde t.o.m lite och fick några lättare slag. Hur stabilt som helst även om jag fortfarande inte litar på de fullt ut. Kan ha att göra med kombinationen mjuka skidor, inte så feta 95mm, mjuka pjäxor och mjuka knän. Gästrappet var idag ganska mjukt också och endast isigt på nån mindre fläck.

Är fortfarande lite fundersam vad som händer med fetare skidor. Framdelen på bindningen måste ju vara den som tar upp mest torsionskrafter och på framdelen finns ju ingen DIN inställning. Är det någon som råkat ut för att framdelen släpper före bakdelen på bindningen? Annars ska ju bakdelen alltid släppa först.

snorkel sa:
Är det någon som råkat ut för att framdelen släpper före bakdelen på bindningen? Annars ska ju bakdelen alltid släppa först.
Tror det, men det var innan jag blev maniskt noga med hur jag kliver i bindningen.
Låser alltid tådelen i tour-mode och pendlar skidan några gånger innan jag stampar i hälen. Detta för att rensa is ur hålen. Ofta hör man hur det klockar till av att piggarna i tådelen sätter sig när man pendlar skidan.
Har man snö i tå-hålen kan man nog räkna med mkt skumma tjuvsläpp.

Går tillbaks till ski-mode efter detta.

Ett par Titan inköpta, nu lutar det starkt åt ett par K2 Sidestash 181 cm med FT12 om jag hittar dem till rätt pris! :-) Märkligt det här ... först var jag inne på ett par smala lätta skidor men ju mer jag funderat desto fetare blir det ... (och inga oförskämda antydningar till detta, tack!).

;-) / MM

EDIT: Blev till sist ett par K2 Hardside 181 cm ... lyckades inte få tag på Sidestash + FT12 till vettigt pris innan jul! :-)

Senast ändrad:

@sjo_orret, jo jag pendlar också skidan innan jag klämmer i bakbindningen. Brukar dock göra det utan att låsa i tour mode, skidan sitter kvar ändå.

En annan observation är att man bör vara försiktig i sittliften när man har skidorna under fotsteget. Det är annars lätt att man slår till fotsteget underifrån med bindningen och riskerar att tappa skidan, speciellt om man har för vana att hjälpa till med foten när bygeln ska upp.

snorkel sa:
@sjo_orret, jo jag pendlar också skidan innan jag klämmer i bakbindningen. Brukar dock göra det utan att låsa i tour mode, skidan sitter kvar ändå.

En annan observation är att man bör vara försiktig i sittliften när man har skidorna under fotsteget. Det är annars lätt att man slår till fotsteget underifrån med bindningen och riskerar att tappa skidan, speciellt om man har för vana att hjälpa till med foten när bygeln ska upp.
Men va f-n, pratar vi inte om topptursskidor! Vad har det med liftåkande att göra? Skärpning i leden ;-)

JH

Körde förra året på Atomic sugar daddy med dynafit st, funkar jättebra på tur men kan inte rekomenderas i pist. Äkte på flera tjuvutlösningar bla i Narvik.
Jag litar inte på dynafit bindningen i pist.

Har just köpt ett par K2 hardside med Baroner på. Tyngre med dom borde gå att åka pist med utan att slå i hjäl sig.

M

"Vågar inte lita på mina Dynafit" kan man läsa lite här och där.

- Men se till att bindningarna är riktigt noggrannt inställda så är problemen lösta!

1. Avståndet sulkant bak och bakbindningen måste vara exakt korrekt. Skall vara max 5,3 mm med FT/ST/Comfort och exakt 4,0mm med TLT Speed, mätt när skidan ligger på ett plant underlag med nertryckt spann. Är avståndet för långt blir det lätt faceplants och tjyvsläpp, och är det för kort tar sulan i bindningen när skidan böjs när man turar.

2. Vertikalinställningens har inte elasticitet nog för ishård slagig pist, men det löser man genom att dra åt den ett par hack till, då funkar det till och med vid seriös banåkning, vad man nu har där att göra med sina rando plankor. :D

Enda problemet med Dynafit och bredskida (+110mm) jag hört talas om, är ett fall då en frambindningen vreds ur skruvhålen. Antagligen var bindningen slarvigt monterad, för efter att ha skruvat dit inserts och allt drogs ihop med långsamthärdande epoxy höll det resten av säsongen trots att åkaren är en 90kilos tokskalle.

Tillbaka
Topp