StigHelmer
Ny medlem
Erfarenheter av att flyga med skidbagage SAS
Vi kanske måste bli bättre skidåkare helt enkelt? 
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skippa att checka in din pjäxbag, ta den som handbagage så undviker du diskensnorkel sa:Automatcheckin med pjäxbag+skidor fungerar inte med t ex SAS. Även om du betalt i förväg för skidbagage så har SAS inte fixat så att du kan skriva ut en extratagg, alltså är du hänvisad till manuell incheckning. Knappar du in att du vill ha tre taggar så anser SAS automat att du borde betalt för ytterligare ett bagage.StigHelmer sa:.........
Mitt tips är att alltid checka in online och skriva ut dina tags själv i automaten, och på så sätt undvika den manuella disken för bagdrop/vanligt bagage.
Personalen på specialbagage har sällan några åsikter om bagaget sålänge vikten är okej, enligt mina erfarenheter iaf.
Men återigen har jag absolut bäst erfarenhet av Swiss när det kommer till skidbagage.
Swiss automatincheckning i Zürich skall nu enligt incheckningspersonalen klara en extra tagg för pjäxbagen. Har inte testat eftersom jag gick direkt på manuell incheckning då det aldrig tidigare fungerat med extratagg.
Swiss är som tidigare konstaterat bäst för skidåkare.
Jag har alltid tagit pjäxorna lösa i handen utan bag. Plus handbagage och klarat mig än så länge.StigHelmer sa:Skippa att checka in din pjäxbag, ta den som handbagage så undviker du disken![]()
Mmm, och så ber incheckningspersonalen dig att öppna pjäxbagen för att kontrollera att du bara har pjäxor, inget annat i den… "Nä det får du inte ha med i pjäxbagen! Vill du ha med dina saker betalar du!". Så blev jag 500 danska kronor fattigare…snorkel sa:Bättre att checka in pjäxbagen och slippa släpa på den. Vill man maximera bagaget så kan man ju fylla pjäxbagen med annat och ta pjucken över axeln.
Swiss och Lufthansa, punkt!mmarcus sa:Har precis bokat ett flyg med sas till Genéve, men väljer att avboka nu under dagen. Har pratat med 4 olika personer, och fått 4 olika svar ang. skidbagage. Ett par har räknat det som multibagage, medans dem andra har sagt att det är okej. Dock vill dem inte maila det så jag kunde få ett skriftligt "okej" från kundtjänsten. Katastrofal service och information på deras hemsida. För att slippa strul (även fast den senaste personen sa att jag kunde köra allt skidrelaterat i skidbagen, även då skidkläder) så väljer jag att flyga med annat bolag.
Eftersom jag själv gärna bilar dit jag ska i världen och inte flyger så har jag 0 erfarenheter av detta..
Då är största frågan, vilka flyger man lättast (och gärna billigast) med? Erfarenheter från olika bolag uppskattas.
Jag kommer flyga med en 90L skidtrunk + hjulbag + abs.
Är inte dessa samma bolag? Förstår mig inte riktigt på hemsidan då jag inte hittar vart jag lägger till specialbagage.. Eller gör man det på plats?Hawk100 sa:Swiss och Lufthansa, punkt!mmarcus sa:Har precis bokat ett flyg med sas till Genéve, men väljer att avboka nu under dagen. Har pratat med 4 olika personer, och fått 4 olika svar ang. skidbagage. Ett par har räknat det som multibagage, medans dem andra har sagt att det är okej. Dock vill dem inte maila det så jag kunde få ett skriftligt "okej" från kundtjänsten. Katastrofal service och information på deras hemsida. För att slippa strul (även fast den senaste personen sa att jag kunde köra allt skidrelaterat i skidbagen, även då skidkläder) så väljer jag att flyga med annat bolag.
Eftersom jag själv gärna bilar dit jag ska i världen och inte flyger så har jag 0 erfarenheter av detta..
Då är största frågan, vilka flyger man lättast (och gärna billigast) med? Erfarenheter från olika bolag uppskattas.
Ta med två par pjäxor?Danatt sa:Mmm, och så ber incheckningspersonalen dig att öppna pjäxbagen för att kontrollera att du bara har pjäxor, inget annat i den… "Nä det får du inte ha med i pjäxbagen! Vill du ha med dina saker betalar du!". Så blev jag 500 danska kronor fattigare…snorkel sa:Bättre att checka in pjäxbagen och slippa släpa på den. Vill man maximera bagaget så kan man ju fylla pjäxbagen med annat och ta pjucken över axeln.
Nä skit i SAS om du behöver trixa. Det är ju faktiskt upp till dem att ha vilka regler de vill, sen att bristande logik kan göra oss resenärer förbannade är en annan sak. För mig blir det Lufthansa/Swiss framöver när jag åker med skidor, att betala 900 SEK T/R i skidfrakt för en långhelg funkar inte.
/D
*Med Swiss ingår första skidpaketet "Pair of skis, 1 pair of ski poles, 1 pair of ski boots (also in a separate bag), 1 helmet" förutom med Geneva Economy Light Fare-biljett (endast handbagage)! Boka direkt via deras hemsida (söker du på t ex flygvaruhuset misstänker jag att du får upp GELF-biljetterna som inte inkluderar bagage).mmarcus sa:[...] Genéve, [...] vilka flyger man lättast (och gärna billigast) [...]
Flög med Brussel Airlines förra året Köpenhamn-Lyon och Geneve-Göteborg, mailade i förväg att jag skulle ta med ett skidfodral. Det enda de ville ha var dimensioner och vikt (som jag ändå översteg). Hade ett stort fodral med hjul och packade både skidor, kläder, stavar, pjäxor och diverse andra saker i det och det var inga problem. Det kostade ingenting extra utöver bagaget man får checka in gratis. Superbra!fredrisch sa:Någon som har erfarenheter av Brussels Airlines?
Verkar ingå skidfodral + pjäxfodral men skulle vilja flyga ett multifodral som enda bagage. Möjligt?
Tack för svar! Mailade dom för någon vecka sedan och dom sa att dom skulle göra ett undantag och en notering på min bokning att jag skulle få ta med mitt "multifodral" utan extra kostnad. Vi får se hur det går, låter kanon!Elola sa:Flög med Brussel Airlines förra året Köpenhamn-Lyon och Geneve-Göteborg, mailade i förväg att jag skulle ta med ett skidfodral. Det enda de ville ha var dimensioner och vikt (som jag ändå översteg). Hade ett stort fodral med hjul och packade både skidor, kläder, stavar, pjäxor och diverse andra saker i det och det var inga problem. Det kostade ingenting extra utöver bagaget man får checka in gratis. Superbra!fredrisch sa:Någon som har erfarenheter av Brussels Airlines?
Verkar ingå skidfodral + pjäxfodral men skulle vilja flyga ett multifodral som enda bagage. Möjligt?
Går att fula sig förbi Norwegian.onda_ogat sa:*(eventuellt kan du boka billigt bolag och lägga till skidfrakt - på Norwegian görs det med en enkel rullmeny i bokningen vilket gör att jag går till dem efter Swiss - "Max 20kg. Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning." - jämför pris och avgångstider, blev ungefär lika de datum jag kollade.)
Skidor kostar 350 kronor enkel. Det står klart och tydligt i deras biljettinformation.REO sa:Nån som har koll på vad gäller på Nextjet till Hemavan? Står bara på hemsidan att det kostar extra, inget om vikt eller hur man skall boka. Jag tycker det är lite magstarkt att ta extra för skidor till den destinationen vintertid, borde ju vara merparten av de flyger dit som har skidor med sig.
Kör båda som handbagage, tillsammans blir det ju 8 kg, börjar de klaga så ta på dig pjäxorna och ta skorna i handen<3mmarcus sa:Någon som har kört både pjäxor + abs som handbagage med sas? Vad säger dem?
Jo, det är såklart så jag skulle ha gjort med Lufthansabiljetterna dvs registrerat skidorna redan när jag bokade biljetterna. Men när Lufthansa marknadsför sig med :wasabi sa:Ta för vana att förboka skidorna redan när du bokar biljetterna. Brukar göra så och har rest vid sportlovsveckorna med familj utan problem.
Men planen har begränsad kapacitet, vi flög hem från Zurich igår via Hamburg med German Wings (dotterbolag Lufthansa) och pga kapacitetbrist kom inte allt bagage med från Hamburg. Man flög dock med ett mindre plan, ett CRJ900. Inget större problem i sig på hemresan förutom strulet med att vänta på Arlanda. Hade varit värre på utresan.
Så tycker ändå att fördelarna med att resa med Lufthansa mfl överväger jämfört med bl.a. SAS.
Jag jobbar på SAS och mycket riktigt är det Mårten Nilsson på ÅkaSkidor som gjorde mig/oss uppmärksam på att skidkonceptet inte fungerade som vi skidåkare vill. Eftersom alla skidåkare är mycket viktiga kunder, gjorde vi direkt om konceptet när Mårten påpekade detta. 1 väska är alltid 1 väska, oavsett vad den innehåller. För skidor gäller dessutom separat pjäxbag.Chilla sa:öj! Här finns ett inlägg som prydligt tar upp detta, och som även verkar ha slagit SAS på fingrarna för att just detta har varit så bökigt!!
http://bloggar.akaskidor.se/enmodernskidblogg/sas-forenklar-specialbagage-igen/